Füst Milán számára is a média szolgáltatta az alapötletet: az újságban talált rá az öngyilkos fiatal nő történetére, így írta meg Boldogtalanok című művét. Dömötör Tamás még egy korábbi interjúban felidézte a filmhunak, hogy néhány éve egy délutáni kibeszélőshow azzal verte ki nála a biztosítékot, ahogyan részletesen faggatták a stúdióvendéget arról, hogyan ölte meg gyermekét. Dömötör ezek után határozta el, hogy a kibeszélőshow keretei közé adaptál egy klasszikus drámát: a színészekkel közös egyeztetés után esett a választása Füst Milán drámájára.

A tévé nagysága, a nyomasztósága, a kicsit félhivatalos működése

A filmötlet kidolgozása után azonban nem állt pénz a házhoz, így Dömötörék színházi körülmények közé dolgozták át a darabot: először a Szombathelyi Kamara Saváriában állították színpadra, majd a POSZT-on is szerepelt, és a Nemzeti Színházban is vendégeskedtek, a filmhu riportere ekkor látta az igencsak meggyőző előadást.

Dömötör Tamást sokan a Paprika Tv kultikus főzőműsorából, a Kozival közösen vezetetett Gasztropuccsból ismerik, de kevesen tudják, hogy a Filmművészeti Egyetem rendező szakára nyert felvételt Gothár Péter osztályába, majd Almási Tamás osztályában folytatta tanulmányait. Első filmje, az alacsony költésgvetésű, ám mégis nagy kritikai sikert aratott dogma-stílusú Premier a Nemzeti Színház építésekor játszódik, a társulat a nyitó díszelőadásra próbálja a Pentheszilea című darabot, ám a címszerepet játszó színésznő elméje szépen lassan megbomlik, képzelet és valóság egymásba játszik: a görög amazon királynő sorstragédiáját teljesen magára veszi. A másik munkájában, az Off Side-ban a Fradi pályán elevenedett meg Egressy Zoltán Sóska, sültkrumpli című foci-darabja. (Mindkét film ingyen megtekinthető a Fimkliken, aki még nem tette meg, nézze meg gyorsan!)

Tévés szakemberek ülnek ma itt

Dömötör Tamás és Mátis Inez már régóta szerették volna méltó körülmények között megfilmesíteni a Czukor show-t, ám a szükséges összeg előteremtéséhez szükség volt Pusztai Ferenc (KMH Film, A nyomozó, Friss levegő, Team building) közreműködésére is. "Anger Zsolt, a Czukor Show és A nyomozó főszereplője hozott össze minket: megnéztem a színdarabot, láttam Döme Premier című filmjét és ezek alapján gondoltam azt, hogy ez egy nagyon jó projekt, amit nagy örömmel csinálnék. Ketten vagyunk producerek Mátis Inezzel, és van egy svéd partnerünk, Martin Parssons. A külföldi partnerünk jóvoltából két svéd színészünk is van a filmben, illetve az utómunka egy részét végezzük Svédországban." Az alkotók még így is rekordot döntöttek: tíz nap alatt százmillió forintból leforgattak egy nagyjátékfilmet celluloidra. "A film gerincét képező darab már készen volt, és mivel ténylegesen egy tévéshow-t forgatunk, hat kamerával dolgoztunk egyszerre, így nagyon gyorsan tudtunk haladni, és a színészeknek is benne volt a szerep a fejükben." - vázolja Pusztai Ferenc.

Dömötör Tamás szerint a színházi darab és a film között azért sincsen jelentős különbség, mert a Czukor show eredetileg is filmnek íródott, a színházban a történet dramaturgiai tétjét volt alkalmuk kipróbálni. "A teszt megvolt, elég jól sikerült, biztatóak voltak a visszajelzések, de csak idén jött rá össze annyi pénz, hogy az eredeti terveknek megfelelően, filmre foroghat."

A történet dramaturgiai tétjét volt alkalmuk kipróbálni

A Czukor show operatőre a 40. Magyar Filmszemlén az 1 fényképezéséért operatőri díjat nyert Tóth Widamon Máté, korábban az OffSide-ban is ő dolgozott a kamerák mögött. A címszerepet Czukor Balázs alakítja, őrá is az 1 című film takarítófiújaként emlékezhetünk, A nyomozóban nyújtott alakításáért a legjobb férfi főszereplő díját elnyerő Anger Zsolt alakítja a főszerepet, partnerei Vasvári Emese, Szabados Mihály, Csonka Szilvia és Péter Kata. A filmbeli stúdió közönségét Simicz Sándor lelkesíti, ő civilben is talkshow-k közönségével foglalkozik, ő terrorizálta a filmhu riporterét az ominózus előadáson is.

A filmet eredetileg a Nemzeti Színház Kaszás Attila termében forgatták volna, ahol az előadás is zajlott, ám végül a Millenáris Teátrum mellett döntöttek: itt dolgozott hat kamera egyszerre, hogy felvegyék a kibeszélőshow-t. Az utolsó két pótforgatással töltött napon a külsőket rögzítették, illetve a vezérlőben zajló jeleneteket, ahol az adásrendezők és a producerek nézik a képernyőn látottakat. Ehhez meg kellett várni, hogy az anyag összeálljon annyira, hogy a nyersvágott anyagot kommentálhassák, így a forgatás után pár héttel gyűltek össze újra a Millenárison a stábtagok, hogy befejezzék a munkát.

Van, akinek ez sokkal többet ér, mint egy emberélet

"A film lényege, ami a nézőt majd igazán izgalomba hozza, és remélhetőleg meg is rázza, már filmen van, és a vágott verzió is készen van belőle. Most a finomságokat tesszük hozzá, amit még lehet. A tévé nagyságát, a nyomasztóságát, ezt a kicsit félhivatalos működését, hogy a történetnek ezt az oldalát is láthassa a néző. De tulajdonképpen ez mind-mind azt segíti, amit már felvettünk. A lényeg már szalagon van." - foglalta össze a rendező.

A darab és a film különbségét tehát éppen ezek a vezérlőben forgó jelenetek adják majd: a színházban az itt zajló történések csak hangban voltak megjelenítve. "Egészen pontosan a színházban mindent, amit most itt láttok, a vezérlőben ülve én játszottam tök egyedül." - nevet Dömötör. "Ültem hülyén egy fekete lyukban, és a mikrofonon keresztül, mint a nagy stúdiókban a Jóisten, leszóltam hozzájuk, hogy mi van, mit kell változtatni. Ezt a filmben egy vezérlőre és egy tévés szakmai stábra cseréltük."

Kicsit túlpörög, kicsit paranoiás, kicsit túlságosan nézettség orientált


A filmhu riportere rögtön a folyosón várakozó Árpa Attilába botlott, aki békésen szunyókálva várt a következő jelenetére. Árpa ugyanis a Czukor showban színészi karrierjét (Necropolis, Max) folytatja: Árpádot, a tévéproducert alakítja. "Nyilván ez egy szerep, és egy picit túl is van rajzolva, beleviszem azt a hétköznapi szlenget, tudást, ami nekem megvan a szakmából, de elég távol van a valódi énemtől. Kicsit túlpörög, kicsit túl paranoiás, kicsit túlságosan nézettség orientált, kicsit túlságosan diktatórikus." Árpa csak színészi feladatokat vállalt a filmben, a pénzügyi háttérért Pusztai Feri és Mátis Inez felelt, Árpa a szintén Pusztai kezei között készülő Pál Adrienn-ben van benne, így került kapcsolatba a Czukor show-val. De a pénzügyekért felelős Pusztai Ferenc sem kerülhette el végzetét: adásrendezőt alakít, így ő is a vezérlőben ül egész nap: "Egyike vagyok annak a hat embernek, aki felel azért, hogy a műsor megfelelő minőségben elkészülhessen. A szerepem szerint kontrollálom a hangot, a kép minőségét, a vágásokat, ilyesmi."

Dömötör Tamás a film rendezőjeként a kibeszélőshow adásrendezőjét is alakítja. "Nem gondoltam, hogy szereplő és rendező is leszek egyszerre, egyrészt sajnos ez anyagi kérdés volt elsősorban, nekem ugyanis magamnak nem kell fizetést adni. Másrészt a színházban már az elejétől fogva így ment, természetes volt, hogy én ülök ott, én szólok bele, aztán amikor megdicsértek, hogy milyen jól csinálom, már tetszett is, úgyhogy sejtettem, hogy a végső változatban is én leszek a vezérlőben, de nem bánom."

Azt csináljuk, amit az életben is

A forgatáson azonban nem kis kavarodást okoz, amikor Dömötör "Ennyi!"-t kiált, akkor azt milyen szerepkörében mondja. "Az lenne a szerencsés, ha te most itt civilként bejöttél, és nem tudnád, hogy mi folyik itt. Nagyon egyszerű dolog, mert azt csináljuk, amit az életben is, a mellettem ülő Zombor Robi valóban adásrendező, tehát azt csinálja, amit szokott, és úgy, ahogy szokta. Tévés szakemberek ülnek ma itt, én is tévében dolgoztam nagyon sokáig, úgyhogy nagyon mellé kéne játszani, hogy lebukjunk. Szerencsére az már kiderült, hogy ez a brigád jól működik így."

"Nem tudok konkrétet" -affektál a képernyőn Péter Kata, a vezérlőben felzúg a nevetés. "Parasztfalva 2!" - nevet fel Döme, -"Ennyi!" - kiált fel a rendező, majd némi kavarodás, egyeztetés, újranézés után áttekernek a következő jelenetre: Vasvári Emese összeszólalkozása Péter Katával. "Ne engedd szétesni őket, van a nőnek valami sérült gyereke, kérdezd arról!" - utasítja Döme a mikrofonba Czukor Balázst, ám túlságosan előrehajol, kimegy a fényből, így a jelenetet újraveszik, de elég egyszer, máris mehetnek tovább. A jól öltözött Árpa Attila érkezik a jelenetbe, előkelő tévéproducer látogatást tesz birodalmában, "Mi újság fiúk?". A képernyőn érkezik Szabados Mihály egy hatalmas rózsával az arca előtt, a vezérlőben dőlnek a nevetéstől. "Szóljatok már neki, hogy vegye le az arborétumot az arca elől, ez nem egy kibaszott növényműsor, na ez az!", és így megy ez egész nap, de a filmhu az ebédszünet után elhagyja a helyszínt.

Van a nőnek valami sérült gyereke, kérdezd arról!


A Czukor show színpadi változata az öngyilkossággal ért véget, eldördult a fegyver, és a biztonságiak kivezették a nézőket a díszletből: álltunk egyik lábunkról a másikra, hogy most ez ennyi volt, és igen, nem jöttek ki meghajolni, nem volt tapsrend, tényleg úgy kellett hazamenni, mintha egy ember a szemem láttára halt volna meg. Dömét boldoggá teszi, hogy engem kikészített a darab befejezése: "Ez egy csődbe ment tévéshow - látszólag. Az adás felvételen a díszletben öngyilkos lesz egy ember, azért, ami ott adásban elhangzik, és ahogy erre az emberek reagálnak. Neki ez csalódást okoz, nem bírja ezt feldolgozni, és ott a díszletben végez magával. A tévéshow beborul, látszólag, majd aztán kiderül, van, aki ennek örül, van, aki ebből is pénzt tud csinálni, van, akinek ez sokkal többet ér, mint az, hogy egy emberélet hova tűnik el. Ennek a hasznát learató emberekről és a mögöttük álló szervezetről is szól ez a film, miközben tulajdonképpen egy tragikus szerelmi háromszög története."

A tervek szerint a Czukor show a 2010-es Filmszemlére érkezik.

A forgatáson készült videónk: