Kapcsolódó anyagok

Fliegauf BenedekFliegauf Benedek rendező lapunknak múlt héten úgy nyilatkozott, a Dealer 20 ezres nézőszámával már meg lenne elégedve. Horváth György szerint az, hogy ezt a 20 ezres számot sikernek lehet tekinteni, egyre több megbeszéletlen kérdést sejtet a háttérben. A forgalmazási szakember szerint a magyar filmek esetében az elfogadottsági oldalon gondok vannak. A 700 ezer nézőről is úgy látja, hogy nagyrészt 2-3 populárisabb film eredménye csupán, míg a 2 évvel ezelőtt 35 ezer nézőt vonzó, a Mokép forgalmazta Hukkle ma nem tudna ennyire látogatott lenni.

Horváth komoly problémákat érez a háttérben. A cégek többsége szerinte tart a magyar filmektől. A Szezont például kifejezetten jó filmnek tartja, és nagy kérdés, hogy miért nem tud átrobbanni, amikor fiataloknak szól, fiatalokról. A világban sokat utazó és sikeres Mundruczó és Fliegauf is légüres teret találnak a hazai mozik nézőterén. Horváth szerint a kulturális környezet alapvetően nem segít a magyar film ügyének, az országban a kulturális fogyasztás mindenhol visszaesett. Ebben jelentős szerepe lehet a médiának, amely mindenféle újdonságra nyitott - feltéve, ha az a hollywoodi vagy legalábbis az amerikai populáris műfaj felől érkezik. A probléma leginkább az, hogy még nem tanultuk meg menedzselni a magyar filmeket a közönség, a fiatalok felé - a szakma adós lenne azzal, hogy ezeket a kérdéseket átbeszélje.

Horváth György szerint egy 2-3-4 éves programot kellene megalkotni, aminek az lenne a célkitűzése, hogy a magyar film körüli hangulatot felemelje. A megoldások egyike lehet a hazai minőségi kommersz emelkedése - Hollywoodon kívül ugyanis a saját gyártású kommersz film minden országban lokális marad, ugyanakkor mellette talán jobban elfogadjuk a minőségi gondolkodtató filmeket is a piacon.

A MOKÉP a külföldi filmek forgalmazása területén legnagyobb sikerét a Fahrenheit 9/11-gyel érte el, országosan 43 ezer nézőjével a várakozásokon felül teljesített. És habár az amerikai elnökválasztás még tart, rengeteg film van a piacon, így a 11 kópiával futó Moore-mozit már szinte csak művészmozikban vetítik. Várhatóan 46-47 ezer látogatót fog összesen számlálni.

Kicsit a várakozások alatt teljesített a Csak ön után című vígjáték, szép művészfilmes sikernek bizonyult viszont a Tavasz, nyár, ősz, tél... című koreai munka, melyet már 12 ezernél többen láttak. A Moképnek tavaly is volt egy ilyen büszkesége, Takeshi Kitano Bábok című filmje. Horváth György kiemelte a forgalmazói piac relativitását: egy távol-keleti művészfilm esetében a 10 ezer fölötti nézőszám sikernek számít.

A DVD-k területén napokon belül várható egy nagyon fontos megjelenés: 5 Tarkovszkij-film jön ki, extra feliratokkal és speciálisan gondozott minőségben, valamint olyan pengeéles képpel, ahogyan korábban senki sem láthatta még idehaza az orosz mester műveit.

Horváth György azt is elárulta, hogy a Mokép háza táján több meglepetés is készülődik, így például több magyar filmmel jelennek meg a következő Filmszemlén, valamint a filmkínálatban is készülnek majd néhány váratlan produkcióval.