Enyedi Ildikó kisfilmje, az Első szerelemmeghívást kapott a 61. Locarnói Filmfesztivál Itt és Máshol (Ici et Ailleurs) elnevezésű válogatásába, amely műfaji tekintet nélkül válogat olyan filmeket, amelyek egyéni látásmóddal reflektálnak a kortárs valóságra, legyen az a mód politikai, művészeti, történelmi vagy bármilyen más. Markáns, provokatív filmek kerülnek be a szelekcióba, különleges egyveleget alkotván világunk megítélésében.
Az Első szerelem egy kamarafilm, főszereplője egy fiatal, kamasz lány, aki az interneten ismerkedve rátalál egy fiúra. A csevegések eredményeképpen megbeszélnek egy randevút egy útszéli gyorsétterembe. A gyanús környék óvatosságra inti a lányt, s kisül, hogy a fiú tényleg radikálisan más, mint a többi kortársa. A 20 perces rövidfilm történetéből legyen ennyi elég, a film, ahogy a szinopszis fogalmaz, a "szerelem vakságáról", illetve "józan lényeglátásáról" szól, még ha ez a két fogalom egymással ellentétesnek tűnik is, s ugyanígy a film hangvétele egyszerre lesz vicces és gyengéd.
Egyéni látásmóddal reflektál a kortárs valóságra |
A háromszereplős filmben csak nem hivatásos résztvevők játszanak: a lányt Enyedi Ildikó lánya, a semminemű színészi ambíciót nem dédelgető Dorste Júlia alakítja, a fura fiút Júlia barátnője (és ezzel semmilyen poént nem lőttünk le), míg a lány anyját Kis Anna végzett rendező-vágó.
Az idei Filmszemlére már elkészült film végül azért nem került bemutatásra, mert nem volt pénz a felnagyítására. Bár Muhi András producer azzal a már bevált taktikával számolt, hogy majd a fesztiválszereplések után összejön erre is a pénz, egyelőre erre az Első szerelemnek még várnia kell.
Enyedi beszélt nagyjátékfilmes terveiről is: a Szilárd Leó életét alapul vévő filmje, a magyar tudósok 30-as évekbeli kivándorlását elbeszélő film, mely a Szelíd interface címet viselte, jelentő csúszást szenved. Ennek oka egy produkciós botlás: Enyedi, a forgatás vágyától hajtva elővigyázatlanul beleesett egy külföldi szélhámos csapdájába. A részletek említése nélkül ez azt eredményezte, hogy sok munka elveszett, mindent át kell írni, meg kell változtatni, a filmcím sem maradhat - s miért? "Nagyon meg akartam csinálni ezt a filmet, türelmetlen voltam." A problémát a New York-i helyszín szervezése okozta, s a történtek egy életre szóló leckét adtak óvatosságból Enyedinek.