Szívesen azonosulnak a számukra rokonszenves hősfigurákkal, közös játékaik azonban nem csak vágyaik megélését teszik lehetővé, adott esetben spontán reflexiói a külvilágból feléjük érkező hatásoknak. “A bukott forradalom számukra csak háttérzaj mindenkit legyőző hősökkel, csodás, titkos szervezkedéssel s egyéb kiskamaszos elgondolásokkal. Mégis mindent pontosan érzékelnek: tisztában vannak szüleik lelkiállapotával, az utcákon folyó lövöldözés, erőszak valóságával, annak veszélyeivel. Ez a kettősség határozza meg a film atmoszféráját: a gyermek szavak és fogalmak nélküli “mindent tudása” – és az ezek felett lebegő, ezektől megvédő, a filmben meg is jelenő álomvilág” – fogalmaz Tóth Péter Pál rendező.
Tóth Péter Pál rendező, Kovács Kristóf és Terék Simon
A fiúk 1956 novemberében, az orosz megszállás után elhatározzák, hogy titkos helyet építenek maguknak lakóházuk pincéjében, és elszöknek, hogy az ehhez szükségesnek vélt vakolókanalat elhozzák egy félbehagyott építkezésről. Az ártatlan kaland azonban túlélésért vívott küzdelemmé változik, ami mindent megváltozat a két fiú számára.
“A filmet megtörtént eset, a Gulyás testvérek – azaz Gulyás Gyula és Gulyás János dokumentumfilmrendezők – emlékei inspirálták. Ők a forradalom idején valóban kiszöktek otthonról a Városligetbe és belekerültek egy lövöldözésbe. Ez a téma megfogott, hiszen mindig is vonzódtam a történelemhez” – mondta a rendező. Azt is hozzátette: “Dokumentumfilmes munkáim jelentős része is történelmi tematikájú, mert szeretném mélyebben megérteni azokat a folyamatokat, amelyek formálják az életünket, sorsunkat. Az alapötletből kiindulva – azt remélem – egy intim történet születhet”.
A film főszerepeiben Kovács Kristóf és Terék Simon lesz látható, közreműködik továbbá Fazakas Júlia és Nizsai Dániel. A gyártó a Dunatáj Alapítvány, az operatőr Kovács Claudia, a castingot Steinhauser Andrea segítette. A Fiúk novemberben munkacímű kisfilm a Nemzeti Filmintézet támogatásával készült.