Forgatókönyv vagy tekintély?

A Játékfilmes Szakkollégium és a Kutatási, Képzési, Kísérleti Film, Könyv-, és Folyóirat Kiadó Szakkollégium által közösen kiírt pályázatra 107-en jelentkeztek, több mint 767 milliós igénnyel. A kisjátékfilmek idén váltak le először, hisz a korábbi években a 4K kuratórium a kísérleti filmekkel közösen pályáztatta őket. Az önállósódás révén június 30-án csaknem 80 millió forintot oszthatott szét csak a kisjátékfilmek között a két kollégiumból összeállt zsűri: Lányi András és Báron György a 4K-ból, valamint Schulze Éva, Böjte József és Prekop Gabriella a Játékfilmes Szakkollégiumból.

A két kollégium közt nem voltak hozzáállásbeli különbségek a döntésben Báron szerint, hisz "nem kísérleti filmeket kellett megítélni, és filmnézőként mindannyian tisztában vagyunk a kisjátékfilm műfajával". A fő kérdés az volt, hogy a forgatókönyv minősége alapján ítéljenek, vagy az számítson, hogy ki adta be a tervet. "A másik oldalról viszont egy terv még kevés a későbbi film megítélésére, de egy nagy névnek sem lehet pénzt adni, ha kidolgozatlan munkával pályázik. Mindenesetre mi igyekeztünk a két szempontot vegyítve alkalmazni."

Csaknem 80 millió

Mint Báron elmondta, "a kisjátékfilm mára az egyik legfontosabb műfajjá vált, a világfesztiválokról több díjat hoznak haza, mint az egészestés filmek. Így különösen fontos, hogy ennyi pénz jutott a számukra." A megnövekedett keretnek köszönhetően egy kisfilmes terv számára akár 10 milliót is megítélhettek volna a kurátorok.

Így juttattak 9 millió forintot az elmúlt Szemle legjobb kisfilmes rendezőjének Politzer Péternek, aki a War Next Door című újabb rövidjében építgeti tovább a háborús tematikát. Mundruczó Kornél pedig Szent Johanna világát mélyíti el: a tervezett triptychon második részének is 9 milliót fog kiutalni az MMK, igaz nagy kérdés volt, hogy támogassák-e azt a rendezőt, aki idén már kapott 100 milliót nagyjátékfilmre, s minden évben sorra gyártja a filmeket. Mégis ítéltek neki pénzt, "mert eddig bármit csinált, az sikert ért el a fesztiválokon", mesélte Báron. A Szent Johanna harmadik részére azonban így sem kapott pénzt a 28 éves rendező.

Az Alapítvány kompenzálni látszik Pálfi György veszteségét a nagyfilmes pályázaton: a Helyzetjelentés is a "legtámogatottabbak" közé került 9 millióval; csakúgy mint Szaladják István - az évek óta a legerősebb kisfilmes termést produkáló, e fordulóban is 5 tervvel pályázó Inforg Stúdiónak azonban mindössze ennyivel kellett beérnie.

Nem sokkal marad el azonban az élbolytól a maga 8 milliójával, a Báron részéről Szaladjákhoz hasonlóan "kisfilmes mesterként" jellemzett Bollók Csaba, de a 7 milliót nyert Hevesi Nándor-Szilágyi Kornél páros sem. A közepesen erősek közé sorolható az 5-5 millió forinttal támogatott Szőke András és Forgács Péter, aki ezúttal 1929-be vetíti ki a Miss Universe választást.

További érdekesség egykori Arany Pálmásunk, Iványi Marcell visszatérése a játékfilmes szcénába: az Il Quatro Stato címe mellé 2 milliót jegyeztek. A 34. Filmszemle legjobb kisjátékfilmjét megrendező Ujj Mészáros Károly számára mindössze 1 millió forintot ítéltek meg a Pillangó effektus című filmtervéért.

A legapróbb összeget, 250.000 forintot a tavalyi Nisimasa forgatókönyvírói pályázat nemzetközi versenyében is nyertes művének, Tóth Barnabás Vonaton című alkotásának fogják kiutalni. A 100 ezres összegeket általában csak előkészítésre ítélték meg olyan filmeknek, amelyek költségvetését irreálisan magasnak tartották, ám ha a fennmaradó összegeket megszerzik, akkori a mostani kisebb támogatást ígérvényként is tekinthetik a jövőre nézve.

A felső tizeden túl

Báron sajnálja, hogy a 107 pályázatnak csak az egytizedét tudták jelentős összeggel támogatni, mert nem ennyi volt a jó terv. "Jó munkák is estek az esetben, ha megvan a remény rá, hogy más úton össze tudják szedni a szükséges pénzt."

Ez a másik út lehet a Magyar Televízió által a közeljövőben kiírandó tévéfilmes pályázat. A kurátorok több olyan tervet is átutaltak ide, amelyek nagyon ígéretesek voltak ugyan, de valójában hosszabb tévéjátékok. Esetleg ez úton tudhatjuk majd meg, hogy Mit visz Gothár Péter Európába?, de a költözők között van például Molnár György filmterve is.

Más részről a nagy név és a megfelelő műfaj sem volt garancia a támogatásra, hisz például a kurátorok nem ítéltek pénzt egy projektnek, amiben olyan rendezők áltak össze, hogy leképezhessék az Öt évszakot, mint Dettre Gábor, Pacskovszky József, Pajer Róbert, Sándor Pál és Szász János. Itt a már csaknem kész szkeccsfilm utolsó epizódjára kellett volna pénz, de Báronék olyan elnagyoltnak találták a tervet, hogy a résztvevők neve ellenére sem támogatták a kisfilmet.

Olcsó virág

Báron filmkritikusként is le tudja képezni a trendet a pályázat nyomán: "a rövidfilm műfaja kivirágzott az elmúlt években. Egyrészt mert munkalehetőséget nyújt éppen nem dolgozó rendezőknek, másrészt jó kifutási terep a fiatalok számára."

"A mozik csak most kezdenek el a műfajjal foglalkozni, ugyanakkor már stúdiók alakulnak kisfilmek gyártására. Az biztos, hogy ez a fontos, sok fesztiválsikert hozó filmes ágazat csak államialg tartható életben, hisz nyereségessé nem tudnak válni a kisfilmek. A másik oldalról viszont nem is visznek el sok pénzt."

Az MMK kisjátékfilmes döntései