Leos Carax - polgári nevén Alex Christophe Dupont - 1960. november 22-én Suresnes-ben, Hautes-de-Seine megyében született újságíró szülők gyermekeként, amerikai anyától és francia apától. Művészneve az Alex és Oscar(-díj) szavakból képzett anagramma. Már 19 évesen elkészített egy rövidfilmet Strangulation Blues címmel, noha nem részesült hivatalos filmes képzésben. 22 évesen kezdte forgatni Boy Meets Girl című első mozifilmjét (magyar tévécímén: Egy fiú és egy lány) statisztakatalógusban talált alteregójával, az utcaszínház és a pantomim felől érkezett Denis Lavant-nal a főszerepben (aki a filmben az Alex nevet viseli, akárcsak a következő két Carax-műben). Ez a nouvelle vague-os és némafilmes áthallásokkal teli, fekete-fehérben forgatott szerelmi tragédia 1984-ben egy csapásra a legtehetségesebb fiatal francia filmessé emelte Caraxot, aki következő filmjéhez, a szerelmi tragédiát fantasztikus krimielemekkel kiegészítő, már színesben készülő Mauvais sang-hoz (Rossz vér) a női főszereplőt Juliette Binoche-ban lelte meg. A Lavant-Binoche páros mellett az akkor még csak 16 éves Julie Delpyt, továbbá két veteránt, Michel Piccolit és Serge Raggianit is szerepeltető Rossz vér 1986 végén került a mozikba, és elnyerte az év legjobb francia filmjének járó Louis Delluc-díjat.

HolyMotors2 500
Holy Motors

1988-ban Carax belefogott A Pont-Neuf szerelmesei című filmjébe, ismét Lavant-nal és Binoche-sal a főszerepben. Az Alex-trilógia záró darabja három évvel és két tönkrement producerrel később készült csak el, és ez az utcai csavargókról szóló szélesvásznú film a francia mozitörténet addigi legdrágább alkotásának bizonyult, mivel a rendező díszletként újra felépíttette a címbeli párizsi hidat és az azt körülvevő párizsi panorámát egy Montpellier melletti pusztán, hogy nyugodtan forgathasson! A film nemzetközi siker lett, de ezt követően Carax hét évig nem forgatott semmit. Csak az 1997-es Cannes-i Filmfesztiválon bukkant fel újra egy cím nélküli nyolc és fél perces munkával, melyből két évre rá egy új mozifilm nőtt ki, Herman Melville nagyot bukott 1852-es regényének, a Pierre-nek a modern adaptációja Guillaume Depardieu, Catherine Deneuve és Katerina Golubeva főszereplésével, Pola X címen. A film bukása után Carax újabb évtizedre eltűnt a mozikból, csak 2008-ban tűnt fel újra a Tokyo! című szkeccsfilm egyik epizódjával (Merde), de az igazi diadalmas visszatérését a szintén Denis Lavant főszereplésével forgatott – további szerepekben Eva Mendest, Kylie Minogue-ot és Michel Piccolit is felvonultató – 2012-es Holy Motors jelentette, mely tucatnyi díjat nyert (köztük az Ifjúság Díját rögtön a cannes-i bemutató idején), és a kritikusok szerte a világon az év legjobb filmjei között emlegették.

HolyMotors1 500
Holy Motors


A Holy Motors-ban sötétedéstől hajnalig: néhány órát látunk Oscar életéből, aki misztikus karakterként egyik életből a másikba utazik ezalatt. Egymás után válik befolyásos főnökből merénylővé, majd koldussá, szörnnyé, családfővé… Mintha mindvégig szerepeket játszana, méghozzá tökéletesen átlényegülten – de hol vannak a kamerák, a közönség? Oscar egyedüli társa Céline, a karcsú, szőke hölgy a hatalmas limuzin kormánya mögött, amely Párizs utcáin keresztül-kasul fuvarozza Oscart álló éjjel. Mintha egy következetes bérgyilkos lenne, aki áldozatról áldozatra jár. Gyönyörű bestiák, szellemek üldözője, titokzatos erők által hajtva. De hol lehet az igazi családja, élete, önmaga? A film premier előtt március 13-án 19 órakor a Puskin moziban lesz látható, ahol a közönség találkozhat is Leos Carax-szal, március 14-étől pedig a Cirko-Gejzír, a Toldi és a Művész mozik műsorán fut majd a Szuez Film forgalmazásában.