A sorsszerűségről, tarantinósan

360 millió forintos költségvetésből, többek közt az RTL klub és Demján Sándor támogatásával, állami pénz nélkül készül a Cashflow, amelynek forgatása a tervek szerint július elején indulhat. A 31 napig tartó munkálatok főként Budapesten folynak és lesz egy vidéki, Inárcson zajló forgatás is.

A már két és fél éve fejlesztés alatt álló történetbe számos valóságos elemet is beépítettek, tudtuk meg a rendező-producertől, aki forgatókönyvíróként is jegyzi a Cashflow-t. A számos átalakítást megért történet első változatát Angeli Levente és Soltész Nagy Attila (Moonman Pictures) írta, majd Angeli munkájának köszönhetően készült el az első forgatókönyv, ebből pedig Gát Anna dramaturg segítségével Juszt Balázs írta meg a forgatókönyvet.

A cselekmény röviden egy műkincsrablás körül bonyolódik, de hogy alapvetően miről szól a film arra Juszt Balázs úgy válaszolt: a sorsszerűségről – miközben a rendező felelevenítette azokat a beszélgetéseket, amelyek során például Szabó Istvánnak vagy Sándor Pálnak vázolta filmötletét. Mindezek összegzése, hogy egy karakternek, akár kudarcra ítélt próbálkozásai ellenére is, be kell járnia a kijelölt utat.

A leginkább elhíresült magyarországi akciófilmes próbálkozás az Európa expressz, és Juszt Balázs nem úgy akarja magyarítani az akciófilmes műfajt, hogy a hollywoodi kliséket lemásolja, hanem azokat jól felhasználva - hiszen egy kelet-európai filmes keze nyoma mindig ott lesz a munkáján. Ebből az aspektusból Juszt Balázs számára követendő példa Goda Krisztina és Antal Nimród filmes megközelítése.

Több helyen magyar Ponyvaregényként is említik a filmtervet. Juszt szerint ez egy hozzá hasonló filmesnek hatalmas dícséret, de nem szeretne hamis várakozásokat táplálni senkiben, “Ítélje meg mindenki maga a végterméket.” Juszt Balázs Quentin Tarantino és Guy Ritchie mellett olyan alkotók munkáit tartja számon az előképek közt, mint George Roy Hill 1973-as klasszikusa, A nagy balhé.

Két és fél év előkészítés

A fiatal filmes alkotó számára nagyon fontos az előkészítés, mint már szóba került a projekten két és fél éve dolgoznak. Az internetre feltöltött werk is tavaly készült, ekkor próbáltak el a jelenetek egy részét, tartottak olvasópróbákat, amelyek eredményét felhasználták a további fejlesztésben.

Itt az új magyar akcióvígjáték?!
A jól előkészített projekt az elsődleges, és ezután jöhet a látvány kidolgozása - vallja Juszt Balázs -, amely egy jó akciófilmnél kulcsszerepet játszik. A vizuális efekteket a SuperSonic Film műhelyében gyártják, Koós Gergő vezetésével. A lelkes VFX-csapatnak a rendező eddig még nem tudott olyan feladatot adni, amit ne valósítottak volna meg. A netre feltöltött mini-werkben látható  vonatos jelenetet is ők készítették, amelyről a rendező már most tudja, hogy a 17-18. perc környékén lesz a kész filmben. Storyboard, világítási, optikamozgató terv tartozik minden jelenethez, és a fontosabbakat le is animálják, mint a  tető-jelenetet.

Korábbi híradásokban már olvashattuk, hogy a filmben Bai Ling, akit láthattunk A hollóban, a Vadiúj vadnyugatban, valamint a franciák leghíresebb franchise mozijában a Taxi harmadik epizódjában. A kétes hírnévre szert tevő színésznő egy egykori kínai szépségkirálynőt alakít, akitől egy magyar banda rabol el egy rendkívül értékes szovjet műkincset, és ez természetesen további bonyodalmakhoz vezet.

A kínai színésznő mellett a hazai mozi fiatal erői és régi tehetségei is láthatók lesznek, többek közt Miller Zoltán, Hujber Ferenc, Pindroch Csaba, Bodrogi Gyula, Varjú Kálmán, Szabó Győző, Mészáros Árpád Zsolt, Faragó András, Zöld Csaba, Gieler Csaba és Kiss Mari.

Előtanulmányok „frankensteinezéssel”

Megkérdeztük Juszt Balázst arról, hogy milyen tanulmányokat folytatott, illetve milyen filmes tapasztalatokat szerzett. Az említett londoni Royal Holloway közgazdasági egyetemet követően a Los Angeles-i filmes egyetemre iratkozott be, és produceri tanulmányokat folytatott. Tanárai között volt például Roger Birnbaum, a Spyglass Entertainment vezetője és Terry Press, a Dream Works marketing főnöke. Az osztályt Cathy Schuman, a 2004-es Crash producere vezette.

Los Angelesben az egyik legemlékezetesebb feladat az volt Juszt Balázs számára, amikor 5-6 fős csoportokban fejenként 4-5 verziót kellett készíteni egy film előzeteséből. Végül a különböző verziókat felhasználva profik vágták a végső verziót - ez volt  „frankensteinezés” -, és épp ez mutatta meg a jó és rossz megoldásokat a csoport tagjainak.

A fiatal filmes alkotó 2006 júniusában végzett az UCLA-n és hazatérve a Skyfilmnél dolgozott. Videoklipek rendezése mellett büszke az Experidance - A Tánc Legendája című tizenkét részes tévés sorozatra. Több nagyjátékfilm készítésében is részt vett (Rokonok, Lora), és most eljött az idő, hogy első nagyjátékfilmjét Cashflow-t az idén nyáron leforgassa.