A hattyú a Nemzeti Filmintézet színházak és filmesek közös produkciónak kiírt pályázatán nyert támogatást. A filmet Román Zsuzsa producer az Örkény István Színházzal közösen készítette. A feldolgozandó darab kiválasztásánál fontos szempont volt számukra, hogy magyar szerző műve legyen. “Molnár Ferenc nagyon közel áll a szívemhez, még az egyetemi szakdolgozatomat is róla írtam. A hattyú igazi mesterkomédia, nagyon humoros, szellemes, szenvedélyes szöveg, ráadásul nem a nagyon sokat játszott Molnár-darabok közé tartozik” – mesélte a producer.
A hattyú szereplőgárdája / Fotó: Gordon Eszter
Figyelembe vették természetesen azt is, hogy a darabot Polgár Csaba nagy sikerrel állította színpadra az Örkényben, a 2018-as VIDOR Fesztiválon öt díjat is elnyert a modernizált stílusú előadás. A producer szerint társadalomkritikus történetről van szó. “Arról szól, hogy mi a fontosabb: a hatalom vagy a szerelem, és ezt hol drámai, hol komikus jelenetekben tárgyalja, mutatja be.”
“Mondhatnánk, hogy ez egy poros darab, mert 101 éve volt az első bemutatója, de Polgár Csaba már az előadást is igyekezett Izsák Lili díszlet- és jelmeztervezővel együtt minél közelebb hozni a fiatalokhoz.” Román Zsuzsa kiemelte, hogy a filmben is hasonló megközelítésre számíthatunk, szokatlan kellékeket, modern technikákat és ismert zenéket használtak fel hozzá. “Diszkógömb, neonfeliratok és a színészek által élőben, hangszerekkel játszott Blondie- és Lou Reed-számok is kerültek a darabba, és ezek a filmben is benne lesznek.”
Polgár Csaba szerint egy máig érvényes történetről van szó: “A nagy történeteknél sosem az a kérdés, hogy mikor írták, hanem az, hogy mennyi igazságot hordoznak magukban. A hattyút 1920-ban írta Molnár Ferenc, de szerintem ma sem alakulna másképp, ha egy matektanár beleszeretne egy társadalmilag magasan felette álló nőbe. Hisznek a szerelemben, de szembesülniük kell a realitással. Vannak tündérmesék, de az igazság mégis az, hogy ha valaki ott van a felső tízezerben, akkor nagyon nehezen jön össze egy tanárral. De legalábbis megkérdőjelezi a döntését néhány családtagja.”
Zilahy Tamás és Polgár Csaba / Fotó: Gordon Eszter
Felidézte, hogyan közelítette meg eredetileg a darabot: “Nagyon szeretem Molnár Ferencet, de féltem is tőle, mert olyan szerző volt, aki rendkívül jól kiszámította a darabjait. Mégis nagyon vártam a lehetőséget, hogy megcsinálhassam. Nagyon jó folyamat volt az egész próbaidőszak, izgalmas volt vele foglalkozni. A hattyú a felszínen látszólag könnyed és humoros, de közben komoly emberi kapcsolatokat és drámákat boncolgat. Nálunk egy sokkal hevesebb, érzelemdúsabb darab lett belőle.”
Nem csinált belőle titkot, hogy nincs rutinja a filmrendezésben, így Zilahy Tamást kérték fel mellé társrendezőként. “A filmrendezés teljesen más látásmódot igényel, sokkal jobban lehet képekkel mesélni, mint a színpadon. A lehetőségek új tárháza nyílik meg, ami rám egy kicsit bénítóan is hatott, nehezen tudtam elszakadni a színházi szemlélettől, elengedni azt, ami a színdarab kapcsán a fejemben volt. Nagyon kellett hozzá Tamás és Zsuzsa segítsége.” Csaba elsősorban a színészekkel foglalkozott: “Mindenki forgatott már, de át kellett állniuk, mivel egy kicsit más volt a szöveg, és teljesen mások voltak a mozgások.”
A szereplőgárdát az Örkény Színház társulatának ismert tagjai alkotják: Beatrixot Csákányi Eszter, a lányát Tenki Réka, a tanárt Nagy Zsolt alakítja, mellettük Mácsai Pál, Jéger Zsombor és Für Anikó is szerepel a filmben. Polgár Csaba szerint a filmes csapattal, köztük Seregi László operatőrrel jól tudtak együttműködni a színháziak, kiegészítették egymást.
Fotó: Gordon Eszter
A darab eredeti szövegéhez a forgatókönyvben is ragaszkodtak, de a játékidő miatt rövidíteni kellett rajta, Polgár Csaba, és az előadás dramaturgja, Szabó-Székely Ármin és Zilahy Tamás kerekítették le. A forgatás kezdetét a pandémia miatt többször el kellett halasztani, végül idén júniusban tudtak nekiállni a felvételeknek.
Román Zsuzsa elmondta, hogy kilenc napjuk volt leforgatni a filmet, ezért olyan helyszínt kerestek, ahol az egész filmet rögzíteni tudják, így nem megy el az idő a stáb mozgatásával a különböző szettek között. A péceli Ráday kastélyt választották, aminek minden termét és a kertjét is fel tudták használni. “A múzeum munkatársai nagyon nyitottak és rugalmasak voltak, amit lehetett, kihoztunk a helyből. Jó hangulata van az épületnek” – tette hozzá Polgár Csaba.
“A színházban egy stilizált, absztrakt térbe helyeztük az előadást, a tér egy belső állapotot jelenít meg, a szereplők lelkivilága csapódik le benne. A film látványának szempontjából nagy kérdés volt, hogy az absztrakt tér működhet-e itt is, szükség van-e rá egyáltalán, vagy jobban járunk egy realistább környezettel.” A történet egy nehezen behatárolható korszakban játszódik: “Valamiféle letűnt korban bolyonganak ezek a furcsa idegrendszerű lények” – fogalmazott a rendező.ű
Fotó: Gordon Eszter
Elárulta, hogy végül mégis megtalálták a valódi kastélyban azt, amit ehhez a hangulathoz kerestek: “A helyszínül választott kastély egy nagyon vicces hely, romos épület, de van egy terme, ami csillog-villog, óriási csillárokkal, gyönyörű freskókkal. Számomra tökéletesen megjelenítette, hogy ez egy lecsúszott család, akik nagyon ügyelnek a látszatra, mégsem futja többre tőlük.”
A hattyú a Talentum Film Kft. és Örkény István Színház produkciójában, az NFI 75 millió forintos támogatásával készül. A film vágása már befejeződött, jelenleg a fényelés, hangutómunka és végső keverés van hátra. A hattyú játékideje 89 perc lesz, az RTL Klub tűzi majd műsorára.