Magyar animációs és kísérleti filmek
Hotel Tubu 


A négyes rendezői fogatból csak a két Buharov maradt, hogy a régi filmjeikből (Program) ismert figurákat újra rendezhessék a Hotel Tububan. „Nándi (Iván Buharov) nagyanyja állandó szereplő, a kitömött madár pedig minden filmünkben motívum. A pofozott majom is családtag, ő Nándi húgának a pasija.”- árulta el Igor Buharov a kulisszatitkokat. Azon, hogy ebben a filmben Márkus Judit, A másik ember iránti féltés diadala című filmjük hősnője nem szerepel, Igoron kívül a film másik főszereplője (és társrendezője is egyben) Vasile Croat is sajnálkozott: „ A lányokból általában hiányzik a romantika, de amikor A másik ember... egyik jelenetében disznóvért kentem Judit meztelen hasára, akkor éreztem valamit.”

Magyar animációk

A kísérleti filmek mellett az idei magyar animmáció felhozatalt is végigtekinthettük. Nagybákay Mária Diána Millenniumi évfordulóra készített magyar népmese Trilógiában a királyfi lelopta Hamupipőke lábáról a cipőt, hogy szteppelhessen, kilopta Hófehérke torkából az aranyalmát a jogara mellé, hogy aztán elaludhasson Csipkerózsika mellett. Igor Lazin örökzöld Kis tehene után jött egy-két frissebb darab Kispál Éva-Lévai Dóra gyerekhanggal narrált meséje, a temperával készített Az Aranyalmafa, majd a filccel rajzolt Három nyulak. Zelk Zoltán verses meséjében a három zápfogalakú rémnyúl gonoszul eszi a medvefejű cupákot. A szórakoztató animációt egy kis kulturális élmény követte a Pannóniafilm Grácia két képzőművészeti alkotásával: Orosz István: Fekete Lyuk- Fehér lyuk és M. Tóth Éva Jelenések című filmjei próbáltak asszociációs gondolatsort ébreszteni a mediawaves közönségben. Hegedűs Márton: A mesterlövésze, Pál Balázs Villi, az elefántja viszont inkább a rekeszizmokra dolgozott. Zárásként Igor Lazin büdös lábú, mellét a pólóján kívül viselő Hildájának (magyar hangja Ónodi Eszter) Hilda madarának és újdonsült kedvesének sztoriját is megismerhettük, ráadásul többféle változatban. Mert Lazin kivágott fejű narrátora feltette azt a képtelen esetet, hogy Hilda pasija mégsem volt halhatatlan. A Lázár Ervin írta groteszk történetén alapuló Hilda története Quimby zenéjével a nemzetközi animációs blokkban (Orosz Istvánéval együtt) is a legjobbak között van.

Kisjátékfilmek
Uno

 
Dyga a Séta, Gyilkosok, Tempó, Öcsögök filmjei után most egy rövid science-fictiont forgatott. „Ez a horrorisztikus sci-fi Luc Besson Élethalálharca és a Mad Max világképét is felidézi - jegyezte meg Dyga az Unoról -, de remélem, annál több egyéniséget tudtunk adni a sztorinak, hogy egyszerű másolatnak nevezhetnénk.”

A film történetében Macerás ügyek Nyitrai Illése és a Moszkva tér Réthelyi Andrása valahol a buckák között fut egy titokzatos csomaggal. Egy nő (Homonnay Kata) is velük menekül a turulgyolcsos kannibálok fenyegetése közben. A 13 perces filmet három operatőr vette fel 450 snittben. A felpörgetett cselekmény feszültségét nem a stáblista, hanem egy patetikus jelenet oldja fel.

Hypnos

A Hypnos annál kevesebb titkot rejt, mivel a kereszt szimbóluma és a „Jézuska látja” mondat egy egészestés filmhez illő mennyiségben szerepel a tizenöt perces filmben, vagyis a nézőre nem sok feladatot bíz Fliegauf. Miután az idei szemlére (az Unohoz hasonlóan) nem válogatta be az előzsűri a filmet, a várható botrány is kisebb lesz, mint amire a rendező számított. A terveivel ellentétben nem is írták ki a film elejére a „bizonyos nézők vallási és hitbeli meggyőződését sértheti a film” feliratot.

„Valódi, monoton hipnoszuggesztióval kezdődik a film. Kicsit fennáll a veszélye, hogy hipnogóg állapotba kerül a néző – vázolta Fliegauf a filmhunak adott interjújában a történetet. - A főszereplő lány (Thurzó Barbara) beül egy csoportos regresszív hipnoterápiára, nem tud semmit, minden oké. A terapeuta visszaviszi a csoportot a múltba. Egyszer csak kiderül, hogy milyen brutális dolog történt a lánnyal, amikor kicsi volt.”

 
Hipnózisban élünk
„Öt éve szeretnék egy igazi, rendes, magyar dogmát. Ezzel ellentétben az lett, hogy egy olyan filmet csináltunk, ami az első kockától az utolsóig ki van találva. Semmilyen improvizáció nincs benne. Tarrbélázás, janischattilázás az, amit csináltunk” - jegyezte meg Fliegauf. A Hypnos hagyományos technikájú (hosszú snittek, fahrtkocsis kameramozgások), minőségi képi világa - a produceri munkának is köszönhetően - magasan felülmúlja az idei „nem kísérleti” szemlés átlagot.

GYŐRI EST színpad
Space és op art

 
Space és op art
A filmek után a zsinagógában Izaline Calister Band fergeteges hangulatú koncertje zajlott. A közönség lazább tagjai feldobott karral énekelték a refrént ("uanana-uanana") a ráadásban játszott curacaoi dalhoz, miközben a szigorú jegyellenőrök miatt a zsinagógából kintrekedtek egy Space és op art divatbemutatón találták magukat. A terv szerint a 60-as évek retró zenéje alatt egy űrbisztróból léptek (volna) ki a geometrikus formákkal mintázott, egyszerű vonalú ruhában a modellek a kifutóra. Az űrbisztró helyett plató állt a színpadon, és a lányok sem voltak hivatásos modellek. A divattervezőnek, Maráczy Manuélának is ez volt az első bemutatkozása, eddig a filmjeivel (Csáki Lászlóval forgatott filmje volt többek között a Hat nap című) szerepelt a Mediawave-en. Tavaly, az Iparművészeti Egyetem videó szakának elvégzése után váltott pályát, és ment Helsinkibe divattervezést tanulni. A finn ihletésű ruhák azonban magukért beszéltek, a modellek pedig improvizáltak. Egyedül Manuéla volt elégedetlen: "Legközelebb profibban, Budapesten, a teljes kollekcióval!" Ámen.