Szentimentális realizmus abszurddal és groteszkkel
A didaktikus-csöpögős ifjúsági film csapdája
Árvaházi jelenet |
Dickens művét egyszerre könnyű és nehéz is filmre adaptálni. Könnyű, mert a történet feltölthető aktuális, nevelő szándékú „szájbarágós” üzenettel, így kiválóan alkalmas didaktikus-csöpögős ifjúsági filmek készítésére. Másfelől pedig éppen ez adja a kihívást: elkerülni a könnyen járható utat, keresni, hogy a közvetlen nevelői szándékon túl mit lehet még belepakolni.
A könyv annak idején, az 1830-as években szokatlan módon egyszerre tudta megszólítani a felnőtt és fiatal olvasókat egyaránt. A műben könnyű felfedezni a realista és egyben romantikus, szentimentális elemeket, valamint groteszk és abszurd humor után kutatva sem kell a sorok közt olvasni.
Körülnézett és talált egy gyereksztorit Barney Clark és Harry Eden |
Biztonsági játék az álomgyárban?
A hollywoodi újrafeldolgozó-ipar jelen darabját Roman Polanski rendezte, akinek 2002-ben készült filmje, A zongorista három Oscar-díjat nyert a rendezéssel, a forgatókönyvvel és a főszereplő, Adrian Body játékával. A Twist Olivér hivatalos honlapjának tanúsága szerint a filmben lehetetlen elválasztani az 1933-ban született rendező élményeit, amelyeket a második világháború során a krakkói gettóban szerzett, a dickensi Olivér utazásától.
Polanskinak saját bevallása szerint nehéz volt eldöntenie, hogy mi legyen A zongorista után következő munkája. „Úgy gondoltam, tartozom a gyerekeimnek egy mozival, mert ők mindig érdeklődtek a munkám iránt. Így körülnéztem, hogy találjak egy gyereksztorit, és végül a Twist Oliver mellett döntöttem.”
Ugyanakkor a rendező számára nem ismeretlenek az emberi viszonyok legaljasabb, legrázósabb vonatkozásai. 1969-ben terhes feleségét, Sharon Tate-et brutális kegyetlenséggel gyilkolta meg a Charles Manson-banda. A hetvenes évek második felében az ünnepelt hollywoodi rendező már nem kvázi-áldozatként, hanem gyanúsítottként szerepel egy 13 éves lány, Samantha Geimer megerőszakolásában.
Az aljasság és kegyetlenség mélységeit a féri-nő kapcsolatban az 1992-es, nálunk is játszott Keserű mézben vitte vászonra Polanski. A misztikus dolgokhoz való vonzódását a Johnny Depp főszereplésével készült A kilencedik kapu forgatókönyvírójaként mutatta meg. Sokoldalúságának jele, hogy még 1986-ban leforgatott egy abszurd humorral fűszerezett tengeri történetet, a Kalózokat, így talán megvan az esély, hogy nem a kitaposott ösvényt választotta a tövig rágott Dickens-sztori újrahasznosításakor.
Talán nem a kitaposott ösvényt választotta
A korabeli London a filmben |
A honlap szerint a film felfedezettje nem is a címszereplőt játszó Barney Clark, hanem őt a bűn világába bevezető fiatal társát, Artful Dodgert megformáló Harry Eden. A 12 éves tehetséges színész partnere többek közt a Gandhiért Oscar-díjjal jutalmazott Ben Kingsley. Kingsley az utcára került gyerekekből félelemmel zsebtolvaj-csapatot szervező Fagint alakítja. A többi szerepben a brit filmiparban népszerű, de itthon kevéssé ismert színészek - például a Bill Sykest játszó Jamie Foreman - tűnnek fel.
Nálunk a Twist Olivert a Fórum Hungary hozza forgalomba, a premier november 17-én lesz a hazai filmszínházakban.