Kocsis Ágnes idén végez a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező szakán, Grunwalsky Ferenc osztályban, aki Simó Sándor halála után lett osztályfőnök. Eddig főként kisjátékfilmekkel és egy dokumentumfilmmel hívta fel magára a figyelmet. A vírus című félórás kisjátékfilm a 36. Magyar Filmszemlén volt látható. A film egy víruskutató intézetben játszódik, ahol egy furcsa, új kórokozó bukkan fel, amely a mindennapi létezés megszokott rendjét támadja meg.

A Szortírozott levelek volt a rendező első munkája, amit még az Egyetem előtt készített el. 2001-ben Ugyanúgy volna, mint Sandokan címmel forgatott dokut, az egyik pesti, parkos-erdős területen szemétből maguknak takaros házat építő, életvidám hajléktalanokról. A következő évben készült el a 18 kép egy konzervgyári lány életéből, mely bejárta a világ fesztiváljait, és több rangos díjat is elnyert. Ezt követően két év szünet következett A vírus forgatásáig. „Közben egy évet Olaszországban töltöttem ösztöndíjjal, a római filmiskolában, de ha itthon lettem volna, akkor sem tudtam volna dolgozni. Nem volt pénz vizsgafilmek készítésére, így harmad- és negyedévben nem tudtunk forgatni. A vírus sem vizsgafilmnek indult, csak egy operatőri gyakorlatnak, és csak a Filmservice segítségének köszönhetjük, akik beszálltak a produkcióba, hogy egy 27 perces kisjátékfilmet forgathattunk.”

Véget ér az álmodozás kora

Az anya is keresi az igazit
A légfrissítő íze
A légfrissítő íze munkacímmel készülő film egy 17 éves kamaszlány és nyilvános illemhelyen dolgozó édesanyjának kapcsolatát, illetve a felnőtté válás kérdéseit vizsgálja. Azt az időszakot szeretnénk megmutatni, amikor egy kamasz elkezdi meghatározni önmagát: hogy ki is ő valójában a többiekhez képest.  Ez már eleve egy nagyon nehéz feladat mindenkinek, a főszereplő lánynak pedig tovább bonyolítja a dolgát, hogy rettenetesen szégyelli édesanyja foglalkozását, ellenben nagy dolgokról álmodik. A gyermekkorból a felnőttbe való átlépés annyit tesz, hogy elkezdi megérteni saját sorsát, és korlátozott lehetőségeit, s így aztán le kell mondania az álmairól, de legalábbis nagy részükről. Valahol ez a lényege a gyermek/kamasz létnek a felnőtt világ realitásával szemben.”

A légfrissítő íze Budapesten forog, a lányát egyedül nevelő édesanya lakását egy XV. kerületi épületben, volt szovjet szolgálati lakások egyikében alakították ki, amelyekben már 15 éve nem lakik senki. Az alkotók alapvetően nem tipikus budapesti történetet kívánnak filmre vinni, inkább egy jellegzetes nagyvárosi történet elmesélésére törekednek. „Így lehet az, hogy az egyik szereplőt látod kilépni egy XV. kerületi házból, ezt követően sétál egy III. kerületi parkban, majd felszáll a 47-es villamosra, és megérkezik a Móricz Zsigmond körtérre. Mindez azért alakult így, mert nem a térbeliség következetes megőrzésére, hanem a terek hangulati egységének megteremtésére törekedtünk.”

A főszereplő Hegyi Izabella és barátja
A légfrissítő íze
Kocsis Ágnes elmondta, hogy szereplői javarészt amatőrök. „A főszereplő kamaszlányra, Hegyi Izabellára, aki egy szabászati szakközépiskolában tanul, helyszínkeresés közben bukkantunk rá. Az édesanyát alakító Nyakó Júlia viszont már ismert színésznő.” Ő is kamaszként kezdett filmekben játszani, a 70-es évek végétől dolgozott többek közt Rózsa Jánossal, Gárdos Péterrel, Ragályi Elemérrel. Játszott Jeles András József és testvérei című sajátos képi világáról ismert nagyjátékfilmjében és a már említett A vírusban is.

Arra a kérdésre, hogy miért szeret amatőrökkel dolgozni, a rendező a következőket mondta: „A gyerekszereplőknél adott a dolog, hiszen nem sok profi van a gimnazista korúak között, de az igaz, hogy kedvelem az érdekes, még nem látott arcokat. Főleg az a fontos számomra, hogy valami átjöjjön az illető személyiségéből, és hogy jelen legyen a filmben. Hozzám közelebb áll az eszköztelen színészi játék, sokszor ezt könnyebb elérni tehetséges amatőrökkel. A főszerepet játszó Hegyi Izabella például kimondottan ilyen. Az első pillanattól fogva természetesen viselkedik a kamera előtt, pedig soha életében nem mondott el nyilvánosan még egy verset sem.”

20 nap és 13.5 millió forint

Kocsis Ágnes szeretné, ha A légfrissítő íze eljutna a hazai mozik közönségéhez és nemcsak kisebb-nagyobb fesztiválok, szemlék nézői láthatnák. A 13 és fél millió forintos költségvetés a 20 napos felvételi munkálatokra elegendő, majd ismét pénzhez kell jutniuk, hogy a super 16-os nyersanyagra készült mozit felnagyíthassák.

„A film részben Fillenz Ádám operatőr osztálytársam diplomamunkája is, tehát mindenképpen filmre szerettünk volna forgatni. De meg kell mondjam, hogy nem kedvelem a digitális technikát. Számomra a kép, a vizualitás a legfontosabb a filmben, bár a 16-os nyersanyag állítólag már nem sokban különbözik a HD-től, hozzám még mindig közelebb áll.” – érvelt a rendezőnő a celluloid mellett.

Miért nem digitre készült?!
A légfrissítő íze
Első lépésben Kocsis Ágnes és Fillenz Ádám 4.5 millió forintot kapott az Egyetemtől A légfrissítőre, mint 30 perces diplomafilmre, ám úgy gondolták, hogy egy nagyjátékfilmmel szeretnének diplomázni. Hasonlóan A vírushoz, ezt a filmet is csak egy külső producer bevonásával lehetett elindítani. A Légfrissítő producere Pusztai Ferenc, az ő munkájának eredménye, hogy összeállt az említett 13.5 milliós büdzsé, és létrejöhetett a film. Ezen kívül a stáb, és a színészek nagy része szívességből dolgozott a filmben.

„A forgatás 20 napjából 15 már letelt. Jelenleg a lakásban játszódó események felvételein dolgozunk, amit hét nap alatt szeretnénk elkészíteni, ebből már négy leforgott. De még hátra vannak a nyilvános vécében játszódó jelenetek is.” A légfrissítő íze április 5-ig forog, ezután veszi kezdetét az utómunka.