A nemzetközi sajtó hat filmet tart esélyesnek az Arany Pálmára. Minden pontozási listát az amerikai Todd Haynesnek az 1950-es évek New Yorkjában játszódó Carol című leszbikus szerelmi története vezet az ausztrál Cate Blanchettel és az amerikai Rooney Maréval a főszerepben. Az olasz Nanni Moretti Mia Madre (Anyám) című önéletrajzi ihletésű filmje egy egzisztenciális válságba kerülő filmrendezőnőről elsősorban a francia újságírók elismerését vívta ki.
Harmadik esélyesként tartják számon Nemes Jeles László Saul fia című első filmjét, amely szombaton megkapta a nemzetközi kritikusok díját és a francia Francois Chalais-díját is. Sokan inkább a zsűri díját tartják valószínűnek a magyar versenyfilmnek. Szombat este a rendezőn és a forgatókönyvíró Clara Royer-n kívül visszatért Cannes-ba a főszerepet alakító Röhrig Géza és Erdély Mátyás operatőr is.
A kritikusok esélyesnek tartják még a görög Jorgosz Lantimosz The Lobster (A homár) című alkotását, a tajvani újhullám alapítója és vezéregyénisége, Hu Hsziao-hszien The Assassin (A gyilkos) című filmjét, amely a vu-hszia, egy eredetileg kínai irodalmi műfaj, a hősi harcművészek kalandjait bemutató műfajba tartozik, valamint Paolo Sorrentino Oscar-díjas olasz rendező angolul forgatott groteszk filmjét, az Ifjúságot, a 82 éves Michael Caine-nel és a 76 éves Harvey Keitellel a főszerepben.
(élő közvetítés a fesztiválról)
A zsűrinek idén először két elnöke van Joel és Ethan Coen amerikai rendezők személyében, akik Thierry Frémaux művészeti igazgató szerint csak egy-egy szavazatot kértek a döntéshez, mert szükség esetén valódi vitát szeretnének a filmekről. A zsűri elnökének korábban mindig duplán számított a szavazata. Mindegy egyes díjról a vita után titkos szavazással döntenek a zsűritagok, s a díjat elnyerő filmnek abszolút többséget kell kapnia, azaz legalább öt szavazatot a kilencből. A zsűrinek szabályozott kéretek között van némi mozgástere a díjak átadásban, így történhetett meg, hogy 2013-ban az Adél élete című film és annak két főszereplője együtt kapta meg az Arany Pálmát.
(forrás: MTI, Venczel Katalin, Cannes)