HOLLYWOODI RENESZÁNSZ
Pápai Zsolt: A katasztrófamusical diszkrét bája (Robert Altman: Nashville)
Forgách András: Egy vérprofi faun (Jack Nicholson)
Varró Attila: Reneszánsz ember (Hal Ashby)
Jack Nicholson jól ismeri a „Method”-színészetet, de egészen más technikával dolgozik, mint példaképe, Marlon Brando: alaposan készül egy szerepre, de lényegében önmagát játssza, nagy belső szabadsággal és nem egyszer improvizálva. Az idén 80 éves Jack Nicholson Új-Hollywood hullámain lett nagy színésszé.
MAGYAR MŰHELY
Morsányi Bernadett: Életem filmjei (Beszélgetés András Ferenccel – 1. rész)
„A Filmgyár igazgatója behívatott magához. Nézze, mondta, annyi minden elhangzott, ez egy jó első film, de nem kell ezt annyira komolyan venni. Abban a pillanatban, hogy fölemeltek, már le is tapostak, és végig ezt játszották. A szektásoknak nem, a modern elvtársaknak nagyon tetszett a film.” – András Ferenc első nagyjátékfilmjét (Veri az ördög a feleségét) negyven éve, 1977 nyarán mutatták be. A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező idén 75. éves.
Szekfü András: Csak ne a Marseillaise (Beszélgetés Radványi Gézával)
Varga Zoltán: A praktikum panorámája (Fülöp József–Kollarik Tamás:Animációs körkép)
Várkonyi Benedek: Érzelmes Bartók (Beszélgetés Sipos Józseffel)
ÚJ RAJ
Margitházi Beja: Érzékeny extrémek (Miranda July és Lucile Hadzihalilovic)
A KÉP MESTEREI
Vízkeleti Dániel: Közel Chrishez (Christopher Doyle)
PIER PAOLO PASOLINI
Harmat György: A város peremén (Pasolini stilizált dokumentarizmusa – 2. rész)
AKI KAURISMÄKI
Szalkai Réka: „Egyedül hatékonyabb vagyok” (Beszélgetés Aki Kaurismäkivel)
Baski Sándor: Szemben az árral (Aki Kaurismäki: A remény másik oldala)
Aki Kaurismäki egyike a ma élő legnagyobb filmrendezőknek, és talán az egyetlen olyan alkotó, aki az évtizedek folyamán a leghűségesebb tudott maradni saját magához, stílusához és a mondanivalójához egyaránt. A remény másik oldalában két ember keresi új identitását: egy finn és egy szír férfi. Kaurismaki – mint mindig – most is a reményvesztettek pártjára áll.
TELEVÍZIÓ
Kránicz Bence: Búcsú a férfiaktól (Bryan Fuller–Michael Green: Amerikai istenek)
FESZTIVÁL
Baski Sándor: Kényszerkapcsolatok (Karlovy Vary)
FILM/REGÉNY
Pethő Réka: Bájos gótika (Thomas P. Cullinan: Csábítás)
Varró Attila: Gyilkos szüzek (Sofia Coppola: Csábítás)
KRITIKA
Andorka György: Isten gyorsan őrlő malmai (Christopher Nolan: Dunkirk)
Christopher Nolan második világháborús filmjével létrehozta a „ketyegő órás” suspense-narratívák par excellence darabját, ambiciója a 2001. Űrodisszeiát megalkotó Kubrickéhoz mérhető. A tökéletes feszültséggépezet titkát keresve félresöpri a szigorú linearitást és a tér-idő viszonylagos egységét megtartó íratlan műfaji szabályokat.
Barkóczi Janka: A fekete özvegy (William Oldroyd: Lady Macbeth)
Huber Zoltán: Varázstalanság (Nikolaj Arcer: A setét torony)
A címlapon: Aki Kaurismäki: A remény másik oldala (Sherwan Haji, Sakari Kuosmanen) – A Cirko Film szeptemberi bemutatója