MAGYAR MŰHELY
A filmgyártás férfias világában a rendezőnők még mindig kisebbségben vannak. A tavalyi év magyar trendje azonban biztatóbb.
Vincze Teréz: A nők éve (Filmrendezőnők a magyar filmben)
Kovács Ágnes: Vörös tapétán tengerkék virágok (A Szindbád színdramaturgiája)
Hirsch Tibor: Azt üzente… Mit is? (Magyar történelmi filmek: 1848-49)
1930 és 2010 közötti nyolcvan évben készült magyar hangos nagyjátékfilmek száma tart az ezerhez. Ezekből huszonkettőnek van közvetlen köze az 1848-49-es esztendőkhöz. Közülük csak öt játszódik a szabadságharc idején, a többi a megtorlás időszakát idézi fel. A diadalmas forradalom ábrázolásának fő akadálya: minden forradalmunkat leverték.
Benke Attila: Thriller és történelem (Szász Attila portré)
REBELLIS KLASSZIKUSOK
A brit film legnagyobbjai közé tartozó Nicolas Roeg (1928-2018) látomásos filmjeiben a kizökkent idő és a tér zavara közvetlen, testi tapasztalattá válik, és rendre összehangzik a karakterek pszichés helyzetével.
Nagy V. Gergő: Amikor a kurva leveri a poharat (Nicolas Roeg 1928-2018)
Varga Zoltán: Vér és piros esőköpeny (Nicolas Roeg: Ne nézz vissza!)
Vágvölgyi B. András: Luk a lelken (Dušan Makavejev 1932-2019)
ÚJ RAJ
A kilencvenes években induló Harmony Korine, az amerikai függetlenfilm huszonéves enfant terrible-je nem követte az „indie filmesből szupersztár” karriersémát, mindmáig megőrizte az avantgárd lázadó szellemiségét. Eddigi legnagyobb sikerét a 2012-es Spring Breakers-szel aratta, nem véletlenül: a popkultúrát és az avantgárdot összeeresztő esztétikai program működött, a felforgatás gesztusa paradox módon jól állt az általa kiröhögött világhoz.
Lichter Péter: Roncsköltészet, neonfényben (Harmony Korine)
LEGENDÁS ZSÁNERFILMESEK
A hongkongi maffiafilmek atyamestere nem nézett híreket – a való világ erőszakossága elrettentette.
Géczi Zoltán: Tűzben edzett rendező (Ringo Lam 1955-2018)
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
Az okos gépek érzelmi életünket is átalakítják. Ma már az okostelefon is intim tárgy, melyet partnerünknél is közelebb engedünk magunkhoz.
Borbíró András: Ép testben ép lélek (Mesterséges intelligencia)
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
Amerikai képregénydíjból már nem sok férhet Brian K. Vaughan polcára: tizennégy Eisner-díjával, ugyanennyi Harvey-díjával, és 2013-as Hugo-díjával ma ő az egyik legsikeresebb képregényíró.
Szép Eszter: Apa, anya, űrháború (Brian K. Vaughan – Fiona Staples: Saga)
PANORÁMA
A szlovák film 25 év alatt teljes fordulatot hajtott végre: a rendszerváltás eszképista filmjeivel szemben a ’90-es generáció reflektál a közügyekre, sőt alakítja is azt.
Gerencsér Péter: Kertektől a közügyekig (Új szlovák dokumentarizmus)
FESZTIVÁL
Csákvári Géza: Tévedések végjátéka (Berlin)
HATÁRSÁV
Zalán Márk: Szabadon álmodni (David Lynch és Kristine McKenna: Aminek álmodom)
Kránicz Bence: A lynchesláda titkai (David Lynch: Small Stories – Műcsarnok)
TELEVÍZIÓ
Baski Sándor: Utánuk a tűzözön (Toby Haynes: Brexit)
Huber Zoltán: Hatalommániák (Andrew Ross Sorkin: Billions)
KRITIKA
Soós Tamás Dénes: Carpe diem (Szajki Péter: Most van most)
Margitházi Beja: Élet és halál a kriptában (Lichter Péter: Üres lovak)
Gelencsér Gábor: Az Éden: keletre (Naomi Kawase: Látomás)
STREAMLINE MOZI
Roboz Gábor: Eszmény vagy halál (Jimmy Chin – Elizabeth Chai Vasarhelyi: Free Solo)
A címlapon: Stéphane Brizé: Sztrájk a gyárban (Vincent Lindon ) – Cirko Film
A Filmvilág Magyarország egyetlen havonta megjelenő filmművészeti folyóirata. Kedves olvasók, filmesek, filmbarátok, legyetek a honi filmkritika mecénásai, személyi jövedelemadótok 1 %-ával támogassátok a Filmvilágot. FILMVILÁG ALAPÍTVÁNY 19019037-2-41
A Filmvilág szerkesztői köszönik a támogatást!