Budapesten született, de a gyermekkorát Uruguayban töltötte, mielőtt Kanadába költöztek a családjával. A Montevideóban töltött évek alatt kezdett el érdeklődni a filmek iránt?

Igen. Montevideo belvárosában laktunk, ahol rengeteg mozi volt. A régi mozikban mindig két vetítés ment egymás után, és főleg háborús és westernfilmeket vagy komédiákat játszottak. A lakásunkhoz legközelebbi mozi, a Cinema Plaza volt az egyetlen, ahol játszottak művészfilmeket is. Antonioni, Truffaut, Kuroszava, Godard és Fellini filmjeit vetítették. Az iskolából hazafelé menet mindig elsétáltam a mozi előtt, mert a kirakatban nagyon izgalmas plakátok voltak kitéve színésznőkről, akik olyan filmekben szerepeltek, amiket tizennyolc éven aluliak nem nézhettek meg a moziban. Tizenhároméves lehettem. Amikor Az édes életet játszották Fellinitől, láttam a kirakatban egy hatalmas plakátot Anita Ekbergről. Nagyon be szerettem volna jutni a filmre. Rájöttem, hogy van egy vészkijárat. Megvártam, amíg valaki kinyitja az ajtót, és sikerült bejutnom a filmre. Nem Fellini miatt szöktem be, de akkor fedeztem fel, hogy a mozi nem csak a csipi-puhiról szól, hanem léteznek művészfilmek is. Így kezdődött a filmek iránti rajongásom.

Miért pont a producerszakma érdekelte és mikor határozta el, hogy ezen a pályán szeretne elindulni?

Nem volt teljesen tudatos döntés. Amikor huszonhárom éves koromban végeztem a McGill Egyetemen, az volt a tervem, hogy a filmszakmában fogok dolgozni. Írni, rendezni szerettem volna, de senki sem akart alkalmazni. Csak sofőrnek vettek fel. Egyrészt mert fiatal voltam, másrészt azért, mert akkoriban Kanadában nagyon kevés film készült. Csak olyan alkotások jelentek meg, amiket a kanadai kormány finanszírozott. Úgy döntöttem, hogy ha rendezőként nem találok munkát, akkor producerként kezdek el filmeket készíteni a nulláról.

Producere volt a David Cronenberg által rendezett Karambolnak, amit Cannes-ban mutattak be és nagyon megosztotta mind a közönséget, mind a szakmát. Miközben készült a film, érezte, hogy ennyire szélsőséges reakciók érkeznek majd?

Sosem lehet biztosan előre tudni, hogyan fogad a közönség és a szakma egy filmet. Reméltem, hogy megosztó lesz. Ha egy film körül nagy balhé keveredik, az jót tesz a produkció marketingjének. Így is történt. Azt nem gondoltam volna, hogy a Karambol ekkora botrányt okoz Cannes-ban. Sem azelőtt, sem azután nem történt hasonló a fesztiválon. Ezért is nyerte meg a Special Jury Prize-t, a legbátrabb filmnek járó díjat, amit a Karambol miatt hoztak létre és sem előtte, sem utána nem adtak át Cannes-ban ehhez hasonló elismerést. Ez jól kifejezi, mennyire megosztó volt a film. Vagy imádta a közönség, vagy utálta. Köztes állapot nem volt. Ahogy Cannes-ban fogadták, az nagyon sokat segített abban, hogy világszerte megismerték.

Karambol / Fotó: BKFM

David Cronenberggel több filmet is készítettek (Karambol, eXistenZ, Eastern Promises, Crimes of the Future). Milyen élmény vele együtt dolgozni?

Most tervezzük az ötödik közös filmünket. Nagyon jól tudunk együtt dolgozni. David csak olyan filmet rendez, amiket senki más nem lenne képes elkészíteni. Más rendezőknél sokkal nagyobb hangsúlyt kap a rendező-producer együttműködése, Cronenberg alkotásainál azonban az ő agyában születik meg az egész film.

Szabó Istvánnal szintén többször együtt dolgozott. Az idei cannes-i filmfesztiválon mutatták be A napfény íze felújított változatát. Ön szerint mit mond a mai kornak ez a film?

A történelmet csak akkor érdemes elmesélni, ha valamit tanulunk belőle, és nem követjük el ugyanazokat a hibákat. Ami A napfény ízében láthatunk, annak a mai Magyarországon nyoma sincsen. A film tanulsága, hogy gyászoljuk azt, ami elmúlt, és örüljünk annak, ami előttünk áll.

Soha nem készítettem ekkora volumenű történelmi produkciót” – említette a Hunyadi kapcsán. Arról is beszélt, hogy nagyon jó érzés, hogy ilyen sokan megnézték Magyarországon az első magyar nyelvű produkcióját. Milyen helyet foglal el a pályáján a sorozat?

Számomra nagyon fontos volt, hogy magyar nyelven, főként magyar színészekkel elkészíthessem ezt a sorozatot. Megpróbáltam a lehető legjobban elvégezni ezt a munkát, mert még sosem volt ilyen feladatom. Forgattam már Magyarországon, de magyar nyelvű alkotáson még nem dolgoztam, és olyan produkcióban sem vettem még részt, ami a 15. században játszódik. Az volt a legnagyobb kihívás, hogy autentikus és világszerte eladható legyen a produkció. Úgy érzem, hogy sikerült teljesítenünk ezt a feladatot. Holnap kezdik vetíteni a sorozatot a CBC-csatornán. Már megjelentek az első kritikák, és kivétel nélkül nagyon szeretik a Hunyadit. A sorozat észak-amerikai premierje a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon volt, ahol amerikai újságírók is látták, és nekik is tetszett. Úgy tűnik, hogy Hunyadi elkezdi meghódítani Amerikát. Amikor Hunyadi János élt, még nem is tudta, hogy létezik a kontinens. Kielégítő érzés, hogy egy magyar történelmi sorozatot – amiben magyar színészek játszanak – világszerte néznek. Ilyet még nem értem el pályafutásom során.

Érett nők dícsérete / Fotó: BKFM

Berlinben, Velencében és Cannes-ban is díjazták a filmjeit, és bár Oscarra is jelölték már, de még nem nyerte el a szobrot. Nagyon hiányzik?

Ha adnak egyet, szívesen elfogadom és csinálok neki helyet a polcon, de ha nem kapok, akkor túlélem.

Ön, David Cronenberg és Atom Egoyan az idei Filmmaraton díszvendégei. A fesztiválon olyan alkotásokat vetítettek, mint az Eljövendő szép napok, a Karambol és az eXistenZ – Az élet játék. Milyen érzés széles vásznon visszanézni azokat az alkotásokat, amiken dolgozott?

Óriási megtiszteltetés, hogy tizennégy régi filmemet vetítik a Budapesti Klasszikus Film Maratonon, köztük olyanokat, amiket előtte sosem játszottak Magyarországon. Vannak olyan filmjeim, amiket a rendszerváltás előtt nem játszottak hazánkban, mert az akkori hatalomnak nem tetszettek. Ilyen például a legelső filmem, az Érett nők dicsérete, ami egy magyar író regénye alapján készült. A rendező, George Kaczender magyar származású, csakúgy, mint a főszereplő, Vayda András. Erős magyar gyökerekkel rendelkezik a film és komoly sikert aratott világszerte. Ennek az alkotásnak köszönhetem a karrieremet. A film eleje Budapesten játszódik, de nem engedték, hogy itt forgassunk. Montreálban kellett felvenni ezeket a jeleneteket. Nem volt könnyű feladat.

 

Meg szokta nézni az új magyar filmeket? Melyik tetszett a legjobban az utóbbi időből?

Vannak magyar filmek, amiket megnézek, de nem mindet. A Hogyan tudnék élni nélküled? tetszett, örülök, hogy ekkora sikert ért el. A Saul fiát is nagyon szerettem, bár az jóval régebbi alkotás.

Az interjú a Budapesti Klasszikus Film Maraton keretében készült.

Címlapkép: Robert Lantos / Fotó: NFI/BKFM