Sok fontos lépés közben

Mint a rendezőtől megtudtuk, a lehetséges koprodukciós partnerek sora tovább bővült, a francia és német támogatók mellett osztrák és spanyol partnerek bevonása is szóba került. Pacskovszky József szerint a film költségvetése egy átlagos magyar játékfilm árának másfélszerese lehet, a megvalósítást az MMK is támogatta, legutóbbi játékfilmes pályázatán 60 millió forinttal.

A férfi-nő kapcsolatok az égben köttetnek - Ég veled!
Az immár egy éve a financiális háttér összeállításán és elsősorban a forgatókönyv fejlesztésén dolgozó rendező szerint rengeteg apró technikai lépés lassítja a forgatás indulását. A koprodukciós partnerek igényei mellett a film külföldi főszereplőjelöltjeinek – Irène Jacob (Három szín: Piros) valamint Peter Coyote (Keserű méz) – leszerződtetése akkor lehetséges, ha a forgatás minden feltétele már előre rögzített, és a színészek is éppen ráérnek a kívánt időben. Vagyis rendkívül sok apró lépésből összeálló feltételrendszer biztosítása kell, hogy megelőzze a forgatást. Így a harmadik, magyar főszereplő kiválasztása nagyban függ attól, hogy a már említett külföldi színészek vállalják-e a megfelelő időpontban a szereplést.

A történet három ember találkozását mutatja be : a 40 év körüli, Strasbourgban, az Európa Parlamentben dolgozó francia tolmácsnővel véletlenül összeismerkedik egy harmincas magyar, orvosi műszerek fejlesztésével foglalkozó kutató, akinek legfőbb célja, hogy külföldi munkával jobb életet biztosíthasson saját családjának. A harmadik figura egy 60-as amerikai művészettörténész-műkereskedő.

A hármas találkozása a francia nőnek köszönhető, vele keveredik szerelmi viszonyba a magyar férfi, aki azt is reméli, hogy így egzisztenciálisan is könnyebben boldogulhat. Míg az amerikai férfi húsz évvel korábban játszott fontos szerepet a nő életében. „E három ember viszonyát láthatjuk három különböző szempont, igazság alapján elmesélve.”

Pacskovszky József és az Én, te, ők francia producere, Gabriel Auer

Nemcsak a színészek, de egyelőre az operatőr személye sem végleges. A rendező szívesen dolgozna Gózon Franciscóval (A boldogság színe) vagy Kardos Sándorral (Lopott képek), velük már forgatott filmet Pacskovszky. Addig is marad a forgatókönyv fejlesztése, amelyen öccsével, Pacskovszky Zsolttal – ő írja a dialógusokat – és Prekop Gabriella dramaturggal dolgozik.

Moro úr nyomában

A rendező elmondása szerint a Rózsakiállítás című Örkény-műből készült tévéjáték, az Igazi halál abszurd látásmódja nem jelenik meg következő filmjében, a kamaradrámaszerű Én, te, ők közelebb áll majd a Boldogság színe és az Ég veled! drámai világához.

Mindenesetre Pacskovszky József igyekszik „formában maradni”, és Kardos Sándorral filmetűdök, vagy a Lopott képekhez hasonló, olcsó videófilmek forgatására készül. Ezért hamarosan összeül operatőr kollégájával, hogy ötleteik alapján filmterveket vázoljanak fel.

Veszteségről, szeretetről, tehetetlenségről
Melyek azok a kérdések, problémák amelyek manapság foglalkoztatják rendezőt, és amelyek formát ölthetnek akár egy home-videó formájában - kérdeztük Pacskovszkyt. „A nagypolitika áldozataivá váló kisember érdekel, és nem maga a mai politika. Olyan helyzetek ezek, amelyekben bármelyikünk csak vesztes lehet.”

A rendező egyik legutóbbi olvasmányélménye a Moro úr sikeres lefagyasztása című antológia, amelyben például a Sztálingrádnál bekerített és halált váró, kamaszkorú német katonák utolsó levelei is olvashatók. „Ugyanakkor a környezetemben is számos drámai eseményt látok, több szakképzett embert ismerek, aki 50 fölött munkanélkülivé válva nem találja a helyét, családfenntartói szerepéből kiesett és morálisan is egyre gyengül.”

A baráti segítséggel készülő, szinte nullforintos forgatásokra azért van szükség, véli Pacskovszky, hogy a világról alkotott elképzelésein nem 3-5 évente kelljen elgondolkodnia, amikor sikerül nagyfilmet forgatnia.

Az Én, te, ők felvételei leghamarabb jövő tavasszal, nyár elején kezdődhetnének,  a korábbi tervek szerint 2008-ban tervezték bemutatni a filmet.