A nemzetközi versenyprogram vetítései szerdán kezdődnek, a kisfilmeket 15 blokkban lehet majd megnézni a hét folyamán. A versenyben megtalálhatók az utóbbi év fesztivál kedvencei, összevetve pedig láthatjuk, idén milyen sok friss alkotás foglalkozik a családi és a párkapcsolatok buktatóival vagy a gyermekvállalás nehézségeivel. Bemutatjuk a hazai versenyzőket.
Ha egyszer (r.: Wrochna Marcell)
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen készült diplomafilm egy apa és fia komplikált, problémákkal teli viszonyát tárja elénk. A műtétre váró apához fia megpróbál közeledni, mert érzi, hogy valószínűleg ez lesz rá az utolsó alkalom. Miközben a férfi mellkasát borotválja, gondolatban felidézi a viszontagságos múltat és kettejük menthetetlennek tűnő kapcsolatát.
Második kör (r:. Holtai Hábor)
Egy zord alternatív valóságban a gyermekvállalás államilag szabályozott, bürokratikus útvesztőt jelent az állampolgárok számára. Egy fiatal pár engedélyért folyamadik, hogy gyerekük lehessen. A pályázat első körén sikerült is túljutniuk, ám fogalmuk sincs, mi vár majd rájuk második fordulóban. A férfit az októberben mozikba kerülő Toxikoma főszereplője, Molnár Áron, párját Lovas Rozi játssza, velük szemben Szilágyi Katalin és Znamenák István foglal helyet hivatali asztal túloldalán.
Mióta velem jár (r.: Szeleczki Rozália)
Szeleczki Rozi modernizált Arany János adaptációját, a Rozgonyinét az tavalyi BuSho-n különdíjjal jutalmazták, és idén egy nem kevésbé elbűvölő alkotással szerepel a versenyprogramban. A nyolcvanas évek undergroundjában játszódó kisfilm egy zűrös rockzenészről (Tasnádi Bence) szól, akinek egyszer csak nyakába szakad nyolcéves kislánya. A kisfilm már tavalyi diplomavetítésén lenyűgözött minket: “Erős atmoszférát teremt, két remek főszereplő mozgat együtt, jó ritmusban bontakozik ki a cselekmény, majd ér el a csúcspontot jelentő koncertig, van humora és szíve.”
Maradunk (r.: Roszik Fruzsina)
Egy nehéz családi helyzet öt egymástól elhidegült testvért (Mészáros Blanka, Huzella Júlia, Sodró Eliza, Mayer Fanni és Mészáros Béla) hoz össze az egyszerre drámai és abszurd hangvételű történetben. Roszik Fruzsina fiatal tehetségeket felvonultató alkotásának nemzetközi premierje az egyik legrangosabb európai diákfilmes mezőnyben, a portugáliai FEST NEXXT szekciójában volt.
Szimbiózis (r.: Andrasev Nadja)
Itthon és külföldön is számos alkalommal díjazták Andrasev Nadja animációs rövidfilmjét, amely a szexualitás, féltékenység és a voyeurség-kíváncsiság témáival foglalkozik. Főszereplője egy nő, aki éppen az első szarkalábakat kezdi felfedezni arcán – ezzel párhuzamosan azt is, hogy férje már nem vonzódik hozzá. Gyanúja sokszorosan beigazolódik, amikor rájön, hogy a férfinek több szeretője is van. A nő megszállottan kémkedni kezd a riválisai után, és különös kapcsolat alakul ki közte és köztük.
Van feljebb (r.: Valcz Péter)
Egy fiatal nő és egy középkorú férfi állásinterjúra érkezik az ország legmagasabb irodaházának legfelső emeletére, de áramkimaradás miatt nem jár a lift az épületben. A két főszereplő ezért egy 26 emeleten át tartó, eszeveszett versenyfutásba kezd, ugyanis mindketten ugyanarra az állásra pályáznak.
Jacques ámokfutása (r.: Horesnyi Máté)
A budaörsi Primanima legígéretesebb magyar animációs tehetségnek járó díját és románia legrégebbi filmfesztiválja, az Alter-Native legjobb diákfilmnek járó díját is kiérdemelte már Horesnyi Máté a METU animációs mesterszakán készült diplomafilmjével. A fekete-fehér, groteszk jelenetekből álló szkeccsfilm önmagukból kifordított köznapi helyzetek sorát fűzi össze, amelyek legalább annyira viccesek, mint amennyire talányosak.
Ember a tűzből (r.: Szabó Simon)
Bár mostanában leginkább vígjátékok extrém figuráit kelti életre, legutóbb például a Pesti balhéban láthattuk magyar indiánként bolondozni, Szabó Simon rendezőként komolyabb arcát szokta megmutatni. Legújabb kisfilmje egy tűzoltóról és feleségéről szól, akik nagyon szeretnének gyereket, de sokszori próbálkozásra sem jön össze. Az élet végül furcsa és drámai megoldásokat kínál.
Casting (r.: Csoma Sándor)
Az Inkubátoron belül első nagyjátékfilmjén dolgozó Csoma Sándor Magyar Filmdíjas diplomamunkája egy nehéz körülmények között, erdélyi bányászvárosban élő lányról (Blénesi Kincső) szól, aki egy modell castingra jelentkezik. Itt viszont rájön, hogy valójában egy pornófilmhez válogatnak szereplőket. A kisfilmnek köszönhetően fedezte fel magának Enyedi Ildikó a holland Gijs Nabert, akire egyik főszerepet osztotta A feleségem történetében.
Tövis és szálka (r.: Azevedo Natália)
A képzelet felszabadító erejéről mesél a mezőny harmadik animációs alkotása. A MOME animációs szakán készült kisfilm három unatkozó, bezárt gyerekről szól, akik mindennapjait a képzeletük tölti ki. Egy nap azonban végre megpróbálnak kiszökni a külvilágba.
Vasárnap (r.: Berényi Andor)
Az ELTE filmszakán készült kisfilm egy hétköznapi szituációra épít, amit aztán a végletekig fokoz. Az elvált apa (Nagy Zsolt) hétvégén strandolni viszi két gyerekét és egyúttal az új barátnőjét is bemutatja nekik (Kurta Niké). A váratlan helyzet kínos légkört és egyre nagyobb feszültséget teremt köztük.
Anja (r.: Baranyi Benő)
Az idei Szarajevói Filmfesztivál diákszekciójában is versenyzett a kisfilm, ami igaz történetet dolgoz fel. Egy magyarországi vidéki kórház szülészetén tölti szakmai gyakorlatát Levente (Major Erik), a fiatal orvostanhallgató. Az egyik frissen szült roma nő esete kapcsán meginog bizalma tanára, Kovács professzor iránt. Rendezője jelenleg első mozifilmjére, az Inkubátor-nyertes a Zanox - Kockázatok és mellékhatások című kisrealista sci-fire készül.
A vége (r.: Gyimesi Anna)
A szakítás okozta öntudatlan tombolást, pánikot és bánatot járja körül Gyimesi Anna diplomafilmje. Vera, a pszichológus ex-pasiját várja a vasútállomáson, vissza akarja adni a férfinak a cuccait, amik nála maradtak a szakítás után. A labilis idegzetű nő elkeseredetten próbálja rendezni a kapcsolatot. A rendező következő kisfilmtervét a nyár folyamán díjazták Szarajevóban.
A 16. BuSho részletes programja és a jegyinformációk a fesztivál honlapján találhatók. A BuShóról hamarosan mi is beszámolóval jelentkezünk!