Díjazott gárda, kimagasló művészi teljesítménnyel

A legjobb színésznő Charlize Theron (Monster), a legjobb színész Daniel Hendler (El Abrazo Partido) lett, és díjazták az Om Jag Vander Mid Om (Daybreak) című film teljes színészi gárdáját, kimagasló művészi teljesítményükért. Az utóbbi film rendezőjének, Björn Rungénak jutott a legjobb európai filmnek járó AGICOA Kék Angyal Díj. A Berlinale alapítójáról elnevezett Alfred Bauer elsőfilmes díjat Joshua Marston rendezése, a Maria, Llena eres de Gracia (Maria Full of Grace) kapta.

Az Ökumenikus Zsűri Nagydíját, melyet a versenyprogramban szereplő filmek valamelyikének ítélnek oda, Ken Loach AE Fond Kiss című filmje kapta. A zsűri a Panorama szekció filmjei közül Francesca Comencini filmjét díjazta, melynek címe Mi Piace Lavorare (I Like to Work), míg a Forum szekciónak járó díj Dominique Cabrera Folle Embellie (A Wonderful Spell) című alkotásának jutott. A nemzetközi kritikusokból álló 9 tagú zsűri szintén a három fő szekció egy-egy filmjét díjazta, náluk is a Gegen die Wand lett a legjobb versenyfilm, Robert Lepage rendezése, a La Face Cachée de la Lune (Far Side of the Moon) a Panorama díját nyerte el, míg a Forum filmjei közül Jennifer Reeves alkotása a The Time We Killed kapta a díjat.

Fliegauf és Muhi meglepődött

A Wolfgang Staudte díjat, melyet tavaly a Rengeteg kapott, idén Rakesh Sharma Final Solution című dokumentumfilmje nyerte el. Azt szinte biztosra lehetett venni, hogy a Wolfgang Staudte díjat nem kaphatja meg a Dealer, hiszen nagyon ritkán díjaznak egy alkotót ugyanazzal a díjjal két egymást követő évben.


Örömükben énekelhetnének


„Egyáltalán nem vártuk, hogy idén is díjat kapunk, egészen meglepő volt, a dolog. A Berliner Zeitung fődíjáról nem nagyon lehet sokat tudni, de állítólag elég nagy díjnak számít. Amikor a taxisnak meséltük, például nem hitte el, hogy mi nyertük” – mondta el Fliegauf a filmhunak, a vasárnap esti díjkiosztó előtt néhány órával.

A Berliner Zeitung olvasóinak zsűrije 50 film közül választott és a fiatal magyar rendező filmjét ítélte legjobbnak a látott alkotások közül. A zsűri döntését az alábbiak szerint indokolta:
“A filmben minden szokatlan, mindenhez hozzá kell szokni. Magával ragadó képi világa a nézőt kezdettől hipnotikus varázzsal vonzza magához. Aki ebbe a világba alámerül, a Dealer egy napját éli át, az ő életét éli. Nem képes többé kihasználni az esélyt arra, hogy megtalálja az élet értelmét, s belső kiüresedésének körei mindinkább beszűkülnek. A kamera, a hang és a megvilágítás tökéletes kompozíciót alkotnak. E film új utakon jár, s ezt köszönjük a Dealer alkotóinak. “


Berlinben is bejött a cucc
Nem az első alkalom, hogy a Berliner Zeitung olvasói magyar filmet díjaznak. 2001-ben Tarr Béla Werckmeister harmóniák című filmjének ítélték e rangos díjat.

„Elég nagy az érdeklődés a film iránt, komoly fesztiválokra kapott meghívást, és a közönség is nagyon jól fogadta, sok kérdést tettek fel a vetítések utáni beszélgetéseken - tette hozzá Fliegauf. - A Rengeteggel kapcsolatban inkább világnézeti, filozofálgató kérdések merültek fel, amit én egyébként jobban szeretek. Most inkább a filmmel kapcsolatban kérdeztek, filmesebb viták voltak. Az igazán nagy dolog az lenne, ha sikerülne forgalmazni Németországban. A német művészmozi hálózatba valószínűleg sikerülni bejutni, de a multiplexekhez túl hosszú a film. Mindenképpen jó, hogy idén is itt tudtunk lenni, sokan fölkapták a fejüket, hogy egy éven belül új filmmel jelentkezünk.”

Muhi András producert legalább ennyire meglepte, hogy a Dealer díjat nyert. „Nagyon örülök a díjnak, beszélgettem a Forum szekció igazgatójával, aki nem nagyon bíztatott és elmondta, hogy nem szokás kétszer egymás után díjazni egy alkotót. Aztán tegnap meseszerűen bejelentették a dolgot. A Berliner Zeitung független a fesztiváltól, gondolom ezért is kaphattuk meg mi a fődíjat.”

Muhi igen jó véleménnyel van a fesztivál rövidfilmes programjáról. „Ilyen jó kisfilmes mezőnyt talán még nem is láttam” – mondta el a producer. Közben tárgyalások folytak külföldi producerekkel is a Fenevad munkacímen futó új Fliegauf projektről, bár ezek a beszélgetések inkább csak első tapogatózások voltak, konkrétumokról még nem volt szó. „Nem nyomtam a dolgot még 100 százalékosan, mivel akkor lehet igazán jó pozícióból tárgyalni, ha már együtt van valamennyi magyar pénz. Most elindulunk az MMK február végi játékfilmes pályázatán, aminek április 10-én lesz eredménye, és majd akkor lehet elővenni a most kapott névjegykártyákat.”