Durst György felkérte Dr. Ottófi Rudolfot, Győr kulturális területekért felelős alpolgármesterét, hogy mondja el, miért látott fantáziát az önkormányzat a Filmalap beindításában.
Dr. Ottófi Rudolf elmondta, két összetevő, a szándék és a pénz győzte meg az önkormányzatot. Tavaly Győr városa stabil anyagi helyzetben volt, remélik, ez idén sem lesz másként. A Mediawave Fesztivál az egyik fontos kulturális érték a városban, és mivel ők karolták fel a Filmalapot, az önkormányzat úgy gondolta, esélyt kell adni ennek az úttörő kezdeményezésnek. A digitális média térnyerése is fontos szempont volt a döntésben, hiszen a digitális tartalmaknak archívum kell.
A Mediawave archívumában húszezer tétel található, ennek digitalizálása elengedhetetlen, mert ezek őrzik meg a jövő generációi számára a város vizuális emlékezetét. Egy vizuális archívum létrejöttével bármikor visszanézhető, hogy milyen volt egykor és milyen napjainkban Győr, hiszen a film történelmi dokumentum is egyben. A Budapest-központúság helyett színes, vidéki kulturális központok létrejötte lenne kívánatos, ezért hagyta magát meggyőzni az önkormányzat a Győri Filmalap fontosságáról. Ez persze egy plusz költségvetési tételt is jelent, de bíznak benne, hogy a Filmalap gazdaságélénkítő hatással bír majd.
Ezt követően egy klipet láthattunk győri archív felvételekből, amatőr filmesek műveiből és a Mediawave keretében elkészült filmalkotásokból. A bejátszás után Hartyándi Jenő, a Mediawave Alapítvány művészeti vezetője elmondta, a Győri Filmalap nem a Budapesti Filmarchívum mintájára akarja létrehozni az archívumát, hanem egy szélesebb, levéltári koncepcióban gondolkodnak, ami a vizuális emlékezet megörökítését tűzi ki célul.
A Győri Filmalap projektjei közül az archívum a leginkább előrehaladott, márciustól mindenki számára hozzáférhetővé válnak az anyagok. Hartyándi Jenő még hozzátette, a Győri Filmalap négy pilléren áll: a filmgyártás, a filmarchívum, az oktatás, végülk pedig az olyan filmalapú események, amilyen például az április végi Mediawave, ahol a régiós filmalapok találkozóját is szeretné a vezetés nyélbe ütni.
Durst György vette át a szót, és elmondta, a város vizuális emlékeinek gyarapításához fel kell mérni, hogy a régióban vannak-e fiatal tehetségek, akiket segíteni lehet az alkotásban. Ezért volt ősszel egy jeligés szinopszis- és forgatókönyv-pályázat, melyre nyolcvannál több pályázat érkezett.
A decemberi bemutatkozó gálaesten átadták a kisjátékfilmek és dokumentumfilmek díjait, Nagypál Orsolya: Sampon, Zabezsinszkij Éva: Film és Tímár Magdolna: Víz alatt, víz felett című filmtervei kaptak elismerést. A 21 nagyjátékfilm-forgatókönyv közül kettőt választottak ki, a díjakat pedig ma, február 1-jén adják át. A különdíjat Buzás Mihály Csillagos ég című forgatókönyve nyerte, mely műfaji meghatározása szerint magyar falusi sci-fi. (Buzás Mihály korábbi, a Kis utazás című filmje a 31. Magyar Filmszemle közönségdíját nyerte el - a szerk.).
A nagyjátékfilm-forgatókönyv díjat Szalay Péter Határeset című könyve nyerte. Szalay Péter ez idáig dokumentumfilmjeivel jeleskedett (az idei filmszemlén Nomád Pláza - Három vándor című dokumentumfilmje versenyez - a szerk.), most azonban játékfilmes forgatókönyvével nyűgözte le a döntnököket. Szalay Péter a forgatókönyvről elmondta, 2005-ben forgattak egy dokumentumfilmet a Páneurópai Piknikről, amivel Schiffer Pál Emlékdíjat nyertek. Ezt a témát dolgozta át játékfilmes formába - a Győri Filmalaphoz a könyv hetedik verziója került.
Durst György elmondta, a pályázat egyik fontos tanulsága az volt, hogy ha nem tematikus pályázatot írnak ki, akkor majdhogynem feldolgozhatatlan mennyiségű, széles műfaji skálán mozgó pályamunka érkezik, ezért a következő pályázatra szkeccs-film terveket várnak, aminek fő támogatója várhatóan az Audi, a címe pedig Defekt lesz.
Végezetül Varju Nándor a Passport Control workshopot mutatta be. A Passport Control egy 2006-ban indult workshop, ahol külföldi és magyar fiatalok együtt csinálnak filmeket, fotókat és zenét. Idén már építészettel is foglalkoztak, a szervezők szeretnék bevonni a színházat, valamint a divatot is. Mára 11 ilyen rendezvényen vannak túl, és Kehidakustánytól Törökországon át Szibériáig számos helyet bejárt ez az utazó workshop.
Február 13-22-ig lesz a következő, ami előkészíti a Passpring tavaszi workshopokat: egy online forgatókönyvíró workshopot és az áprilisi Mediawave alatt megrendezésre kerülő Passport Controlt is. A februári workshop érdekessége, hogy a forgatókönyvíró pályázat kisfilmes nyertese, Nagypál Orsolya - Angliában tanul a London Film Schoolban - is részt vesz majd rajta, és forgatni is fog. A Mediawave alatti workshop igen összetett lesz, mert hét különböző szekcióba is lehet jelentkezni: film, fotó, színház, divat, építészet, kritikaírás és zene.
A Passport Control tehát egy informális oktatási forma, ahol a gyakorlati megközelítésen keresztül tanulhatnak, okulhatnak a művészetek iránt érdeklődő fiatalok.