Mit érdemel az a film, amit a Moziünnep hétvégéjén, az akciós jegyárak torán, a cellulofilek bacchanáliáján 68 néző tekint meg? Budapesten a 70. helyre futott be (?) ezzel az eredménnyel a Hitvallók és ügynökök című dokumentumfilm, melyet éppenhogy a (tévés bemutató után keletkezett) nagy érdeklődésre való tekintettel boronált össze az alkotógárda. De a hagyományos (és kevésbé hagyományos) értelemben vett dokumentumfilm már régóta tudhatóan csak akkor való moziba, ha el akarja rejteni az alkotó, amúgy tévében a helye (persze ha akad olyan - nem tematikus - csatorna, amely nem hajnalra időzíti a vetítést. Bár 68 nézőt úgy is tud bármelyik doku.)
De lépjünk is tovább ezen a bátran kakukktojásnak tekinthető példán, elvégre valóban kígyóztak a sorok, zsongtak az aulák és előterek, teltek a termek a hétvégén. Országosan az előző héthez képest 73%-kal nőtt a látogatottság, ez összegszerűen 275 073 nézőt jelentett az első 10 film esetében (a fővárosban a top 20-at 184 559-en látták, az utolsó is több mint egymilliós bevételt hozott). Szinte minden film jelentősen növelte nézőszámát az előző héthez képest, az előző héten pl. bufapesti 33. helyezett Angyalok és démonok 19. lett, 2033%-kal növelve nézői számát, az első Végső állomás viszont 20%-ot esett - a 3D-s jegyárak miatt azonban ez hozta a legnagyobb bevételt, majdnem 20 millió forintot - ez volt a helyzet tehát Budapesten.
Országosan hasonló dolgok történtek, a listán haladva láthatjuk, hogy a nézőszám és a bevétel egy ideig erősen korrelál, majd a Becstelen brigantyk heti csúcsa (45 631) után a Rágcsávók kissé kevesebb nézővel hozott több bevételt, hogy aztán a nézőket tekintve csupán 4. Végső állomás (11%-kal növelve múlt heti nézettségét) a maga 15 3D-s kópiájával szépen utcahosszal leelőzzön mindenkit a maga 42,7 milliós bevételével - a 2. Rágcsávók 29,5 milliót ért el.
Vagyis ma a 3D jó üzlet, és üzenet is: ez az az élmény, ami otthon, DVD-ről, netről letöltve nem lehet (még csak megközelíthetően sem) reprodukálni. És ha a trend erősödik, egyre erősebb lesz a filmkínálat, egyre több mozinak éri majd meg beruházni a drágább és modernebb berendezésekbe - legalább is egy ideig a 3D biztos kiút lesz a mozi (amúgy permanens) válságából. Mert hát alapvetően a mozi mégiscsak üzlet.
(forrás: odeon.hu, országos forgalmazói adatok)