A vetítéseket minden helyszínen egy kifejezetten erre a célra készült sátorban tartják. Mindennap egymás után, folyamatosan játsszák le a 22 etűdöt, ami azt jelenti, hogy naponta több mint 11 órán keresztül élvezhetik a fesztiválozók a Shakespeare maratont. Természetesen bárki, bármikor bekapcsolódhat a vetítésbe, megnézhet akár egy vagy több filmet is és kedve szerint visszatérhet a rendezvény teljes ideje alatt. Az átjárás szabad! Ahogy a Webszínház szlogenje mondja: THERE ARE NO LIMITS!

A Webszínház alkotói gárdája 2021-ben indította útjára a Sh37 sorozatot. 37 ismert magyar dráma- és prózaíró, illetve költő írt 20-40 perces etűdöket Shakespeare műveiből, melyekben legnevesebb hazai színészeink közreműködnek. A teljesség igénye nélkül: Bezerédi Zoltán, Borbély Alexandra, Csuja Imre, Döbrösi Laura, Ember Márk, Fullajtár Andrea, Hirtling István, Kováts Adél, László Zsolt, Makranczi Zalán, Oroszlán Szonja, Pál András, Pálfi Ervin, Peller Anna, Porogi Ádám, Rába Roland, Szőke Abigél, Tóth Ildikó, Znamenák István.

Kiss Csaba: Falstaff halála

Az alkotások – hasonlóan Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern című drámájához – az eredeti művet csupán inspirációnak használják egy új, kortárs dráma megszületéséhez: újraértelmezik az alapműveket, esetleg továbbgondolják, vagy kiemelnek belőle egy-egy fontos filozófiai, morális, gondolati elemet, egy karaktert vagy egy jelenetet - olyan jellemző morális dilemmákat helyezve a középpontba, amelyek a mindannyiunk számára ismerős emberi történetek lélekállapot-változásait, a szereplők tetteit és azok hatásait vizsgálják.

A filmek különleges, egyedi látványvilágát az adja, hogy az etűdök egyetlen snittben forognak Meister Natália operatőr kamerája előtt, Magács László rendező instrukciói alapján. A színházi jelenetek filmes eszközökkel feldolgozva új stílust teremtenek: a film/színház műfaját, mely megadja a színészeknek, hogy a színházi előadásokhoz hasonlóan egy ívben ábrázolják az eljátszott karaktert, ugyanakkor a kamera közelsége miatt olyan „rejtett” reakciókat is láthatnak a nézők, amelyekre a távolság miatt nincs lehetőségük egy hagyományos színházban.

Forgách András: TÓNI

A sorozat képet ad a mai Magyarország művészeti szcénájáról, hiszen egy adott periódusban mutatja be a kortárs irodalmat, a filmművészetet, a színházat, a forgatási helyszíneken keresztül pedig Budapest rejtett, vagy épp ikonikus épületeit.

A megtekinthető filmek listája:

  • Erdős Virág: Montague és Capulet (Rómeó és Júlia)
  • Tasnádi István: Szeget szeggel
  • Kovács Dominik és Kovács Viktor: A Plüss (Lear király)
  • Maros András: Tetszik, ahogy (Ahogy tetszik)
  • Kemény Zsófi: Lieberman (Sok hűhó semmiért)
  • Balázs Júlia: Álmodj Rólam, Demetrius (Szentivánéji álom)
  • Fabacsovics Lili: ...vagy nem lenni... (Hamlet)
  • Totth Benedek: Demetrius és Chiron halott (Titus Andronicus)
  • Szűcs Teri: Célkereszt, vagy amit akartok (Vízkereszt, vagy amit akartok)
  • Vörös István: Gloster Kft (III. Richárd)
  • Lackó Gábor: Shylock hatás-Szellemidézés (A velencei kalmár)
  • Nádasdy Ádám: II. Richárd – átirat (II. Richárd)
  • Egressy Zoltán: A sziget tele van hangokkal (A vihar)
  • Csurgó Csaba: Lóvátett lovagok
  • Kiss Csaba: Falstaff halála (IV. Henrik I-II. rész)
  • Száraz Miklós György: Király János (János király)
  • Márton László: Athéni Timón – Parafrázis (Athéni Timón)
  • Kovács Márton-Fabacsovics Lili: Tévedések/Syracusa/Ephesus (Tévedések vígjátéka)
  • Forgách András: TÓNI (Antonius és Cleopátra)
  • Papolczy Péter: Velence-Ciprus, csak oda (Othello)
  • Szilágyi Eszter Anna: Legbölcsebb az idő – mondta (Téli rege)
  • Alexovič Gábor: Szeretni, akit nem lehet (Minden jó, ha vége jó)

A Shakespeare/37 filmjeit jegyvásárlást követően megtekinthetik a www.webszinhaz.com oldalon.

Shakespeare szövege az erdő, és mi bujkálunk a fák között

Harminchét kortárs magyar író újragondolta Shakespeare drámáit, melyekből egy kísérletező szellemű csapat, izgalmas technikai megoldásokkal websorozatot készített. A Shakespeare 37 alkotói előre lefektették a szabályokat: a epizódokat különböző helyszíneken, 20 perces, vágatlan snittekből építik fel, ezzel ötvözve a film és színház műfaját. Magács László rendező és Meister Natália Nóra operatőr a 2. évad indulása kapcsán közösen meséltek a kezdeti kísérletezésről, a színészekkel való pár napos, de intenzív munkáról és a hosszú snitt kihívásairól. Felidézték a kedvenc részeiket, a legbonyolultabb forgatásokat, és elmondták, mi olyan izgalmas még mindig Shakespeare életművében.

Forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál