A Filmintézet, illetve a két stúdió, a Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych és a Studio Filmów Rysunkowych együttműködése 2018-ban kezdődött, azzal a céllal, hogy digitalizálják és mindenki számára láthatóvá tegyék a lengyel filmörökséget. Az oldal három éven át tartó munka eredménye, 160 nagyjátkfilmet, 71 dokumentumfilmet, 484 animációs filmet és 3108 híradóadást restauráltak, feliratoztak és digitalizáltak, bőséges online gyűjteményt megalapozva.
Jerzy Kawalerowitz Árnyék című filmje
A felület egyszerre nyújt kiváló lehetőséget a lengyel filmben és történelemben való elmélyedésre, illetve a könnyű nyári kikapcsolódásra, sőt, a fiatalabb generáció szórakoztatására is.
A filmművészeti ékkövek iránt vágyakozóknak ajánljuk a gyűjtemény egyik kiemelkedő darabját Aleksander Ford, The Eighth Day of the Week (A hét nyolcadik napja, 1958) című filmjét, a második világháború utáni időszak első közös lengyel, nyugat-német koprodukcióját, amely igazi remekmű lévén egyaránt felháborította mindkét ország kritikusi és politikai elitjét. Ford filmje konfrontatív, durva látlelet Varsó dicsőséges restaurációjának valóságáról, a kelet-európai fiatalság ötvenes évekbeli helyzetéről, forró érzelmekről egy hideg városban. A főszerepet a korabeli nyugat-német film sztárja, Sonja Ziemann alakítja.
Munk Passenger című filmje
Szintén a lengyel iskola megkerülhetetlen teljesítménye Andrzej Munk Passenger (Egy nő a hajón, 1963) című alkotása, amelyet társai, elsősorban Witold Lesiewicz fejeztek be a rendező tragikus halálát követően. A filmet a holokauszttúlélő Zofia Posmysz-Piasecka írta egy tábori tisztnő és egy túlélő váratlan találkozásáról. Munk épp az auschwitzi forgatásról tért haza, amikor halálos autóbalesetet szenvedett. A Passenger töredékes formája, állóképekkel kiegészített szekvenciái, a tragikus fikció, amelyet megjelenít és a tragikus halál, amelyet dokumentál, a Holokauszt egyik legfájdalmasabb filmi ábrázolását szövik össze.
A gazdag animációs szekcióban a Lolka és Bolka alkotója, Bronisław Zeman számos meséjén túl, lenyűgöző grafikai eredetiséggel kivitelezett, pop-artos, modernista, abszurd lengyel rajzfilmek széles választékával is szórakoztathatjuk gyermekeinket. A táborok, nyaraltatások, úszóversenyek híradófelvételei között válogatva pedig felidézhetjük az ötvenes-hatvanas-hetvenes évek szocialista gyermekidilljét.
Lolka és Bolka
A dokumentumfilmek közt megtaláljuk az egyik legnagyszerűbb lengyel dokumentumfilmes, Marcel Loziński munkáit, aki filmjeiben egyaránt vizsgálta a lengyel történelem legsúlyosabb eseményeit, mint a katyńi vérengzést, és olyan, kevéssé ismert mikrotörténelmi jelenségeket, mint a spirituális gyógyítók hetvenes évekbeli elképesztő népszerűségét.
Az oldal külön blokkot szentel az ukrán nézőknek ukrán felirattal, ebben olyan filmek láthatóak, amelyek közös kelet-közép-európai tapasztalatokat, a sztálinizmus és a szovjet imperializmus fenyegetését mutatják be, mint Andrzej Wajda A márványember és A vasember című filmjei, vagy Ryszard Bugajski munkái.