filmhu: Mitől más a ti iskolátok, mint a többi filmes iskola, melyek gomba módra szaporodnak Budapesten, az utóbbi években?
Novák Emil: Egyre többfajta képzés jelentkezik Magyarországon filmes viszonylatban. Ezek nagy része művészképző - azt az illúziót adják a fiatal generációnak, hogy filmrendezőkké, operatőrökké, forgatókönyvírókká válhatnak, ha elvégzik ezt vagy azt a tanfolyamot. Ha megnézed, hogy kik tanítanak ezekben az iskolákban, akkor rá kell döbbenned arra, hogy sok esetben ezek az emberek sem tudják felmutatni azt az eredményt, amit el szeretnél érni a kurzus elvégzésével. Tehát nem olyan ember tanítja a forgatókönyvírást, akinek három Die hard, vagy más, nagy volumenű, sikeres közönségfilm forgatókönyve került ki a keze közül. Elméletben megtanítanak arra, hogy mi a közönségfilm és mi a művészfilm, de azt nem garantálják, hogy a kurzus végén ebből meg tudsz majd élni.
A Magyar Operatőrök Társasága (HSC) egy olyan iskolát hozott létre egy évvel ezelőtt - egy ötvenéves hagyományra épülő szisztémával - ahol szakember képzés zajlik. Itt nem művészeket, hanem világosítót, díszletépítőt, sminkest, kameramant képzünk. Ha a tanfolyam elvégzése után az adott szakmát gyakorlod, meg fogsz tudni belőle élni. Ha nagyon jó vagy a szakmádban, és tovább akarsz lépni, akkor lehetsz világosítóból fővilágosító, kameramanból operatőr - ha a tehetséged engedi. A HSC garantálja azt, hogy ha becsülettel elvégzed a világosítói tanfolyamot, akár egy hónap alatt visszakeresheted a tanfolyam árát. Továbbá olyan emberektől tanulod a szakmát, akik a tűz közelében vannak, így általuk közvetlen kapcsolatban kerülsz a magyar filmiparral, s egyszersmind a magyar stúdiókban forgató külföldi produkciókkal. Ettől rendkívüli ez az iskola, és ettől több, mint bármelyik másik. Nem illúziókat ad, hanem konkrét szakmát a kezedbe.
filmhu: Milyen eszközzel terelitek a hangsúlyt a művészkedésről a szakma elsajátítására?
N.E.: Ha valaki megtanulja a szakmát, meg akarja ismerni az összes eszközt annak érdekében, hogy önkifejezésre használhassa - ezt én egy tisztességes módszernek tartom. Azonban ha valaki csak időt akar húzni, ki akarja várni, míg meghirdetik az operatőri szakot az egyetemen, és nem akarja megtanulni a szakmát, az nem is lesz jó operatőr.
A filmkészítés minden egyes része szakmára épülő művészeti forma. Aki nem ismeri az ipart, az azzal sincs tisztában, hogy hogyan lehet elmondani úgy egy történetet, hogy az eljusson a nézőkhöz. Olyan ez, mint a reneszánszban a festőknél. Michelangelo és Rafaello is tudott angyalt festeni, mert eljártak egy iskolába, és megtanulták, hogy hogyan kell. Megtanulták a szakmát, és utána festettek valami fantasztikus dolgot. Volt egy tudás a kezükben, amely a személyiségükön keresztül valami plusszá tudott változni. Itt is erről van szó. Meg kell tanulni a szakmát. Ráadásul a filmkészítés egy olyan szakma, ami évenként fejlődik technológiailag, tehát folyamatos tanulásra van ítélve az, aki ezt a foglalkozást választja.
filmhu: Mi a helyzet azokkal a pályaválasztás előtt álló fiatalokkal, akiket érdekel a filmkészítés, de nem tudják, hogy milyen lehetőségeket rejt ez a terület?
N.E.: Ha valakinek fogalma sincs arról, hogy mi a filmkészítés, bármelyik szakra jelentkezhet, hiszen ezek hat hónapos kurzusok. Ennyi idő alatt el tudod dönteni, hogy az adott szakma érdekel-e vagy sem. Nem érzed úgy, hogy éveket töltesz el valamivel, amiről azután esetleg kiderül, hogy nem neked való, és valami máshoz kell kezdened. Tehát abszolút a mai világnak, a mai ritmusnak megfelelő oktatási forma. Hat hónap - nincs itt szarrágás, időhúzás, művészkedés és maszturbálás. Ennyi időd van arra, hogy tanulj valamit. Ezután tovább tudsz lépni, munkát tudsz vállalni.
filmhu: Milyen szerepet szántok a HSC iskolának a magyar filmes iskolák palettáján?
N.E.: Segédoperatőrt, világosítót, rendezőasszisztenst, kameramant, rendező asszisztenst, díszlet építőket, digitális ütőmunkára képzünk a HSC iskolában - azokat a szakmákat tanítjuk, melyek kiszolgálják a művészeket. A HSC iskola szeretné mélyíteni ezt a fajta kapcsolatrendszerét a Színház és Filmművészeti Egyetemmel, tehát szeretnénk egy olyan oktatási formát létrehozni, amely kapcsolódik az egyetemhez, és lehetőséget nyújt a nálunk igazán kiemelkedően teljesítő szakembereknek arra, hogy továbbléphessenek a felsőoktatásba. Az oktatást igyekszünk összehangolni az egyetemmel, annál is inkább, mivel az operatőri társaság minden olyan szakembert magában foglal, akik az egyetemen, illetve az ország különböző filmes intézményeiben tanítanak.
Ebben az évben Szegeden is fogunk indítani egy tagozatot, ezzel lehetőséget kívánunk biztosítani azoknak a vidéki fiataloknak, akik nem tudnak feljönni Pestre. Később szeretnénk további vidéki nagyvárosokban HSC stábiskolát létrehozni, az egész országot behálózva egy egységes oktatási formát létrehozni.
filmhu: Lesznek további változások az iskolában, a tavalyi évhez képest?
N.E.: Az első év tapasztalata után idén nagy hangsúlyt szeretnénk fektetni az angol szaknyelv oktatására, illetve olyan szakemberek bevonására, akik angolszász területen dolgoznak. Nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy azok a hallgatók, akik világosítóként, díszletépítőként, sminkesként tanulnak nálunk, azt tanulják meg, hogy az angolszász iparban milyen elvárásoknak kell megfelelni. Olyan embereket szeretnénk bevonni az oktatásba, akik az angol nyelvet használják, és tudják, hogy mire van szükség az angol iparban.
A szakmai kurzusokkal párhuzamosan angol tanfolyamokat is indítunk, ezeken a tanfolyamokon az adott szakág szaknyelvét lehet majd elsajátítani. A hallgatók nem angolul fognak itt megtanulni, hanem azt a kommunikációs rendszert fogják elsajátítani, amely okvetlenül szükséges, ha az ember angolokkal dolgozik együtt.
Ha valaki folyamatosan akar dolgozni, és meg akar felelni a nemzetközi fronton is, akkor ezt meg kell tanulnia. Ha nem tanulja meg, akkor abba a helyzetbe fog kerülni, hogy angol szakemberek fogják végezni a munkáját. Már elindult Magyarországon az a tendencia, hogy azok az angolok, akik kiszorulnak az ottani filmiparból, áttelepülnek Magyarországra. A jövő magyar szakembergárdájának nem a magyar iparban dolgozókkal kell megküzdenie, hanem az angliából áttelepült szakemberekkel kell felvennie a versenyt. Az angolszász producerek azzal a kifogással részesítik előnyben saját szakembereiket a magyarokkal szemben, hogy a magyarok nem beszélik a nyelvet, és nem értik a szakmai szlenget. Így aztán a magyar szakemberek kiszorulnak abból a gyártási folyamatból, mely a megélhetésüket tudná biztosítani. A HSC szeretné megvalósítani azt, hogy azok, akik részt vesznek az oktatásban, meg tudjanak felelni ezeknek a követelményeknek. Ez nem korhoz kötött - ezeket a tanfolyamokat el lehet végezni húsz évesen, de akár ötven évesen is.
Az iskola koncepciójának másik fontos része, hogy olyan cégek vesznek részt az oktatásban akik a magyar filmipar fontos szereplői. Ezekhez a cégekhez járnak be a hallgatók gyakorlatra, és ezek azok a cégek, melyek később munkát adhatnak nekik - ettől progresszív ez az oktatási forma, és ez a koncepció teszi lehetővé, hogy a diákjaink mindig a legmodernebb technikával találkozzanak, dolgozzanak.
filmhu: Tudtok segíteni a hallgatóknak a külföldi elhelyezkedésben is?
N.E.: Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy olyan szakembereket vonjunk be az oktatásba, akik külföldön is dolgoznak. Szeretnénk továbbá például a televíziós kameramanoknak lehetőséget biztosítani arra, hogy eljussanak bécsi és németországi televíziókba, amellett, hogy az összes jelentős magyarországi televíziónál eltöltenek gyakorlati időt, kiemelkedő HSC operatőrök mellett. Ha valaki jól dolgozik, precíz, és igazán akarja, akkor egyenes út vezet ezekhez a televíziókhoz a tanfolyam elvégzése után.
filmhu:
Milyen szakok indulnak idén szeptemberben?
N.E.: A tavalyi évhez hasonlóan lesz világosító, kameraman, segédoperatőr és digitális utómunka szak, valamint indítunk rendezőasszisztens, gyártásvezető, díszletépítő és sminkes szakokat. Díszletépítő szakon egy angol díszlettervezőnő Simon Gabriella fogja megtanítani az Angliában használatos szaknyelvet, gondolkodásmódot és eszközhasználatot.
A HSC iskolán belül speciális mesterkurzusokat is indítani fogunk, melyek úgynevezett hétvégi együttléteket jelentenek majd, kiemelkedő magyar filmművészekkel, akik elmondják majd a filmről alkotott gondolataikat, megosztják tapasztalataikat. Ez nem egy tanfolyam lesz, hanem egy-egy különleges szeánsz filmnézéssel, közös vacsorával, elmélkedéssel. Olyan embereket szeretnénk felkérni erre, akik külföldön dolgoznak, belelátnak az amerikai filmipar működésébe, tudják, hogy hogyan készül egy forgatókönyv, hogyan áll össze a költségvetés, milyen az etikettje a hollywoodi filmkészítés folyamatának. Egy különleges, bensőséges viszony alakulhat ki a kurzuson résztvevők, és a meghívott alkotók között.
Azt hiszem, hogy ez a program minden, a filmszakma iránt érdeklődő fiatalnak segítséget nyújthat majd ahhoz, hogy eldöntse, van-e ehhez a pályához elég energiája, bátorsága, elhivatottsága. Olyan nagy volumenű művészek fognak itt emberközelbe kerülni, akik nagy dolgokat értek el, és értékes tapasztalatokat, tudást fognak megosztani az erre fogékony érdeklődökkel egy-egy ilyen hétvégén.
filmhu: Megneveznél néhány művészt közülük?
N.E.: Többek között Koltai Lajost, Jancsó Miklóst, Makk Károlyt, Vitray Tamást, Pados Gyulát fogjuk meghívni. Az első vendégünk szeptember 28-án Koltai Lajos lesz, aki az Evening című film forgatása során szerzett tapasztalatait fogja elmesélni. Arról fog beszélni, hogy kinek kell megfelelni egy amerikai film rendezésekor, hogyan kell kommunikálni a producerekkel, hogyan működik az apparátus, és ő hogyan tudta megállni a helyét ebben a szituációban. Ez mindenképp egy izgalmas lehetőség, hiszen egy olyan emberrel elegyedhetsz beszélgetésbe, akinek megadatott, hogy magyar operatőrként amerikai filmet rendezzen.
filmhu: Mikor, hol, hogyan lehet jelentkezni a tanfolyamokra?
N.E.: Jelentkezni a Magyar Operatőrök Társaságának honlapján, illetve személyesen a székhelyünkön lehet, szeptember végéig. A honlapon fent van az ezzel kapcsolatos összes fontos információ. Az oktatás pénteken és szombaton zajlik, az angol tanfolyamok pedig hétköznap, az esti órákban zajlanak majd.
filmhu: Van felvételi?
N.E.: Nincs, az érettségi a jelentkezés egyetlen feltétele.