Mécs Mónika, producer - Mondanivalója is van, de nem öncélú

Mécs Mónika
Fotó: Madarász István
Mécs Mónika az első hazai producerosztályban végzett, Rohonyi Gábor rendezővel már többször dolgozott együtt, többek között A bűvész című diplomafilmjükön. A Konyec az első önálló, nagyjátékfilmes produkció, amit az M&M Film gyárt, de koprodukciós partnerként már közreműködtek Szaladják István Madárszabadító, felhő, szélcímű filmjében, és több dokumentumfilmben is.


filmhu: Miért pont a Konyec-et választottátok bemutatkozó nagyjátékfilmetek-nek?

Mécs Mónika: Egy nagy, hasonlóan gondolkodó társaság vagyunk: Gáborral nagyon jó barátok vagyunk az egyetem óta, a diplomamunkánkat is közösen készítettük, és azóta is forgattunk indiai dokumentumfilmeket. Jól tudunk együtt dolgozni. A Konyec-be pedig beleszerettem, mert úgy éreztem, hogy ez egy olyan film, aminek mondanivalója is van, de nem öncélú, pár ezer embert érdeklő dolog, hanem meg is nézik az emberek.

filmhu: A Konyec-et elég régóta készítitek elő. Mi minden történt ez alatt a hosszú idő alatt?

MM: Két és fél évvel ezelőtt került először a kezünkbe az anyag, ami azóta már nagyon sokat változott. Bekerült a képbe Lovas Balázs forgatókönyvíró, aki az eredeti szkript alapján megírta a forgatókönyvet, aminek nagyon sok változata készült, és gyakorlatilag a mai napig is pofozgatjuk a történetet.

filmhu: Hogyan változott a történet?

MM: Az eredeti változatban nagyobb hangsúly volt Emil és Hédi, a két idős ember történetén. Ezt a verziót is nagyon szerettem, de az egyensúly miatt át kellett írnunk: felhoztuk a fiatal nyomozópáros sztoriját egyenrangú szállá, hogy két generációt és két világlátást mutassunk be. Így lett négy főszereplője a filmnek.

Négy főszereplője lett a filmnek
Földi Teri, Keres Emil, Schell Judit és Schmied Zoltán - Fotó: Madarász István


filmhu: Kik a Konyec célközönsége?

MM: Nagyon bízom benne, hogy sokan fogják megnézni, bár tudom, hogy a mai mozinézők inkább a fiatalabb korosztályokból kerülnek ki. A Konyec-ben idősebbek is szerepelnek, talán ha jó lesz a piárja, és jó lesz a forgalmazója, akkor sikerül szélesebb közönséget is megszólítani vele.

filmhu: Mi szerepel az M&M Film távolabbi tervei között?

MM: Reméljük, hogy ez a film sikeres lesz, és tudunk tovább működni. Már beadtunk egy pályázatot filmelőkészítésre Szaladják Pisti következő, Indiában játszódó filmjére. Nekem is vannak hasonló, indiai témájú filmterveim, ezeknek a Konyec után rögtön nekiesek. De persze bármikor bármi beeshet.

                                                   ***

A történet szerint a munkásszármazású Emil (Keres Emil) és grófkisasszony Hédi (Földi Teri) egy lakótelepi betontömbben élik izgalom és változás nélküli életüket immáron fél évszázada. Emil egy szép napon elindul: maga mögött hagyja a behajtóktól fenyegetett lakását és kirabolja az első útjába kerülő postát. A vidéki nyomozópáros: Ági (Schell Judit) és Andor (Schmied Zoltán) felfigyel a következő benzinkút-rablásra. Közös munkájukat nehezíti a magánéletük válsága, kapcsolatuk ugyanis Andor félrelépésétől szenved. A rendőröknek nem sikerül a briliáns csapda: Hédi nem bizonyul jó csalinak, nem adja fel szerelmét. A Vérdíjas Nyugdíjasok (ahogyan a média nevezi őket) együtt menekülnek a rendőrök elől, és bepótolnak mindent elvesztegetett, néma életükből: vásárlás, éttermi vacsora, ékszerek – és szálloda.

Ennek megfelelően a gyártási terv negyedik hete egy hévízi luxusszállodában érte a stábot: itt látták vendégül fényűző módon a filmhu munkatársát is. A NaturMed Hotel Carbona vezetője, dr. Lukács Ferenc nagy filmrajongó, ezért döntött úgy, hogy támogatóként szerepet vállalnak egy magyar filmben. A hatalmas pénzösszegeket zsákmányoló idős házaspár a hévízi szálloda elnöki lakosztályát veszi ki. Nincs ok szégyenkezésre: első osztályú elnöki lakosztály fog megjelenni a filmben: a kétszintes szoba saját szaunával, jacuzzival rendelkezik, amelyet a vérdíjas nyugdíjasok szeretnének kiélvezni, ám az őket üldöző rendőrpáros hamar rajtuk üt.

Rohonyi Gábor, rendező - Klasszikus értelemben vett road-movie

Rohonyi Gábor
Fotó: Gáti György
Rohonyi Gábor a Színház és Filmművészeti Egyetem rendezői szakán A bűvész című kisfilmjével diplomázott 1997-ben. Az elmúlt tíz évben főleg reklámok és videóklipek rendezésével foglalkozott, de úgy érezte, hogy itt az ideje, hogy nagyjátékfilm-készítésbe fogjon.


filmhu: A sajtótájékoztatón úgy fogalmaztál, hogy Pozsgai Zsoltnak a történetről Te jutottál az eszébe. Mitől passzol hozzád a Konyec?

Rohonyi Gábor: Nem tipikus film ez, nehezen definiálható a történet. Nem akció, nem vígjáték, nem dráma, nem komédia. Bennem óriási a nyitottság az emberi lét teljes spektrumával szemben, nem gondolom például, hogy csak fiatalokról lehet szerelmes, vagy akármilyen történetet mesélni.

filmhu: Akciójelenetek forgatására érkeztünk ide Hévízre. Ez azt jelenti, hogy a film bővelkedni fog akciókban?

RG: Ez egy road-movie, tehát műfajából adódik, hogy van benne üldözött és üldöző – és persze akció is. De nem abban az értelemben, ahogy azt az amerikai filmekben megszokhattuk. Nagyon visszafogott és egyszerű formában szeretném elmesélni ezt a történetet, nem akarom technikai bravúrokban, vagy hatásvadászatban megközelíteni a hollywoodi iskolákat. Egyrészt a történet sem igényli, másrészt ilyesmivel próbálkozni Magyarországon, ilyen költségvetés mellett elég nagy dőreség lenne.

Nem két bűnözőről van szó
Rohonyi Gábor rendező Földi Terivel és Keres Emillel - Fotó: Gáti György


filmhu: Hogy érted, hogy a történet nem igényli ezt?

RG: Nem két bűnözőről és az őket üldöző igazság bajnokairól van szó, hanem két nagyon szerethető idős emberről, akiknek remélhetőleg a néző a kezdettől fogva drukkolni fog. Nem az akciójelenetek viszik a hátukon a sztorit. A történet erős, és a filmtípusból adódó jelenetek formailag illusztrációk, tartalmilag pedig nyilván szervesen illeszkednek majd a cselekménybe. De nem akarunk száztizenhárom közeliben feldolgozott autósüldözést beletenni.

filmhu: Hanem?

RG: A kezdettől fogva koncepció, hogy a kamera távolságot tart a szereplőktől és nem mászik bele a szférájukba. Nincsenek állandóan indokolatlan közelik, csak amikor annak dramaturgiai szerepe van. Nem mozgatjuk össze vissza a kamerát, csak amikor autóval megyünk, egyébként igyekszünk mindig olyan szögekbe és távolságokba helyezni a kamerát, hogy ne érezzük folyamatosan a filmkészítő jelenlétét. Ebből a filozófiából adódik, hogy az akciók sincsenek tolakodóan feldolgozva.

filmhu: Arányaiban sem lesznek jelentősek?

RG: Nem lesz unalmas egy percig sem a történet. Egy kisvárosi miliőben és egy lakásbelsőben kezdődik, de ahogy onnan kirobbanunk, nagyon komoly pörgés van, meg sem állunk a végéig. A Konyec egy klasszikus értelemben vett road-movie lesz.

filmhu: Miért döntöttetek a HD mellett?

A kamera távolságot tart a szereplőktől
Fotó: Madarász István
RG: Rengeteg jelenetet szeretnénk az elejétől a végéig tág képekben rögzíteni, és ez nagyon vinné az anyagot. Szatmári Péter, az operatőr nagyon jól kezeli ezt a technikát, hiszen a Dealer is erre készült. Megnyugtatott engem, hogy nem kell félnem, sőt a fényeléskor sokkal finomabb dolgokba bele lehet menni. Természetesen olcsóbb is. Sok két-három perces jelenetet akarok egyben felvenni. Fölplánozzuk a dolgokat, de ha valami jó egyben, és működik, akkor úgy hagyjuk, de ha túl hosszú, vagy nincs ritmusa, akkor lesz mód vágásra. Véleményem szerint komoly igazságtartalma van annak, ha egy jelenet egyben van felvéve.

filmhu: Ez a videóklipes-reklámos múlt ellenhatása lenne?

RG: Borzasztó nagy felüdülés. Elég is volt, amit azon a platformon bizonyítani kellett, azon már túl vagyok. Jól esik, hogy nyugodtabb ritmusban, nem hatásvadász, nem erőltetett képi és hangi megoldásokban kell gondolkoznom. A sztorit kell a maga egyszerűségében megcsinálni, ez nem igényli a bravúrokat.

                                                       ***


A forgatásnak otthont adó hotelben rendezett sajtótájékoztatón a főleg színházban játszó Földi Teri elmondta, hogy nem igen szerepelt még filmben: sőt, főszerepet először Keleti Márton Ifjú szívvel című filmjében játszott 1953-ban, azóta eltelt ötven évben Rohonyi Gábor kérte fel ismét. Keres Emil, a film másik idős főszereplője jelenleg négy színházban is játszik, noha már betöltötte nyolcvanegyedik életévét is. A szakmai kihívásoktól ezért nem félt, csak aggódott, hogy fogja-e bírni fizikailag is a terhelést. A nyomozópáros figuráit két, a való életben is párt alkotó színész kelti életre: Schell Judit és Schmied Zoltán. A Tesó és a Kész cirkusz főszereplőjeként megismert Schmied Zoltán elmondta, hogy a forgatás előtt mindketten vettek részt betanításon: megismerkedtek a rendőri munkával, megtanultak lőni és nyomozni is.

Schell Judit, Ági - Nemcsak Lara Croft

Schell Judit
Fotó: Gáti György

A Csak szex és más semmisikere egy csapásra filmsztárrá tette Schell Juditot: a fiatal színésznő elmondta, hiába gondolja mindenki, hogy elhalmozzák forgatókönyvekkel, ez egyáltalán nincs így. A színésznő az elért közönségsiker után is szeretne megtartani egy szintet, és csak a legjobb forgatókönyvekre fog igent mondani.


filmhu: A Csak szex sikere megváltoztatta a szerepválasztásodat?


Schell Judit: Szerepeltem egy filmben, aminek nagyon nagy sikere volt. A következő lehetőség egy ajándék, de ha nem lett volna, akkor sem esem kétségbe, mert megvannak a színházi szerepeim, nyáron meg legfeljebb elmentem volna nyaralni. De adódott egy nagyon jó könyv és egy mögé felsorakozott alkotógárda.


filmhu: Kit alakítasz ebben a filmben?


SJ: Egy nyomozónőt alakítok, aki éppen magánéleti válságon megy keresztül: a nyomozótársa az életében is partnere, és nemrégiben megcsalta. Közben túszul ejti ez az idős pár, úgyhogy elég bonyolult helyzetben van. De hát akkor jó egy történet, ha éppen akkor van a szereplők sorsfordulója.


filmhu: Ági azért sokban különbözik azoktól a szerepektől, amiket eddig alakítottál: keményebb, férfiasabb karakter.


SJ: Ági amikor akcióban van, akkor nagyon kemény. De szerencsére van egy másik oldala is: gyermeket vár egy olyan férfitól, aki éppen megcsalta. Nem nagyon tudja, hogy most hogyan tovább, merre menjen, tehát azért nemcsak Lara Croft.


Friss nyomot vizsgálva
Schell Judit és Schmied Zoltán - Fotó: Gáti György
filmhu: Milyen speciális felkészülést igényelt a szerep?


SJ: Zolival együtt voltunk a lőpályán, sőt még a kisfiamat is elvittük, ő is ott lövöldözött velünk. Voltunk járőrözni, és tényleg érdekes volt látni, hogy a rendőrök is ugyanolyan emberből vannak mi, és teljesen odaadóak a munkájukat illetően. Nincs munkaidő, ha menni kell, hát menni kell, erre tették fel az életüket. De a színészet is ilyen, sok mindenről le kell mondani.


filmhu: Ismét egy HD produkcióban dolgozol, ezúttal sok a hosszú jelenet.


SJ: Vannak egysnittes, hosszú beállítások is: Gábor nagyon kitalálta ezt a filmet előre. Ez egy másik típusú film: a Csak szex egy vígjáték volt, nem volt olyan jelenetem, hogy kijövök egy ajtón és beülök egy autóba, hanem folyamatosan beszélnem kellett. A Konyec-ben vannak egyszerűbb történetek, hiszen nem tudok olyan sokféleképpen beülni egy autóba. A Csak szex forgatása alatt egyébként nagyon tartottam még a HD-től, féltem, hogy a film lágy látványához képest sokkal élesebb lesz a képe. De teljesen lenyűgözött, egyáltalán nem volt olyan érzésem, hogy videó lenne. Nagyon bízom benne, hogy ebben a filmben is működni fog ez a technika.