A francia főváros három belvárosi mozijában egy időben tűzték műsorra Szabó István Szembesítés című legújabb alkotását, amelyet a közönség és a sajtó részéről egyaránt nagy érdeklődés kísér.

A Le Figaro kritikusa szerint a művészi ideáljaitól elvakult és a történelem viharában eltévedt zseniális német karmester, Wilhelm Furtwängler történetében Szabó - mint korábbi jelentős alkotásaiban, a Mephistóban és a Hanussenben - ismét a művészet és a politika kétértelmű viszonyát, a diktatórikus hatalommal kötött kompromisszumok erkölcsi határainak kérdését veti fel.

A francia színházlátogatók jól ismerik az 1945-ös Berlinben játszódó Szabó-film témáját, Furtwängler, a kivételes tehetségű dirigens, és a hajlíthatlatlan amerikai vizsgálótiszt, Steve Arnold drámai feszültségű párharcának történetét. Ronald Harwood: Taking Sides, a Furtwängler eset című színdarabját, amelyből a német-osztrák-francia-angol koprodukcióban készült új Szabó-film forgatókönyve született, évekkel ezelőtt nagy sikerrel játszották Párizsban.

A nagy magyar rendező nem elmélyíti, inkább aláhúzza a zene egyetemessége és pártos kisajátítása, a tiszta szépség égi magassága és a földi szörnyűség ellentmondása közötti ellentétet. A darabhoz képest ebben a megközelítésben van Szabó valódi eredetisége, amely nem annyira a főszereplők közti dialógusokban, mint az atmoszférateremtésben és a jelenetek mozgalmasságában érvényesül - írja Le Figaro kritikusa.

A lapnak adott interjúban Szabó hangsúlyozta, hogy Furtwängler vitathatatlanul kivételes zseni volt, akinek legnagyobb tévedéséül politikai vakságát lehet felróni. A riporter kérdésére válaszolva az Oscar-díjas rendező leszögezte, hogy a zsenialitás nem adhat felmentést a döntések erkölcsi felelőssége alól.

A Le Monde de la Musique kulturális folyóirat májusi számában foglakozik az új Szabó-filmmel. A lap értékelése szerint a kétszemélyes drámát a filmrendező a mellékszereplők alakjának kidolgozásával gazdagította, hagyományos, de hatásos stílusban alkotta újra az alaptémát a romjaiban heverő hitleri birodalom fővárosának megrendítő környezetében. Ezzel együtt a filmben is, mint a színdarabban, a művész és vádlója közötti összecsapások a legemlékezetesebbek.