Az előkelőség érzete
Tóth Orsi és Trill Zsolt
Mundruczó Kornél Johannája bámulatos mozi egy amnéziás betegről, aki egy budapesti kórház betegeit saját testével gyógyítja, miközben a szexuális terápiával megsérti a hagyományos orvoslás képviselőit, írja a Hollywood Reporter mai cikkében. A film egy expresszionista opera, amely a cikkíró szerint Carl Theodor Dreyer 1928-as némafilmjén, a Jeanne d'Arc-on alapul. Mundruczó a történetet egy modern budapesti kórház közegében meséli el, ahol az orvosi kar az eredeti Jeanne d'Arc-sztori főpapjainak felel meg.

Amennyire őrülten hangzik mindez, annyira brilliáns maga a film, írja a kritikus Kirk Honeycutt. "A Johanna ajándék a fesztiválozóknak", állítja. A filmet Mark Dornford-May rendezéséhez, a februárban Berlinban Arany Medvét nyert Carmen in Khayelitsha című műhöz hasonlítja, annak méltó társdarabjaként értékeli. A Carmen in Khayelitsha Bizet operáját egy dél-afrikai városi közegben kelti életre. A Johanna szintén érdemes az észak-amerikai és európai művészfilm-forgalmazók figyelmére, véli Honeycutt.  

A kritikus ezután röviden összefoglalja Mundruczó filmjének történetét. A Johanna egy katasztrofális közlekedési balesettel kezdődik, rengeteg mentőautóval és komoly sérültekkel. Azonban - mint ahogy az már Mundruczó A 78-as Szent Johannája című kisfilmjéből ismerős lehet, - kiderül, hogy mindez csupán egy mentési gyakorlat, ahol a sérülteket statiszták alakítják. A morfiumfüggő Johanna a kórházban beoson egy gyógyszerraktárba és ott véletlenül túladagolja magát. Csaknem meghal, egy orvos (Trill Zsolt) azonban csodával határos módon visszahozza őt a halálból.

Könyörtelen elszántság
Tóth Orsi
A teljesen meggyógyult és újjászületett Johanna elveszíti emlékezetét. Miután semmit sem tud rokonairól vagy barátairól, az orvos a kórházban tartja és ápolónővé kezdik képezni. Johanna ekkor fedezi fel szokatlan gyógyító erejét. (A kritikus itt csupán egy apró problémára hívja fel a figyelmet: csak azt látjuk, ahogyan férfiakat gyógyít, de vajon hogyan ápolja a nőket és a gyerekeket?) Johanna módszere persze bossztantja az orvosokat és a nővéreket. Van aki szajhának nevezi, leginkább pedig éppen a Johannába szerelmes orvost zaklatja fel a különös gyógymód.

A nyitó jelenet után Mundruczó a kórházi belsőkre korlátozza a film tereit. A Hollywood Reporter tudósítója kiemeli a színvilágában is erőteljesen ábrázolt atmoszférát, a színészek és az énekesek "bámulatosan pontos" játékát, valamint a zenét, amely a lepusztult kórházba az előkelőség erőteljes érzetét viszi be.

"Tóth Orsi emlékezetes alakítást nyújt Johanna szerepében, megragadja a hősnő könyörtelen elszántságát a jó ügy szolgálatában, és rendületlen odaadását a feladatnak. A film valódi felfedezés a Cannes-i Filmfesztiválon", zárja kritikáját az amerikai újságíró.