Kedden elstartolt a Mediawave, de az igazi pörgés és őrület még csak most következik. Mi már elindultunk a monostori erőd felé, ám előtte csukott szemmel ráböktünk párszor az idei filmes kínálatára. A végeredmény rendíthetetlen papírkatonák, meggyűrűzött varjúk és doromboló postáskisasszonyok lettek. Például ezekre a filmekre ülj be Komáromban.
GONE WILD - Movie Trailer from George Bucur on Vimeo.
Lou Ma Ho filmje, a Tavaszi koan a rettenthetetlen Truong mesterről mesél, aki élete alkonyán az utódját keresi. A Császár két hetes ultimátumot ad neki, amelynek során a mester három testvért tesztel, de hiába választja ki körülük a legmegfelelőbbet, a lány (!) mégsem mehet vele a palotába. Minket azért vigasztaljon a tudat, hogy már a császárok idejében is létezett girlpower.
Izrael egyetlen női börtönében, a Neve Tirzában 200 elítéltet tartanak. Liat Mer Bebörtönözve című alkotásába három fogollyal, egy zsidó, egy muszlim és egy keresztény nővel, és a rácsokon belül uralkodó hierarchiával ismerkedhetünk. Orange is the New Black, élesben - de ennek nem lesz vége pár évad után.
Locked down trailer from One light productions on Vimeo.
Az észt Ülo Pikkov animációs filmjében, az Ada+Ottóban egy igazán állati esküvőnek lehetünk szemtanúi. Nem a tücsök lép házasságra a szúnyog lányával, hanem egy esküvőmániás varjúlányból lesz madárasszony, méghozzá két lábon járó, emberszabású vőlegénye, Otto mellett. A kérdés már csak az, hogy mennyire működőképes egy olyan házasság, amelyben csak az egyik fél képes repülni. Adához jobban illene Vili, a veréb, akinek 25 éves korára talán már megjött a kedve a házassághoz.
Ada + Otto // Trailer from Eesti Joonisfilm on Vimeo.
Guillaume Foirest Hetedik mennyország című kisjátékfilmjében a társadalmi elvárások csapnak össze a szabad akarattal, méghozzá egyetlen szereplőben. Egy fiatal külvárosi férfi, Sofiane keresi önmagát és a boldogságot, és néha a homofób, néha pedig a homoszexuális énjét engedi a felszínre. Foirest két barátja történetéből merített inspirációt, és eredetileg afrikai főhőssel képzelte el a történetet, de nem talált megfelelő színészt a feladatra. Kész mázli, mert a trailer alapján mi máris imádjuk Redouane Behache-t. (Aki egyébként a hamarosan a magyar mozikban is látható Salvo - Magányos szerelmesek című alkotásban is játszik.)
Mi gyógyítatná legjobban egy hadirokkant sebeit, mint az otthonról érkező szép szavak? Tudja ezt az első világháborúban ápolóként dolgozó Simon is, és A nők leveleivel próbálja befoltozni a sérüléseket. Méghozzá szó szerint. Augusto Zanovello könnyfakasztó papíranimációja elnyerte az Annecyben rendezett filmfesztivál tavalyi közönségdíját, Cannes-ból az Unifrance-díjjal tért haza.
A bolíviai Cerro Rico terület kívül áll minden törvényen. Cink és ezüstbányászok uralják, akik ha túlélik a dinamitrobbanást, feljogosítva érzik magukat bármire. Például a nemi erőszakra. Raul de la Fuente filmjében, a Bányászlányban három nő életét ismerhetjük meg, akik éjjeli őrként, vagy a hegy gyomrában küzdenek a túlélésért. Dinamit mindig van náluk, és nem félnek használni.
A végén pedig álljon itt egy magyar rövidfilm is, amelyben a macskák meghódítják a postahivatalt. Nagy Mari nem akar dorombolni Kerékgyártó Yvonne legújabb, a Csokonai Művelődési Központ támogatásával készült kisjátékfilmjében, a Marika nem Cicában. A címszereplő (Marika, nem a Cica) közel harminc éve a postán dolgozik, sok mindent látott már, de az álmában sem jutott volna eszébe, hogy egyszer dorombolva kell átvennie a csekket a kedves ügyféltől. A posta legújabb marketingfogása szerint ugyanis a női dolgozóknak a Doromboló Cica, a férfiaknak pedig az Elszánt Kandúr egyenruháját kell magukra ölteniük pecsételés és bélyegragasztgatás közben. Akinek nem tetszik az új rendszer, azt kivágják, mint macskát. Hát, tudják.
Dresscode/Marika Nem Cica trailer from Yvonne Kerekgyarto on Vimeo.
A dorombolás mellett magyar fronton számos olyan film felbukkan, amit már láttunk vagy amiről már írtunk, lesznek például szerelmes nyugdíjasok, észak-magyar kilátástalanság, animált szimfóniák, öregedő mesehősök, Tar Sándor, Parti Nagy és fekete-fehérben kivándorló gyerekek.
Még több magazin
magazin
Hitler fürdőkádjában ültem: ilyen címmel is készülhetett volna film Lee Miller életéről, azonban a Lee kifejezett célja, hogy a női…
továbbmagazin
A szenvedély és féltékenység nem életkorfüggő. Özvegy Orbánné, Erzsike, a Budapest egyik zsúfolt társbérletében élő idős zenetanárnő…
továbbFriss
Megvannak az Inkubátor pitchfórumának idei nyertesei
Arany Medvét érő beszélő szoborral folytatódik a Mozinet Filmnapok
Todd Haynes lesz a zsűrielnök Berlinben
Turai Balázs poszt-gender influenszerekről szóló filmtervét díjazták
Gothár Péter kultfilmjével folytatódik a Filmrendezők klubja
Az évszakok ritmusára kibomló házassági történet forog Kurta Niké és Orbán Levente főszereplésével
November 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Mi pedig szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az alkotókat és filmterveiket.
Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?
Inkubátor 9.0 – Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás
Inkubátor 9.0 – Dóczé Péter: Nyugalom megzavarására alkalmas
a teljes dossziéAz alkoholbetegség, a sehová sem tartozás témakörét járja körbe Till Attila harmadik nagyjátékfilmje, az És mi van Tomival?, ami október 31-én kerül a mozikba
Filmhu podcast #101: Till Attila
Közelebb hozni a periférián élő embereket – Így készült az És mi van Tomival?
a teljes dossziéOktóber 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.
Horváth Kristóf: Ez egy tiszta lappal induló fesztivál
Keményen dolgozó kisemberek a BIFF-en
A brutalistát is elhozza nekünk a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál
a teljes dossziéSzimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket.
Ha a szolidaritás tantárgy lenne, biztosan megbuknánk belőle
Mészöly Anna: Csendes, különös lázadásaim voltak
Filmhu podcast #98: Szimler Bálint és Osváth Gábor
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dosszié