Élénkülő forgalmazás, harc a multikkal - A Budapest Film
A magyar filmek nézőszáma a Filmszemle óta elérte a 700 ezres határt, mondta kérdésünkre Port Ferenc, a Budapest Film igazgatója. Tavaly egész évben csupán 540 ezren váltottak jegyet magyar filmre a mozikban, így ez a mostani, október közepi eredmény kiemelkedőnek számít. Port szerint ez annak köszönhető elsősorban, hogy a hazai alkotások színvonalas formában érkeznek a közönség elé, közülük is kiemelkedik a Magyar Vándor, a Kontroll és az Apám beájulna sikere. (Ezeket a "húzófilmeket" mind a Budapest Film forgalmazta.)
Több 100 ezer nézőt vár Mészáros Márta: A temetetlen halott |
Port szerint fontos szerepet játszik a nézőszám emelkedésében a megerősödött marketing, valamint a Magyar Mozgókép Közalapítvány közönségfilmes és normatív támogatási rendszere. Port már a Filmszemle egy szakmai vitáján 1,5 millióra becsülte a magyar film iránti 2004-es érdeklődést, akkor elmondása szerint sokan nem nézték normálisnak. Most úgy látja, csupán abban tévedett, hogy a 350-400 ezer látogatószámmal becsült, az InterCom forgalmazásában mozikba kerülő Sorstalanság premierjét - miként azt korábban így volt betervezve - idén őszre várta. Ez hiányozni fog ugyan a másfél milliós eredményhez, de a következő Szemléig valószínűleg ezt a számot is eléri nézettség.
Az utóbbi időben több új, kisebb-nagyobb forgalmazó cég is megjelent a piacon, Port Ferenc szerint a verseny örvendetes. A többszereplős piacon a magyar alkotások producereinek több lehetősége van választani. A magyar filmek esetében a producernek azt kell megítélnie, hogy melyik cég költi el szerinte a leghatékonyabban és legszakszerűbben a filmmel együtt járó normatív forgalmazási támogatást. Míg 15 éve csak a Mokép volt, majd megjelent alternatívaként a Budapest Film, azután pedig az InterCom, ma már 12-15 forgalmazó kínálja filmjeit a magyar mozikban. Az is pozitív folyamat, hogy nem csak a közönségfilmek piaca bővül, hanem többen foglalkoznak művész- és rétegfilmekkel is.
A Budapest Film helyzetét Port úgy jellemezte, hogy a cég "szeretne életben maradni". Nem az új forgalmazó cégek megjelenésétől félnek, a Budapest Film elsősorban moziüzemeltetőként működik. A 90%-ban multiplexekkel telített mozipiacon ők az egyetlen magyar tőkeérdekeltségű cég. Ezen a terepen kell megteremteniük a forrásokat ahhoz, hogy az artmozi-hálózatot fenntartsák, miközben az évente bemutatott 40-45 rétegfilmjük közül sok veszteséges. És habár az utóbbi időkben csökkent kicsit a multik látogatottsága és nőtt artmoziké, ezen a terepen továbbra is kemény küzdelemre lehet számítani a túlélésért.
Kulturális visszaesés, relatív sikerek - a Mokép
A MOKÉP vezérigazgatója, Horváth György a filmhunak elmondta, cégük kevés magyar filmet forgalmaz, de azokat nagyon tudatosan választja ki. Így került hozzájuk Böszörményi Zsuzsa Mélyen őrzött titkok című filmje, valamint a Dealer, aminek a megjelenésére a MOKÉP nagyon készül. Decemberben pedig a Szemlén még nem látott Jiddis Blues című, a Klezmer Bandről készült zenés dokumentumfilm kerül a mozikba.
Légüres tér a hazai nézőtéren Fliegauf Benedek |
Horváth komoly problémákat érez a háttérben. A cégek többsége szerinte tart a magyar filmektől. A Szezont például kifejezetten jó filmnek tartja, és nagy kérdés, hogy miért nem tud átrobbanni, amikor fiataloknak szól, fiatalokról. A világban sokat utazó és sikeres Mundruczó és Fliegauf is légüres teret találnak a hazai mozik nézőterén. Horváth szerint a kulturális környezet alapvetően nem segít a magyar film ügyének, az országban a kulturális fogyasztás mindenhol visszaesett. Ebben jelentős szerepe lehet a médiának, amely mindenféle újdonságra nyitott - feltéve, ha az a hollywoodi vagy legalábbis az amerikai populáris műfaj felől érkezik. A probléma leginkább az, hogy még nem tanultuk meg menedzselni a magyar filmeket a közönség, a fiatalok felé - a szakma adós lenne azzal, hogy ezeket a kérdéseket átbeszélje.
Horváth György szerint egy 2-3-4 éves programot kellene megalkotni, aminek az lenne a célkitűzése, hogy a magyar film körüli hangulatot felemelje. A megoldások egyike lehet a hazai minőségi kommersz emelkedése - Hollywoodon kívül ugyanis a saját gyártású kommersz film minden országban lokális marad, ugyanakkor mellette talán jobban elfogadjuk a minőségi gondolkodtató filmeket is a piacon.
A MOKÉP a külföldi filmek forgalmazása területén legnagyobb sikerét a Fahrenheit 9/11-gyel érte el, országosan 43 ezer nézőjével a várakozásokon felül teljesített. És habár az amerikai elnökválasztás még tart, rengeteg film van a piacon, így a 11 kópiával futó Moore-mozit már szinte csak művészmozikban vetítik. Várhatóan 46-47 ezer látogatót fog összesen számlálni.
Kicsit a várakozások alatt teljesített a Csak ön után című vígjáték, szép művészfilmes sikernek bizonyult viszont a Tavasz, nyár, ősz, tél... című koreai munka, melyet már 12 ezernél többen láttak. A Moképnek tavaly is volt egy ilyen büszkesége, Takeshi Kitano Bábok című filmje. Horváth György kiemelte a forgalmazói piac relativitását: egy távol-keleti művészfilm esetében a 10 ezer fölötti nézőszám sikernek számít.
A DVD-k területén napokon belül várható egy nagyon fontos megjelenés: 5 Tarkovszkij-film jön ki, extra feliratokkal és speciálisan gondozott minőségben, valamint olyan pengeéles képpel, ahogyan korábban senki sem láthatta még idehaza az orosz mester műveit.
Horváth György azt is elárulta, hogy a Mokép háza táján több meglepetés is készülődik, így például több magyar filmmel jelennek meg a következő Filmszemlén, valamint a filmkínálatban is készülnek majd néhány váratlan produkcióval.