A Filmpartners vezetője nemrégiben tért vissza az Egyesült Államokból, ahol Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmjét népszerűsítették New Yorkban és Los Angelesben. A New York-i Ellenállás és Újjászületés című vetítéssorozat október végén a Film Society of Lincoln Center és a Magyar Filmunió közös rendezvénye volt a New York-i Magyar Intézet együttműködésével. Az 1969-ben alapított Film Society of Lincoln Center egyike a legrégebben működő amerikai filmintézeteknek. Filmfesztiválja, az évente megrendezett New York Filmfesztivál, valamint a New Directors/New Films elnevezésű szemle „Új magyar film” elnevezésű programjában kapott helyet Hajdu filmje.
Az Egyesült Államok másik partján is bemutatásra került a Fehér tenyér: a Los Angelesben 20 éve működő nemzetközi filmfesztiválon, az AFI FEST-en mutatták be a filmet november elején. A Hollywoodban rendezett fesztivállal párhuzamosan zajlik Santa Monicában az American Film Market (AFM) Észak-Amerika legnagyobb filmes találkozója és a kontinens egyetlen filmes markete.
A Fehér tenyér két vetítését követő jó visszhang jele, hogy párhuzamosan zajló AFM panelbeszélgetésén négy filmrendező vett részt. Az algír Rachid Bouchareb Days of Glory, az ausztrál Rolf De Heer Ten Canoes című filmje kapcsán kapott meghívást, a számos Európai Filmakadémia jelöléssel is büszkélkedő Florian Henkel von Donnersmarck Mások élete című filmjét prezentálta. Hajdu Szabolcs és testvére, Hajdu Zoltán Miklós (Uldi) képviselték a Fehér tenyér-t. Kovács Gábor nagyon büszke, hogy ilyen előkelő társaságban tarthattak sajtótájékoztatót.
A Hajdu testvérek az AFM sajtótájékoztatóján (jobbra Florian Henkel von Donnersmarck) |
Az AFIFEST honlapján található beszámoló szerint a fiatal tornász traumáiról szóló Fehér tenyér-ben a Kelet találkozik Nyugattal, amikor a fiatal tornász Kanadában edző lesz. Hajdu Szabolcs tolmácsa a film Las Vegas-ban élő főszereplője, Uldi volt, akinek személyes élményein alapult a film.
Fehér tenyér megy, Smooth Operator jön
A filmben társproducerként közreműködő Kassovitzok révén Onoma International nevű francia sales company birtokolja a világforgalmazás jogát. Az Onoma az American Film Marketen megkötötte az észak-amerikai terjesztéshez szükséges szerződéseket: a Stand Releasing jóvoltából Hajdu Szabolcs filmje forgalmazásra kerül az Egyesült Államokban és Kanadában is.
A Stand ugyancsak részt vesz az Oscar legjobb külföldi film nominációjáért való versenyben is: minden eszközzel támogatják a Fehér tenyér-t, a minél erősebb piaci jelenlét érdekében vetítéseket szerveznek és a több fesztiválon is indítani szeretnék. Észak-Amerikán kívűl már 10 ázsiai és európai ország forgalmazza a filmet.
További jó hír, hogy Hajdu Szabolcs új projektje, a Smooth Operator (Gyengéd kezelés) számára sikerült megnyerniük egy angol-amerikai producert, akivel már közösen fognak pályázni az Eurimages támogatásokra. A Katapult és a Filmpartners közös gyártásában készülő Smooth Operator forgatásába így 2007 nyarán nagy valószínűséggel bele tudnak vágni.
Az erdélyi magyar lány európai utazásáról szóló road-movie-val nagy valószínűséggel a 2008-as filmszemlén találkozhatunk majd. A film kreatív stábja a Fehér tenyér garnitúrájával lesz azonos, a látványtervekért felelős Esztán Mónika máris keresi a megfelelő helyszíneket.
A Smooth Operator stábja a Fehér tenyér garnitúrájával azonos |
A lelkesítő hírek mellett azonban Kovács Gábor elkeseredettségének is hangot adott. Návai Anikó a Magyar Mozgókép Közalapítvány alá tartozó és általa finanszirozott Hungarian Film Comission vezetőjeként a magyar filmet hivatott képviselni Los Angelesben, és noha alapvetően a koprodukciók és bérmunkák Magyarországra csábítása lenne a feladata, az MMKA több mint 100 millió forintos támogatásával készült Fehér tenyér amerikai képviseletében Kovács Gábor szerint nem vesz részt. „Megértem és elfogadom, hogy véres elszántsággal képviseli Los Angeles-ben a Szabadság, szerelem ügyeit, és nehezen viselte, hogy a magyar Oscar bizottság végül úgy döntött, hogy a Fehér tenyér-t indítja a legjobb külföldi film nominációjáért való versenyben. Mégis úgy gondolom, hogy elvárható lett volna, hogy maradjon energiája Fehér tenyér Los Angeles-i promotálására is! Mindenestre az AFI FEST-en résztvevő országok hasonló funkciójú képviselői, mindent megtettek a produkciójuk érdekében.”
A producer ugyanakkor nem félti a magyar filmeseket: „Fliegauf, Pálfi, Mundruczó, Török és Hajdu tehetségének nem lehet az útjába állni, de szomorú, hogy nem számíthatunk a Magyar Filmbizottság képviselőjének támogatására. Összehasonlításképpen: a New York-i Magyar Intézet vezetőjétől, Orsós László Jakabtól sokkal több segítséget kaptunk. Nem lehet tudni, hogy mikor lesz még egyszer egy ilyen markánsan jelen a magyar film a nemzetközi palettán.”
Zajlik az élet a Filmpartnersben
A producert természetesen kifaggattuk a Filmpartners további projektjeiről is. Befejeződött a TT Filmműhellyel közösen gyártott Töredék című Maár Gyula film forgatása. Visszatért a tengerentúlról Koltai Lajos Evening című filmjének forgatásáról Pados Gyula operatőr, így az Unio Filmmel közösen készülő Paczolay Béla film, a Kalandorok előkészítésébe is bele tudnak vágni. A Flashback Filmmel közösen pedig Gárdos Péter Tizenhét nő az életemből című filmen dolgoznak, miközben Vranik Roland is előkészíti második nagyjátékfilmjét Adás címmel.
Immáron bizonyossá vált, hogy a Bertók Lajos tragikus hirtelenségű halálával megfeneklett Mundruczó Kornél film, a Delta forgatása folytatódik. A részletekről még tárgyalnak Petrányi Viktória producerrel, de többek között a Filmpartners közreműködésével február-márciusban újra tudják forgatni a képsorokat a Duna deltában.
Az Overnight első nyersvágása készen van, és nagyon biztató képsorokat látott a producer. Török Ferenc következő terveiről Kovács Gábor sejtelmesen annyit mondott, hogy Geszti Péterrel közösen fognak dolgozni, és New Yorkban már elintézték a szükséges jogi kérdéseket. Többet nem volt hajlandó erről a tervről elárulni, néhány hónapon belül azonban megosztja a filmhu olvasóival is a konkrétumokat.