HOLLYWOODI RENESZÁNSZ

Pápai Zsolt: A katasztrófamusical diszkrét bája (Robert Altman: Nashville) 

Forgách András: Egy vérprofi faun (Jack Nicholson) 

Varró Attila: Reneszánsz ember (Hal Ashby)

Jack Nicholson jól ismeri a „Method”-színészetet, de egészen más technikával dolgozik, mint példaképe, Marlon Brando: alaposan készül egy szerepre, de lényegében önmagát játssza, nagy belső szabadsággal és nem egyszer improvizálva. Az idén 80 éves Jack Nicholson Új-Hollywood hullámain lett nagy színésszé.

MAGYAR MŰHELY

Morsányi Bernadett: Életem filmjei (Beszélgetés András Ferenccel – 1. rész)

„A Filmgyár igazgatója behívatott magához. Nézze, mondta, annyi minden elhangzott, ez egy jó első film, de nem kell ezt annyira komolyan venni. Abban a pillanatban, hogy fölemeltek, már le is tapostak, és végig ezt játszották. A szektásoknak nem, a modern elvtársaknak nagyon tetszett a film.” – András Ferenc első nagyjátékfilmjét (Veri az ördög a feleségét) negyven éve, 1977 nyarán mutatták be. A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező idén 75. éves.

Szekfü András: Csak ne a Marseillaise (Beszélgetés Radványi Gézával)

Varga Zoltán: A praktikum panorámája (Fülöp József–Kollarik Tamás:Animációs körkép) 

Várkonyi Benedek: Érzelmes Bartók (Beszélgetés Sipos Józseffel) 

ÚJ RAJ

Margitházi Beja: Érzékeny extrémek (Miranda July és Lucile Hadzihalilovic)

A KÉP MESTEREI

Vízkeleti Dániel: Közel Chrishez (Christopher Doyle) 

PIER PAOLO PASOLINI

Harmat György: A város peremén (Pasolini stilizált dokumentarizmusa – 2. rész)

AKI KAURISMÄKI

Szalkai Réka: „Egyedül hatékonyabb vagyok” (Beszélgetés Aki Kaurismäkivel)

Baski Sándor: Szemben az árral (Aki Kaurismäki: A remény másik oldala)

Aki Kaurismäki egyike a ma élő legnagyobb filmrendezőknek, és talán az egyetlen olyan alkotó, aki az évtizedek folyamán a leghűségesebb tudott maradni saját magához, stílusához és a mondanivalójához egyaránt. A remény másik oldalában két ember keresi új identitását: egy finn és egy szír férfi. Kaurismaki – mint mindig – most is a reményvesztettek pártjára áll.

TELEVÍZIÓ

Kránicz Bence: Búcsú a férfiaktól (Bryan Fuller–Michael Green: Amerikai istenek) 

FESZTIVÁL

Baski Sándor: Kényszerkapcsolatok (Karlovy Vary) 

FILM/REGÉNY

Pethő Réka: Bájos gótika (Thomas P. Cullinan: Csábítás) 

Varró Attila: Gyilkos szüzek (Sofia Coppola: Csábítás) 

KRITIKA

Andorka György: Isten gyorsan őrlő malmai (Christopher Nolan: Dunkirk) 

Christopher Nolan második világháborús filmjével létrehozta a „ketyegő órás” suspense-narratívák par excellence darabját, ambiciója a 2001. Űrodisszeiát megalkotó Kubrickéhoz mérhető. A tökéletes feszültséggépezet titkát keresve  félresöpri a szigorú linearitást és a tér-idő viszonylagos egységét megtartó íratlan műfaji szabályokat.

Barkóczi Janka: A fekete özvegy (William Oldroyd: Lady Macbeth) 

Huber Zoltán: Varázstalanság (Nikolaj Arcer: A setét torony)

A címlapon: Aki Kaurismäki: A remény másik oldala  (Sherwan Haji, Sakari Kuosmanen) – A Cirko Film szeptemberi bemutatója