Az esős szombat-napos vasárnap felállás inkább elkedvetlenítette a potenciális moziba járókat, akik valószínűleg valami kivetítőn nézték a meccseket, de moziba nem mentek - az országos 82 400-es össznézőszám (az előző héthez képest 27%-os bevételvisszaesés) ezt a megállapítást alátámasztani látszik. Nem mintha nagyon izzították volna a legjobb filmjeiket a forgalmazók, a nagyok nem is jelentkeztek filmekkel, a forgalmazók közt a multiplexeket kevésbé kommersz tömegfilmekkel, fogyaszthatóbb függetlenfilmekkel tápláló Palace Pictures mellett két függetlenfilmes forgalmazó dobta piacra filmjeit (Szuez film, Mozinet), illetve a forgalmazási értelemben ad hoc jelleggel, a Bűn és büntetlenség közreadása miatt debütáló Voxnova dobta össze a heti menüt, ami, figyelembe véve a függetlenfilm régóta tartó mozis vesszőfutását, nem ígért a jegyszedőnéniken fürtökben lógó nézőközönséget.

biszkuma_500
Biszku Béla forgalmazási ügy is lett

Ám mégis valami hasonló történt - szinte csodaszámba megy, hogy az általános pangás dacára egy nem különösebben hirdetett és nem kitüntetett figyelemmel kísért film ilyen jól szerepeljen (persze minden a maga helyi értékén és arányaiban vizsgálandó): a Mediterrán finomságok konyha-hús-érzékiség hármassága 2 kópián 866 800 Ft bevételt és 927 nézőt érte el, ami hatalmas eredmény egy oly korban, amikor a premierheti 100-200 néző számít általánosnak. (A képet kissé bonyolítja az odeonon látható budapesti adat 638 nézőről és 699 100 forint bevételről). És ha ez nem elég, a Bűn és büntetlenség is folytatja jó szereplését: a félillegális, de annál népszerűbb kvázipremier - és Biszku saját letiltási kísérlete - után a fővárosi Urániában 916-an látták a filmet, és a vidéki vetítésekről még meg sem érkeztek a számok.


A Szerelem és egyéb bűnök kapcsán is fővárosi számokat mondhatunk, amelyek "ismerősebbek": 156 néző, 19 ea. tízesnél alacsonyabb vetítési átlag (nem sokkal voltak többen amúgy a Dialektus Dokumentumfilm-fesztivál vasárnap esti Gulyáságyú-vetítésén sem, holott mennyivel épületesebb a háborúk természetén töprengeni, mint két bírói hibán).

A "kis" filmek tehát pezsgőt bonthattak, míg a felsőbb régiókban nem volt minek örülni. A HA/VER forgalmazása nem tűnik sikertörténetnek, a film 17 kópiával már a második héten a 10. csak, 2573 nézővel, összeségében 10 ezres nézőszámmal - nyár van, nekünk hagyományosabb komédia kell.

dialektus2010_cookinghistory_sz6
A Gulyáságyú fesztiválközönsége hozta a függetlenfilmes átlagot


A Drágán add a rétedet annyit tudott elérni mint legsikeresebb premierfilm, hogy a Perzsia hercegét letaszította a harmadik helyről, de a 9 325 nézőjére annyira nem lehet büszke. A Szex és New York 2 még egy hetet behúzott tízezres nézőszám felett, míg a Toy Story 3 továbbra sem talált méltó kihívóra - még ezen a nézőaszályos héten is több nézőt mondhat a magáénak, mint az utána következő három film együtt.

Amerikában hasonló a helyzet, a Toy Story 3 dominált, és az egész világon már 326 millió dollárt gyűjtött össze, ebből 226 milliót az USA-ban, míg a Cameron Diaz és Tom Cruise a Knight & Dayjel, illetve a Grown Ups Adam Sandlerrel csak megszorítani tudták.

boxo100628_630


(forrás: odeon.hu, box office mojo, a forgalmazók heti eredményei)