A Nemzeti Filmintézet - Filmarchívum igazgatóság és a világ filmarchívumainak gyűjteményeiből felújított klasszikusokat, nagyvásznon ritkán látható legendás filmeket mutatott be az V. Budapesti Klasszikus Film Maraton, melyen összesen húszezer néző vett részt, megdöntve ezzel a korábbi évek látogatottságát.

Teltházas volt a fesztivált megnyitó King Creole című, Elvis Presley főszereplésével készült Kertész Mihály-film vetítése. Kiemelkedő sikert arattak a Szent István téren megrendezett ingyenes vetítések Magyarország legnagyobb, 21 méter széles szabadtéri mozivásznán. Az impozáns helyszínen, összesen közel ötezren nézték meg a Macskafogót, a Szelíd motorosok és Szárnyas fejvadász című klasszikusokat, illetve Kertész Mihály korai remekművét, A tolonc című némafilmet, amelynek vetítését a Győri Filharmonikus Zenekar élő zenével kísérte.


Először a Film Maratonon voltak láthatók felújítva olyan korszakos magyar alkotások, mint Az oroszlán ugrani készül Bujtor Istvánnal, a Sziget a szárazföldön Kiss Manyival, a Szürkület Haumann Péterrel és a Hosszú alkony Törőcsik Mari felejthetetlen alakításával. Bemutatásra kerültek a Pannónia Filmstúdió legendás alkotásai. A Macskafogó, a Hófehér, Kovásznai György Habfürdő című filmje, valamint a közel száz reklám és animációs rövidfilm szintén a legnépszerűbb programok közé tartozott.

A filmeseknek, a diákoknak és a tanároknak a szervezők idén először ingyenes akkreditációs karszalagot biztosítottak. A diákvetítéseken és oktatási programokon közel 3000-en vettek részt.

Óriási lelkesedés fogadta a Film Maraton meghívására a magyar fővárosba érkezett Thierry Frémaux-t, előadása páratlan élmény volt. A lyoni Lumière Intézet és a Cannes-i Filmfesztivál igazgatója, a filmtörténet kezdeteiről szóló Lumière! – A kaland kezdete című filmet hozta el Budapestre, amelyet a kiváló filmes szakember élő narrációjával mutatott be. A vele készített interjúnkban a fesztiváligazgató beszélt arról is, hogy milyen a viszonya az archívumok és filmmúzeumok világához.

Lumiére felvétel Budapestről /Forrás: NFI Filmarchívum/

Számos neves magyar alkotó és filmszakember, köztük András Ferenc, Bánsági Ildikó, Bleier Edit, Kő Edit, Elek Judit, Galambos Erzsi, Kende János, Steve Kovács, Pacsay Attila, Rófusz Ferenc, Ternovszky Béla, Enyedi Ildikó, Bacsó Zoltán, Varga György, Ragályi Elemér és Ullmann Mónika is személyesen részt vett a vetítéseken, és megosztotta a filmekhez kapcsolódó emlékeit a közönséggel.

Nagy népszerűségnek örvendtek Billy Wilder filmjei, a Van aki forrón szereti, A vád tanúja és az Egy, kettő, három, az Alain Delon és Romy Schneider főszereplésével készült A medence című klasszikus és a Romy Schneiderről készült dokumentumfilm, valamint Kertész Mihály
filmjei.

Közel ötven külföldi filmarchívum és filmintézet vezető munkatársa érkezett a Maratonra az Egyesült Államoktól Szerbiáig számos országból, hogy bemutassa a programba küldött filmjeit és, hogy a Budapest Classics Lab elnevezésű konferenciasorozaton megossza tapasztalatait a klasszikus filmek restaurálásával, terjesztésével és azoknak az oktatásban való felhasználására vonatkozóan.

A medence /Forrás: NFI Filmarchívum/

A párizsi Pathé-Seydoux Alapítvánnyal közösen a magyar filmörökségnek, a Pathé gyűjteményében fellelhető anyagainak a felkutatására közös programot indít a Nemzeti Filmintézet - Filmarchívum, a washingtoni Kongresszusi könyvtár gyűjteményében pedig eddig elveszettnek hitt Janovics Jenő és Kertész Mihály által rendezett filmeket azonosítottak be, amelyeknek hazahozataláról és a további magyar filmek felkutatásáról állapodtak meg a Maraton alatt.

Európai szakmai egyeztetésnek adott továbbá helyet a Maraton, hiszen az Európai Filmarchívumok Szövetségének a vezetőségi tagjai, köztük Ráduly György a Nemzeti Filmintézet - Filmarchívum igazgatója évközi szakmai egyeztetést tartottak a 2023-as tervekről.

A Nemzeti Filmintézet szervezésében megvalósuló Budapesti Klasszikus Film Maraton kiemelt támogatója a MOL volt.
Címlapkép forrása: NFI Filmarchívum