A filmhu látogatói évről évre olvashatnak a mozilátogatottság világszerte tapasztalható visszaeséséről. Az Európai Audiovizuális Obszervatórium legutóbbi jelentése szerint a magyar filmszínházak jegyeladásai 2006-ban 3,6 százalékkal csökkentek az előző évihez képest - jóllehet a hazai filmek piaci részesedése jelentősen növekedett, sokat javítva az egyébként elég gyászos statisztikán.

A forgalmazók még nem látják a fényt az alagút végén
- 28 héttel később

Az évek során egyre szellősebbé váló mozitermek kellemetlen döntések elé állítják a piac különböző szereplőit; 2006-ban kezdődött a sor a Cinema City Új Udvarban üzemelő mozijának bezárásával, amit számos átcsoportosítás, adás-vétel követett (lásd: Mammut-mozi eladása vagy az Intercom budapesti filmszínházainak értékesítése). Idén eddig nem értesültünk újabb mozik megszüntetéséről (sőt, némileg ironikus módon éppen az Új Udvar mozijának korábbi tulajdonosa, a Cinema City egy "megaplex" megnyitására készül), ezzel szemben a rendszeres mozilátogatók új jelenségre lehetnek figyelmesek: sorra maradnak el ugyanis - gazdasági okok miatt - a meghirdetett filmpremierek.

Nem is akármilyen produkció volt az első "kieső": Milos Forman filmje, a nagy költségvetéssel forgatott Goya kísértetei. Az életrajzi mű világszerte bukás volt, így nem meglepő a forgalmazó, Fórum Hungary döntése, még akkor sem, ha a filmet tavasszal jelentős marketingkampány előzte meg - az elmaradt bemutató dacára a Goya kísértetei-t közel ötezren látták premier előtti vetítéseken, illetve a Spanyol Filmhét alkalmával. A Fórum képviselői több helyütt nyilatkozták, hogy számukra nem jelent anyagi bukást, hogy nem került hivatalosan a mozikba a Goya kísértetei - ha ez így is van, némi presztízsveszteséggel mindenképp számolhat egy lefújt premier esetén egy forgalmazó. 

Nem marad el, csak novemberre halasztották - Zűrös páros

Más jellegű a film, viszont a jelenség hasonlónak tűnik a francia komédia, a Zűrös páros esetében; a Daniel Auteuil főszereplésével készült filmet már vetítették az áprilisi Francia Filmnapokon, így a filmhu először azt kérdezte a forgalmazó Paradigmafilm képviselőjétől, Kovács Károlytól, vajon nem az volt-e a bemutató elmaradásának oka, hogy tavasszal a célközönség java már látta a komédiát? "Nem, ez egy örök érvényű vígjáték, ami nagy sikerre számíthat. A bemutatót pedig csak elhalasztottuk augsztus 30-ról novemberre" - felelte Kovács, aki döntésüket azzal indokolta, hogy eredeti terveik szerint a Moziünnepen kívánták volna megkezdeni a Zűrös páros forgalmazását, viszont időközben kiderült: annyi film kerül a mozikba az esemény alkalmával, hogy a túl nagy versenyben esélytelenül indulna a Zűrös páros. Kovács egyébként bízik a film sikerében: az őszi premiert követően 6-10 ezer nézőre számít.

Moziban egyáltalán nem láthatja a magyar közönség a 28 héttel később című akció-sc-fit - közölte a filmhuval a forgalmazó Intercom. Az eredeti tervek szerint augusztus 30-án mutatták volna be a filmet, amely egy tömeges londoni vírusfertőzés történetét mutatja be, ám a 20th Century Fox kérésére elmarad a premier - tájékoztatott az Intercom sajtóreferense, Mersva Alexandra. Bővebb információval nem tudott szolgálni, hiába firtattuk, mi lehet a döntés hátterében. "Nem egy nagy sztori, előfordul az ilyen" - tette hozzá Mersva, aki szerint pár hónap múlva dvd-n meg fog jelenni a film. Mindenesetre tény, a 28 nappal később - bár nem kapott rossz kritikákat - gyengén kezdett Amerikában, valamint Európa több országában egyaránt. A múlt hétvége adatai szerint a film - nomen est omen - éppen 28 millió dollári körüli bevételt produkált, ami hollywoodi léptékben bukásnak számít.

Már a sztárok jelenléte sem garancia - Angelina Jolie a Hatalmas szív-ben

Csakúgy, mint az Angelina Jolie nevével fémjelzett Michael Winterbottom-film, a Hatalmas szív startja, amely első amerikai hétvégéjén (június 24-én) 4 millió dollár körül teljesített, és 16 milliós költségvetésének dacára eddig összesen 9 milliós bevételt tudott összegyűjteni - néhány európai országba ugyan eljutott az összeesküvés-elméletektől sem mentes, politikai gyilkosságot ábrázoló thriller, de érzékelve az ott hozott gyenge teljesítményt, a forgalmazó UIP jobbnak látta visszamondani premiert - érdekes, hogy a korábbi, megdönthetetlennek hitt tétel megdőlni látszik, miszerint egy neves rendezővel elkészíttetett, szupersztárra épített filmet minden esetben el lehet adni. A hiba aligha a magyar forgalmazóknál keresendő, sokkal inkább a hollywoodi döntéshozóknak lenne célszerű megvizsgálni, hogyan változnak világszerte a nézői igények, és kínálatukat ehhez kellene igazítaniuk, a további bukások elkerülése végett.