A berlini taxisofőr hazatér
„A Deus ex machina forgatását a múlt héten csütörtökön fejeztük be, kilenc napot forgattunk, azért kellett ilyen gyorsan dolgoznunk, mert az egyik főszereplőnknek, Szamosi Ferencnek (Fezó) munkája miatt vissza kellett utaznia Németországba, ahol most él, és taxisofőrként dolgozik.” A gyermekkora óta elkötelezett horror-filmrendező, Szalay Kristóf jelenleg hobbiként foglalkozik filmezéssel, napjainak másik felét az iskolai tanítás tölti ki: gimnáziumi német nyelvtanár. Azonban nyáron az iskolai szünet alatt minden idejét a forgatásnak szentelheti.
A Deus alkotói most ülnek le, és nézik meg az eddigi 11 nap alatt felvett anyagot. Pár héttel korábban három napot már forgattak, akkor egy, a filmben látható sorozatot készítettek. „A tervek szerint péntekig végignézzük az eddigi anyagot, majd következnek az utómunkálatok, a zene, a hangosítás és a vágás. Szeretnénk őszre végleg befejezni a filmet, és ha jól sikerül, akkor nevezzük a Filmszemlére.”
Fezó és a Rejtély |
A felvett anyagok első nagy mustrája előtt Szalay Kristóf abban bízik, hogy a nyolcfős stáb „mozgatásával” készült Deushoz nem kell újabb jeleneteket forgatni, ami Fezó Németországba történt visszautazása után már nehezen megoldható.
„Két nyár egy film”
A korábbi Nomen est omenhez képest lényegesen több profi színésszel és stábtaggal egészült ki a Deus. „A film nagyobb része a MAFSZ-os Kósa Lászlóval készült, aki televízióban dolgozik. A hangmérnök-zeneszerző a több évtizedes tapasztalattal rendelkező Nagy Lajos, a vágó Szalai Bálint, akivel már korábban is dolgoztam.” A filmben szereplő színészek nagyobb része, például Kulcsár Tamara, Borbély János profi, de így is jutott hely barátoknak ismerősöknek és tanítványoknak.
Kicsit stresszesebb volt ez a film az előzőnél, hiszen nem egy-két, hanem egyszerre majd tíz ember munkáját kellett összehangolni. „Az átállásoknál éreztem, mennyire nehéz egy forgatás. Nemcsak letettük a kamerát és kezdődött a felvétel, hanem a hangra, a világításra is kellett figyelnünk, ennek köszönhetően egy-másfél órát is állt a munka, és most először csapót is használtunk.”
Amikor a Titok a helyére kerül |
A Szalayfilm honlapján olvasható egy szponzoroknak szóló korábbi felhívás, amely nem sok visszhangot keltett. A film jórészt önerőből forgott le, de a Nomen 70 ezer forintos költségvetéséhez képest még kisebb összegből született meg. „A film HD Divi-re forgott, a kazetták olcsóbbak lettek, néhány apróság mellett a legnagyobb kiadást egy levágott műfej bérlése jelentette, amely a 40 ezer forintos eddigi költségek majd felét tette ki.”
A „két nyár egy film” előirányzatot megcélzó Szalay Kristóf következő mozijának megvalósításakor már teljesen profi stábot szeretne összeállítani. Az általános iskola óta filmes pályára készülő rendező körülbelül 3-4 terv megvalósításán gondolkodik, egyik projektje már tíz éve vár megvalósításra. „Eredetileg nem is a Deus ex machinát szerettem volna elkészíteni, az egy másik filmötletből született.”
A forgatási munkák javán túl van a stáb, de akad még néhány vágókép, közülük a brit főváros felvételeinek elkészítése, amely Szalay egyik Londonba készülő ismerősére vár.