Kapcsolódó anyagok

Nemcsak bérmunka készült Vargáéknál!

A Varga Stúdió egyik legnépszerűbb, külföldi elismerést is hozó sorozata a Mr. Bean széria volt, de emellett számos más, rangos nemzetközi elismerést is begyűjtött művészi munkáival az 1989-ban minimális eszközökkel – öt fővel és egymillió forinttal - elindított rajzfilmes műhely. A rendszerváltás idején a Pannónia Filmstúdióból kivált Varga Csaba és társa több mint másfél évtizedes működése során többek között olyan cégekkel dolgozott együtt, mint a Warner Bros., a 20th Century Fox, a ZDF vagy a BBC, „csúcsidőben” összesen 700 főt foglalkoztatott. A híradások szerint a patinás műhely mostani felszámolásához elsősorban gazdasági okok vezettek. A Stúdiót 2004 februárjáig vezető Erkel András lemondása óta független producerként tevékenykedik.

A hazai sajtóban Vargáék munkái közül leginkább a Rowan Atkinsonról mintázott Mr. Bean rajzfilmsorozatot emlegetik. Erkel András szerint Mr. Bean külföldön és itthon is népszerű, ezért nem lehetett figyelmen kívül hagyni, hogy megnyerték a rajzfilm készítésére kiírt pályázatot. Ennek köszönhető, hogy leginkább a népszerű angol komikusról megformált sorozatról ismerik őket Magyarországon, miközben idehaza más sikereik különösebb visszhang nélkül maradtak .

Erre itthon is felfigyeltek!
„Ezen kívül rengeteg művészileg igényes és külföldi elismerést szerzett produkciónk volt. 1996 és 2003 között készült alkotásaink mindegyike valamilyen fesztivál vagy televíziós díjat nyert – többek közt több BAFTA-t és egy EMMY-t! Művészfilmjei közül például a Milorad Krstic rendezte és Vahorn András zenéjével készült My Baby Left Me című hétpercesünk Ezüst Medvét nyert Berlinben, valamint Annecy-ban a legjobb elsőfilmes díját kapta. Vagy említhetném a Varga Csaba rendezte Bestiákat, amely Cannes-ban a legjobb videóklipnek járó MIDDEM díjat, a KAFF-on pedig a Kritikusok különdíját nyerte el. A film Wahorn András illetve több, a szentendrei körhöz tartozó művész, például feLugossy László grafikai világán alapszik. A szintén hétperces alkotás érdekessége, hogy zenéjén Frank Zappa dolgozott, de súlyos betegsége miatt nem tudta befejezni a Bestiákat, így korábbi munkáiból válogattunk.

Televíziós produkcióink közül Lehotay Zoltán Madarak konferenciája című alkotása nyert Los Angelesben, mint a legjobb komputeranimáció, és a Brit Animációs Nagydíjat is megkapta. A film hasonló papírkivágásos digitális technikával készült, mint a nemrég bemutatott Nyócker!

A sor még számtalan más munkával folytatható. Az utolsó két, Erkel András producerségével létrejött, 2004-ben nemzetközi elismerést szerzett alkotás egy népszerű lengyel mesefeldolgozás, a Meg and Mog és a Kebelbarátok (Annecy Televíziós Nagydíj, 2004).”

Ellentét az új tulajdonosok és a menedzsment közt

„Bérmunkáink mellett számos művészileg színvonalas, koproduceri együttműködéssel született és nemzetközi finanszírozással készült saját filmet gyártottunk. Komoly elismerés, hogy a stúdió fennállásának 10. évfordulója alkalmából a Warner Bros. fizetett hirdetésben gratulált nekünk.”

Vargáék munkái jóval ismertebbek a nemzetközi porondon, mint idehaza. „A produkcióink körülbelül 95%-át az Egyesült Királyságban és hozzávetőlegesen 1/3-át az USA-ban is vetítették.”

Milorad Krtic munkája
A jelenleg független producer a stúdió napi ügyeiről, és a felszámoláshoz vezető okokról nem tud és kíván nyilatkozni, hiszen másfél éve kilépett a cégből. Más forrásból származó információink szerint 1999/2000 körül új tulajdonosok jelentek meg Vargáéknál, köztük és az animációs csapat vezetői között eleinte egyetértés volt. Azonban a 2001. szeptember 11-ét követő gazdasági változásnak köszönhetően, a tulajdonosok és a menedzsment között ellentétek alakultak ki. A nehezebb körülmények között az új befektetők inkább a gyorsabb megtérülést hozó olcsó bérmunka felé szerették volna irányítani a stúdió tevékenységét, ám a műhely vezetői nem akartak lemondani a nehezen megszerzett hírnevükről, és kreativitásuk felhasználásáról.

Erkel András egy korábbi interjúban elmondta: „Jónéhány évig eltartott, míg nevüket összekötöttek a minőséggel. A legjobb rajzolók érkeztek hozzánk főként Európából. Keményen kellett dolgozniuk, de jól meg is fizettük őket. Így köztudott volt, hogy Közép-Európa legdrágább műhelye voltunk, de világszínvonalú munkákat adtunk cserébe!”

Ezek után a vezetés nem akarta, hogy az olcsó, de kevésbé igényes műhelyek közé kerüljön a stúdió, ami valószínűleg nem is működött volna. Hiszen kevesebb pénzből nem tudták volna a korábbi színvonalat hozni, amivel elvesztették volna korábbi ügyfeleiket, és egyáltalán nem biztos, hogy újakat szereztek volna a megrendelők másik csoportjából. Azok közül, akik ugyan nem várják el a legjobbat, viszont kevesebbet fizetnek. Ennek köszönhetően egyre mélyült az ellentét a tulajdonosok és a műhely vezetői közt.

Végül az ellentétek töréshez vezettek a tulajdonosok és a menedzsment között -ekkorra már Varga Csaba is visszavonult a napi irányítástól.

A hazai animáció lehetőségeit kutatva

Vargáék volt producere a stúdióban végzett tevékenységét befejezve most függetlenként dolgozik számos project megvalósításán. „Több terv is előkészületi fázisban van, és három másik már gyártás alatt, egyikük az utómunkálatnál tart. Egy 48 perces európai koprodukcióról van szó, amely az első hazai animáció, amely élni tudott a Filmtörvény adta kedvezményekkel. A magyar fél a teljes produkció költségvetésének 35%-át állja.”

Erkel András emellett tavaly aktívan részt vett a tavaly életbe lépett Filmtörvény nemzetközi népszerűsítésében is. „2004 tavasza óta főként brit és amerikai fórumokon ismertetem a hazai filmes jogi szabályozás adta lehetőségeket.”

A fiatal tehetségek lehetőségre
várnak!
A stúdió egyik alapítója most igyekszik összegyűjteni azokat az alkotókat, akik szakértelmükkel fellendíthetik a hazai animációt, és megteremteni munkájuk financiális hátterét. „A Nyócker! jó példa arra, hogy tehetséggel, hatalmas elszántsággal minimális pénzből is születhet nemzetközi sikerű munka, de nem minden szempontból iránymutató. Nem lehet elvárni a hazai fiatal rajzfilmesektől, hogy anyagi támogatás nélkül, állandó pénzügyi gondokkal küzdve hozzanak létre jelentős produkciókat. A brit és amerikai piacon megszerzett kapcsolataimat és tapasztalataimat felhasználva kívánom menedzselni a fiatal tehetségeket.”

(A leadkép forrása a Népszabadság)