Szilágyi Zsófia első filmjét a versenyprogramban vetítik
A tegnapi bemutatkozás után ma másodszor is levetítik Szilágyi Zsófia Cannes-i FIPRESCI-díjas első filmjét a Sydney Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában. Az Egy nap mellett a tavalyi győztes Testről és lélekről rendezője, Enyedi Ildikó klasszikusa, Az én XX. századom digitálisan felújított verziója is műsorra került.
A világ egyik legrégebbi filmfesztiválján az idén 65 ország és régió 326 filmjét vetítik. A 2018-as szemle egyik fontos témája az ázsiai film népszerűségének növekedése lesz. Nashden Moodley művészeti igazgató úgy fogalmazott: „Arra akarunk rávilágítani, hogy miről is szól ez az esemény: a fesztivál olyan hely, amelyen sok különböző hang jut szóhoz.” Hozzátette: ugyan számos országból érkeznek hozzájuk új filmek, de a legizgalmasabbaknak a gyakran első filmjükkel jelentkező fiatal filmeseket tartja.
Szilágyi Zsófia Egy nap című drámája a versenyprogramban szerepelhet. A film májusban a FIPRESCI legjobb első filmnek járó díját nyerte el a Cannes-i Filmfesztiválon. Kritikánkban többek között ezt írtuk: „Szilágyi Zsófia és társ-forgatókönyvírója, Mán-Várhegyi Réka főhősei attól válnak lenyűgözővé, hogy nincs bennük semmi különös. Szamosi Zsófi, Füredi Leó és kis szerepében Láng Annamária és Hajduk Károly is megszűnnek színésznek lenni, ahogy a gyerekek is egyenrangú félként vesznek részt a filmben. A hibátlan forgatókönyv mellett a színészvezetés az elsőfilmes rendező nagy erénye.”
A június 17-ig tartó fesztiválon legjobbnak választott film alkotója a Sydney Filmdíjjal gazdagodhat, amely mellé 60 ezer ausztrál dolláros (több, mint 12 millió forintos) pénzjutalom jár.
Breier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.