A filmet Papp Gábor Zsigmond (Magyar retró, Budapest retró) rendezte, aki kiemelte: „Tizenhárom évesen találkoztam először Bereményi szövegeivel, amikor megkaptam bakeliten a Műcsarnok c. Cseh Tamás-lemezt. Rengeteget hallgattam, nagyon-nagy hatással volt rám. Éreztem, hogy ezek a számok mások, mint a korabeli beat- és popdalok. Cseh Tamás Petőfiről, Dosztojevszkijről, Shakespeare-ről, Adyról, József Attiláról énekelt, a nyelvezete is rendkívül intellektuális volt. A forgatás első napjaiban volt egy kis szemérmesség és távolságtartás Gézában. A jég akkor tört meg, amikor az Illegalitásban c. szám klipjében egy kommunista kádert kellett alakítania, akkor teljesen felvillanyozódott. Amikor pedig Járai Márkkal – a Halott Pénz énekes-gitárosával – dalt komponáltak Bereményi konyhájában, akkor konkrétan belecsöppentünk a varázslatba: láttuk, hallottuk, ahogy megszületik egy Bereményi-dal, pont úgy, mint ötven évvel ezelőtt, Cseh Tamással.”
Papp Gábor Zsigmond és Bereményi Géza / Fotó: Kováts Zsófi/Filmworks
A filmben sok zenével, filmrészlettel és baráttal – Bagó Bertalan, Cserhalmi György, Cserna-Szabó András, Gödrös Frigyes, Jánossy Lajos, Járai Márk, Ónodi Eszter, Sőth Sándor, Can Togay – rajzolják meg a készítők Bereményi Géza portréját. A Bereményi kalapja egyik jellegzetessége az a hat videoklip, amelyekben az alkotók újonnan forgatott fikciós jeleneteket kevertek össze régi híradófelvételekkel – Budapest ostroma, ’56-os harcok, balatoni hippik – és kultikus játékfilmek – Eldorádó, Megáll az idő, Csapd le csacsi, Made in Hungária – jeleneteivel, hogy a múlt és a jelen, a fikció és a valóság egymásra vetítésével rajzolódjon ki a kortárs magyar kultúra egyik legsokoldalúbb alkotójának portréja.
Bereményi Géza így emlékszik a forgatásra: „Életemben először vállaltam el színészi feladatot: önmagamat kellett eljátszanom a rendező instrukciói szerint. Beállítottak a jelenetekbe, mondták, alakítsam, ki vagyok én, mondjam, amit a szereplő mondana. Aztán egy másik helyzetben tegyek úgy, mintha ott se volna a kamera, az operatőr alkalmazkodni fog, ahogyan majd én is. Azt se tudtam a végén, ki voltam, vagyok, és vissza se nézhettem önmagamat. Az a rendező dolga volt. Nem élveztem, de nem is roskadoztam a felelősség súlya alatt. Nem volt nehéz, de könnyű sem. Színészet.”
Tóth Barnabás így mesélt a közös munkáról: „Géza számomra sokáig a rendező bácsi volt az Eldorádóból. Aztán tinikoromban jöttek apám Cseh Tamás-lemezei, majd a Megáll az idő és a későbbi filmjei, a másoknak írt slágerei, a színházi tevékenysége, a novellái... Ez mind ő?! – kérdeztem magamtól. És akkor jött két éve a Copperfield-élmény és a felismerés, hogy ő valójában mégiscsak egy író. Egy nagy író, egy nagy regénnyel. Így mikor Papp Gábor Zsigmond felkért a filmre, első örömöm, majd megilletődöttségem ebből a friss, de minden eddiginél erősebb élményből fakadt: lehetőség, hogy a Copperfield íróját megismerhetem sokkal, de sokkal jobban.”
Tóth Barnabás / Fotó: Kováts Zsófi/Filmworks
Járai Márk elmondta: „Engem a Bereményi-élmény Cseh Tamáson keresztül ért, édesapám rendszeresen betett dalokat, amiket akkoriban bár nem értettem, de furcsán ismerősnek éreztem. Sok évvel később egy Cseh Tamás-estem után odajött hozzám Géza, és azt mondta, dolgozzunk együtt, írjunk dalokat.”
Herner Dániel, a film producere szerint „Ezzel a mozival sikerült az idősebb korosztályt egy-egy pillanatra visszavarázsolnunk a fiatalságába, a fiatalokkal pedig olyan pillanatokat megismertetni, amelyekért érdemes volt élni a huszadik században.”
Csejdy András kreatív producer, a film ötletgazdája elmesélte: „A nyolcvanas évek elején talált el Cseh Tamás és a Megáll az idő. Életre szóló hatást gyakoroltak rám – amikor a nyomukba eredtem, kiderült, hogy mindez a Bereményi fejében született meg. Onnantól kezdve olvastam, hallgattam, néztem mindent, amihez Bereményinek bármi köze volt. Később össze is barátkoztunk, majd amikor befejeztem a Magyar Copperfieldet, azt éreztem, hogy filmet kell csinálni a Gézáról, a Gézából, a Gézával. Mégiscsak róla, általa szól az elmúlt 50 évünk. Bereményi szereti, mi pedig büszkék vagyunk rá.”
A Bereményi kalapja rendezője Papp Gábor Zsigmond, producere Herner Dániel, kreatív producere Csejdy András. A dokumentumfilmet Lovasi Zoltán fényképezte, vágója Bartos Bence, a zeneszerzői Cseh Tamás, Darvas Ferenc és Járai Márk.
A dokumentumfilm szereplői Bereményi Géza, Tóth Barna, Járai Márk, Cserhalmi György, Gödrös Frigyes, Can Togay, Jánossy Lajos, Bagó Bertalan, Sőth Sándor, Cserna-Szabó András és Ónodi Eszter.
A Bereményi kalapja a Nemzeti Filmintézet, a Filmarchívum, az MTVA, az Origo Film Group és a Hungaroton támogatásával valósult meg, gyártója a Filmworks Kft. A dokumentumfilm 2022 szeptember 22-én kerül a magyar mozikba.
(A film kreatív producere a Filmhu kiadója - a szerk.)
Premier előtti vidéki vetítések, valamint közönségtalálkozók a film alkotóival:
2022. szeptember 13. – Debrecen, Apolló mozi
2022. szeptember 17. – Szolnok, Tisza mozi
2022. szeptember 20. – Pécs, Uránia mozi
2022. szeptember 21. – Szombathely, Savaria mozi
2022. szeptember 23. – Szentendre, Part mozi
2022. szeptember 26. – Szeged, Belvárosi mozi