A magyar filmipar új aranykor előtt áll, de lehet, az idő nem jön el, derült ki a finanszírozási gondokról rendezett tegnap vitán, amelyet a Filmszövetség és a Filmjus kezdeményezett.

Az Egyesült Államokban 3 százalékos az európai alkotások nézettsége, míg az amerikai filmek átlagos nézettsége Európában 64 százalékos. A nagyobb európai országok filmgyártása, mint Anglia vagy Franciaország, sem képzelhető el az állami finanszírozás jelenléte nélkül - mondta el Miskolczi Péter producer a vita megnyitóján. Kalkulációk szerint a magyar mozgóképipar évente mintegy 10 milliárd forintból működtethető.

A külföldi fesztiválok díjai, a magyar kasszasikerek azt jelzik, hogy filmművészetünk új aranykorszak előtt áll - vélte Salamon András rendező. Igaz, az alkotások alulfinanszírozottak és pánikhangulatban készülnek. Ugyan bíztatóan alakul a mozgóképtörvény előkészítése, amely a szakmai szervezetek és a kulturális minisztérium közti tárgyalásokon alakul, ám filmipart szabályozó jogszabály tervezete legkorábban február végére készül el. Kérdés, az átmeneti időszakban hogyan lesz működtethető a magyar mozgóképipar, a finanszírozási gondok miatt ugyanis tavaly négy és fél hónapon kersztül nem forgott hazai film - fűzte hozzá Grunwalsky Ferenc. A támogatási rendszer szétforgácsoltsága, adminisztrációs kuszasága tíz éve megoldatlan. A működtethető szisztéma kialakításához viszont nem ideológiai csatározásokra, hanem a konkrét nehézségek feltárására van szükség.

Székely Orsolya producer-rendező ehhez példaként az Országos Rádió és Televízió Testület millenniumi pályázatát említette. Székely elmondta, a támogatás elnyeréséhez a "horribilis" pályázati díjon felül a producernek 25 százalékos önrészt is elő kellett teremtenie, ám a szerződés szerint a közszolgálati m1 és a Duna Televízió az alkotást "ingyen" vetíti, nem tisztázott, hogy a film gyártója befektetését hogyan nyerhetné vissza tisztes haszonnal. Mészáros Márta rendező azt kifogásolta, hogy neves alkotók 4-5 évig nem jutnak filmlehetőséghez, míg a kultusztárca bizalma 120 millió forintot jelenthet többek közt a Mokép vezérigazgatójának, Bereczki Csabának, aki Bolondok éneke címmel első játékfilmjét forgatja. Mészáros morális bomlástól tart, attól, hogy a rendezők soraiban lassan elfogy az egymás iránti tisztelet. A kultusztárca jogi főosztályvezetője, Sámuel Balázs szerint a források bővítése mellett a filmipar teljes finaszírozási rendszerét meg kell újítani, a minisztérium millenniumi filmprogramjával pedig jelentős támogatást kapott a magyar filmművészet. Erre reagálva többen kifogásolták, hogy a tárca pályázat nélkül három év alatt mintegy 2,5 milliárdot juttatott produkcióknak, ezen felül a Hídember 1,8 milliárd, a Bánk bán 767 millió forintot kapott. Jogszerű volt, hogy ezt nem pályázati úton osztották el, mivel erre semmilyen szabályozás nem kötelezte a minisztériumot - derült ki Sámuel Balázs szavaiból. Janisch Attila rendező úgy fogalmazott: az a Filmközpont, amely ellen a szakma egy évvel ezelőtt tiltakozott, mégis létezik, és úgy nevezik: Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma.
Magyar Hírlap