André de Toth: Két lány az uccán
Szőts István balladai szépségű filmje, az Emberek a havason (1942) új, természetes vizuális nyelvet hozott nemcsak a magyar, hanem a világ filmgyártásába is és az olasz neorealizmus kialakulására is hatással volt. Fábri Zoltán remekművét, a Körhintát (1955) nagy sikerrel mutatta be tavaly újra a cannes-i filmfesztivál és a párizsi vetítést követően március végétől országszerte műsoron lesz a francia mozikban a Clavis Films forgalmazásában. Ritkábban látható klasszikusok is gazdagítják a programot, mint a kibeszéletlen történelmi traumát modern eszközökkel feldolgozó Hideg napok (Kovács András, 1966), az idén 85. születésnapját ünneplő Sára Sándor remekműve, a Feldobott kő (1968), vagy Mészáros Márta úttörő jelentőségű alkotása, a női sorsokat új szemlélettel bemutató Ők ketten (1978). Ez utóbbi bemutatójára Marina Vlady főszereplő jelenlétében kerül sor.
A Berlini Nemzetközi Filmfesztivál teltházas vetítése után Párizsban is műsoron lesz Enyedi Ildikó első játékfilmje, Az én XX. századom (1988) teljeskörűen restaurált változatban, Enyedi Ildikó jelenlétében, aki egyenesen Los Angelesből érkezik Párizsba. A Filmalap digitalizálási és filmfelújítási programja keretében elkészült új változat március 14-től az országos mozihálózatban is látható lesz a Malavida forgalmazásában. A párizsi filmfesztivál az idén 80. születésnapját ünneplő Szabó István életműve előtt tiszteleg: műsorra tűzik a kelet-európai sorsot a francia újhullám stílusában, az érzelmek nyelvén megjelenítő Szerelmesfilm-et (1970), amelynek 4K digitális felújítása 2016-ban készült el. A vetítés után az Oscar-díjas magyar filmrendezővel Ráduly György, a Filmarchívum igazgatója és Emilie Cauquy, a Cinemathéque française munkatársa beszélget.
Forrás: Filmalap