Magyar filmekkel a piacon - HungariCom
A magyar film méltó helye Hajdu Szabolcs: Tamara |
Mivel a HungariCom új vállalkozás, a válogatáskor az egyik fontos szempont az volt, hogy melyek azok a magyar filmek, amiket még nem foglalt le más forgalmazó. A Perlasca és a Bolondok éneke esetében pedig olyan filmekről van szó, melyek már korábban elkészültek, de még senki sem mutatta be őket.
Az országos nézettségi eredmények egyhónapos csúszása miatt Prukner első két filmjük nézőszámáról nem tudott pontos adatokat mondani, de annyit elárult, hogy a Perlasca egy átlagos művészfilm teljesítményét hozta, a Tamara pedig ennél jobb fogadtatásban részesült: a visszajelzések alapján a közönség szereti a filmet.
Magyar mozi minden műfajban
A HungariCom egyaránt érdeklődik művész- és közönségfilmek iránt, a minőség azonban mindenhol alapvető szempontjuk. Ez tükröződik további megjelenéseik között, ahol olyan filmek szerepelnek, amik a következő Szemlén lesznek láthatók: december 2-án Groó Diána Csoda Krakkóban című alkotása kerül közönség elé, december 9-én a Nyócker, december 23-án a Világszám!, január végén Ragályi Elemér első rendezése, a Csudafilm, február végén Tímár Péter Le a fejjel! című komédiája, tavasszal pedig Pacskovszky József új munkája, a Négy évszak az űrben.
A Csoda Krakkóban - a Simó-osztályban végzett Groó Diána elsőfilmje - lengyel-magyar koprodukcióban készült. A történet középpontjában a misztikum és a kabbala áll, a film izgalmas, kalandos sorsjátékot mutat be szerelmek, barátságok és szenvedélyek mentén.
A legnagyobb nézettségre is esélyes filmek decembertől indulnak a HungariCom-nál. A 25-30 éves alkotók által készített Nyóckertől sokat várnak, a remények szerint a Kontrollhoz hasonlóan kultuszfilm lesz a mozikban. Habár animációs munkáról van szó, a Nyócker nem a legkisebbeknek készült - 16 éves korhatárral kerül forgalmazásba. A célközönség a tinédzserek és a fiatalok csoportja, ezt a réteget a film zenei anyaga is becsábíthatja a moziterembe: többek között L.L. Junior, Ganxta Zolee és Ogli-G lehet erre a garancia. A figurákat neves színészek szólaltatják még, így például Szabó Győző, Pindroch Csaba, Badár Sándor és Szacsvay László. Az egészestés rajzfilm ritka jelenség a magyar mozivásznon - az ilyenkor átlagos költségvetés egyharmadából készült Nyócker a Macskafogót, a South Park-ot és a Beavis és Butthead-et tekinti elődjének.
A legnagyobb nézettségre is esélyes Koltai Róbert: Világszám! |
Tímár Péter Le a fejjel! című komédiája épp vágás alatt áll a Hunnia Filmstúdióban. A főszereplők itt is híres sztárok: Gálvölgyi János, Bajor Imre, Hernádi Judit, Ganxta Zolee. A Monty Python humorát idéző filmben Garas Dezső is feltűnik Nostredamus szerepében. Pacskovszky József újra mozifilmmel jelentkezik, nála is olyan színészeket láthatunk, akiket ismer és szeret a közönség (Tóth Ildikó, László Zsolt).
A HungariCom a kisfilmekre is odafigyel: a Tamara előtt Csáki László Fluxus-hajfény című munkája fut kísérőfilmként, a Csoda Krakkóban pedig Hajdu Szabolcs egy most készülő 3-5 perces kisfilmjével együtt kerül majd a mozikba. Dokumentumfilm egyelőre nem szerepel a forgalmazó palettáján, de Prukner az Új Eldorádó példájában éppen arra lát bizonyítékot, hogy az érdekes, fontos témával foglalkozó magyar dokumentumfilmek megtalálhatják a közönségüket. A következő Filmszemlén esetleg feltűnhetnek majd ilyen alkotások.
Európai tendenciák
A magyar filmek 700 ezres nézőszáma Prukner szerint azt az európai tendenciát mutatja, ami szerint a 15-20 amerikai húzófilm mellett megjelennek a nemzeti filmgyártás sikerdarabjai is. A Kontroll, az Apám beájulna és a Magyar vándor idei látogatottsága együtt közel 600 ezer nézőt jelentett, ehhez társul még az őszi időszak néhány átlagfeletti teljesítménye. A Szezon 50 ezres és az Argo 100 ezres nézőszámával együtt ezt a 700 ezret is meghaladtuk már. Prukner szerint Mészáros Márta A temetetlen halott című, a héten moziba került alkotása szintén sok nézőt vonz majd a mozikba, nagy siker várható a Nyóckertől és a Világszám!-tól is, valamint a decemberben megjelenő Terézanyutól és a Miskolci Bonni és Klájd-tól.
A HungariCom piaci helyzetével kapcsolatban Prukner így fogalmazott: "nem meggazdagodni szeretnénk, csupán megélni" a magyar filmek forgalmazásából. Ennél persze kicsit többről van szó: a HungariComnak az is célja, hogy egyensúlyt teremtsen ezen a területen, és a magyar film megtalálja méltó helyét a mozikban. A cég nem akar minden magyar film forgalmazójává lenni, inkább a hasonló területen munkálkodókkal való jó kapcsolatot és egymás segítését tartja fontosnak.
„Rázós” filmek, téli kertmozi - Szimplafilm
Ugyancsak fiatal cég a piacon a több szórakozóhelyet is üzemeltető Szimpla Kft. nevével fémjelzett forgalmazó. Márciusban a Sabado című chilei low-budget filmmel jelentkeztek először, ezt követte a dán Ikrek, majd a Datolya című tunéziai-francia produkció, melyet a nyáron megnyitott 60 férőhelyes Szimpla kertmoziban vetítettek.
Legújabb filmjük a nemrég moziba került Schultze gets the blues, melyet a Toldi, a Művész és az Uránia mozik vetítenek, valamint hamarosan megjelenik az Odeon-Lloyd műsorán is.
A Szimpla Film nem profit-orientált vállalkozás. Mint Liszka Tamás, a cég vezetője lapunknak elmondta, "rázós" filmeket hoznak be, abból is keveset, húzónevek nélkül. Így filmjeik nézettsége nem vetekszik a nagy forgalmazók közönségsikereivel: a DVD-n behozott (emiatt több mozi által visszautasított) Sabadót kb. 1000 néző látta, az Ikrek 1000 alatt teljesített, az 1 kópiás Datolya 650-nél jár. A Schultze bizonyult eddig a legnépszerűbb Szimpla-filmnek, 2000 látogatója volt, és a forgalmazó szerint 4-5 ezer körül lesz a végeredmény.
"A forgalmazás nem a szakma, ami el fog tartani minket", mondja Liszka Tamás. Mivel most kezdtek csak ezzel a területtel foglalkozni, tisztában vannak vele, hogy évekbe telik, amíg anyagilag is megtérül a vállalkozásuk. Addig pedig folyamatosan tanulni szeretnének a tapasztalatokból, a pénzeket visszaforgatni, és lépésről lépésre, 1-2 éven belül felzárkózni a többi forgalmazó mellé. A szimplások kísérletezni szeretnének, és nem a profitot tartani szem előtt. Így aztán jövőre is 4-5 filmet fognak behozni, és hosszútávon, 2006-tól 8-10-re szeretnék emelni ezt a számot.
Az összefüggés is jelentsen valamit Gauder Áron: Nyócker |
A közeljövő tervei között szerepel a december 2-4-ig tartó Anifest animációs fesztivál, amely idén immár másodjára színesíti a budapesti filméletet. Itt kerül sor a Nyócker díszbemutatójára, egy héttel a mozipremier előtt. A Szimpla kertmozijára sem kell várni a következő nyárig: téli kertmozivá alakul hamarosan, és decembertől - valamivel kevesebb férőhellyel - újra működni fog a Kazinczy utcai romház udvarán.
Jövő évi Szimpla-bemutató leghamarabb februárban lesz. Több film is versenyben van, ezek közül kell még választania a forgalmazónak, melyiket szeretné magyar moziba juttatni. Ugyancsak tervezik, hogy forgalmazni fognak magyar filmet (idehaza is). Itt szintén olyan alkotásról lesz szó, ami egyébként - ha nem lenne a Szimpla - nem kerülne moziközönség elé.
Forgalmazói arculatukról Liszka Tamás elmondta: elsősorban nem reklámarcot igyekeznek kialakítani, hanem az a lényeges, hogy a náluk megjelenő filmek összefüggése is jelentsen valamit. Így a Szimpla forgalmazásában továbbra sem fogunk kasszasikerre ítélt filmeket látni. Habár sok forgalmazó van a magyar piacon és a bőséges kínálat miatt a filmek 2-3 hét alatt kifutnak a mozikban (nagyobb országokban sem fordul elő gyakran a heti 8 bemutató), a Szimpla célja mégis az, hogy szélesebb legyen a kínálat - hiszen - mint Liszka Tamás hozzáfűzte - ez az egyetlen mentségük arra, hogy léteznek.