Átadták a 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál díjait
Török filmé a fődíj, két elismerést kapott a Tangerine
A 12. Jameson Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál ünnepélyes díjátadó gáláján átadták a fesztivál díjait, amelyek közül többet az alkotók személyesen vettek át, illetve video üzenetekben köszöntek meg a Művészetek Házában tartott gálán, amely után vetítésre került a fesztivál zárófilmje, a Mélyütés, majd ezt követően Gaspar Noé Szerelem című alkotása, amelyet a rendező személyesen konferált fel a közönségnek.
A záróünnepélyt a Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója, Bíró Tibor nyitotta meg és elmondta, hogy minden eddigi évnél többen látogattak el a fesztiválra idén. Miután a zsűritagoknak és a támogatóknak is köszönetet mondott, Kiss Gábor, Miskolc alpolgármestere méltatta a fesztivált. Köszönetét fejezte ki a CineFest szervezőinek, hogy idén is Miskolcon kerülhetett megrendezésre Európa egyik legszínvonalasabb filmfesztiválja. Ezek után Szedlacsek Emília az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közösségi Művelődési és Művészeti Főosztály főosztályvezetője tartott beszédet, csakúgy mint Dr. Auer János, a NMHH Médiatanács tagja.
Pressburger Imre díj, a CineFest Fődíja:Mustang Rendező/Director: Deniz Gamze ERGÜVEN
Nyár elején járunk. Egy észak-törökországi falucskában Lola és négy testvére épp hazafelé sétálnak az iskolából. Ártatlanul játszadoznak a fiúkkal, de valakik szerint ez a játék messze nem ártatlan. A skandalum váratlan következményekkel jár: a családi otthon börtönné változik, az iskola helyett jönnek a háztartásvezetésről szóló leckék és kezdik előkészíteni a házasságokat. Az öt szabadságvágyó nővér keresi a rájuk kényszerített sorsból való kiutat… Az idei Quinzaine nagy dobása, mely két díjjal távozott Cannes-ból és nagydíjjal Szarajevóból.
A díjat Deniz Gamze Ergüven nyerte, aki egy levélben köszönte meg az elismerést: “Kedves CineFest-szervezők! Köszönjük, hogy érdeklődők és nyitottak voltatok a világ többi része felé, más gondolkodásmódok felé. Köszönjük a zsűrinek a díjat. Nagy megtiszteltetés számunkra a Mustang kitüntetése. Üdvözletünket küldjük Isztambulból. Gondoltban veletek vagyunk Miskolcon ma este.” Deniz
Zukor Adolf díj, a CineFest Nagydíja:Tangerine Rendező/Director: Sean Baker
Tinseltown a karácsonyra készül és Sin-Dee újra beszáll a játékba. Miután meghallja, hogy barátja, a strici képtelen volt hűséges lenni hozzá abban a 28 napban, amit a börtönben töltött nekivág a legjobb barátnőjével, Alexandrával, hogy végére járjanak a pletykának. Izgalmas Odüsszeiájuk elviszi őket Los Angeles különböző szubkultúráiba. Egy váratlan fordulatokban gazdag, tudatosan modern karácsonyi mese L.A. utcáiról - és mindez egy iPhone 5-el forgatva! A díjat Bíró Tibor fesztiváligazgató és Michal Bregant, a zsűri elnöke a fesztivál egyik díszvendégével, a rendező Gaspar Noé-vel adta át a film producerének, Shih-Ching Tsou-nak.
Dargay Attila díj:Limbo-Limbo Travel (a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának felajánlása)
Rendező/Director: Kreif Zsuzsanna, Zétényi Borbála Egy olyan világban, ahol a férfiakat jobban érdeklik az elektronikus kütyük, mint a kortársaik, egy csapat kiábrándult nő felszáll a Limbo Limbo buszra. Abban reménykednek, hogy egy messzi, egzotikus országban megtalálják a boldogságot. A bajszos férfiak törzse által lakott szigetre érkeznek. A találkozás felébreszti a nők primitív ösztöneit, akik fittyet hányva a civilizált viselkedési szabályokra, elkezdik üldözni őket, és készek még a természeti erőkkel is összecsapni, hogy elkapják a férfit. Az elismerést a filmjéért Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála vették át Dargay Attila özvegyétől, Henrich Iréntől és Dr. Auer Jánostól, a Médiatanács tagjától.
Legjobb dokumentumfilm:Valami jobbra várva/ Something Better To Come (a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának felajánlása)
Rendező/Director: Hanna Polak Hiába Moszkvában a legmagasabb az egy főre jutó milliárdosok száma, a világ legnagyobb szeméttelepe is e város mellett található. Ez a Szvalka. A barátságtalan helyet az orosz maffia irányítja. Itt él a kis Yula anyjával, barátaival, és sok-sok sorstársával. A mindennapok nagyon kemények a Szvalkán, de az emberség, a szépség a legváratlanabb helyeken bukkan fel. Yulának minden vágya, hogy elszabaduljon erről a helytôl, és bármi áron, de megváltoztassa az életét. A Valami jobbra várva 14 éven át követi a lány sorsát és küzdelmét egy jobb életért.
Legjobb kisjáték- és kísérleti film:Figyeljenek!/Listen (a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának felajánlása)
Rendező/Director: Hamy Ramezan, Rungano Nyoni A film nagyon erős vizuális és narratív eszközök segítségével, egy konkrét helyzeten keresztül mutat be olyan témákat, mint a paternalizmus, az elszigeteltség és kulturális nehézségek csak egy tömör helyzetet.
Közönségdíj:Tangerine
Rendező/Director: Sean Baker
A fesztivál közönségdíját Sean BAKER kapta. A díjat Shih-Ching Tsou producer vette át Kiss Gábor alpolgármester úrtól.
Nemzetközi Ökumenikus Zsűri:Superwelt/Superworld
Rendező/Director: Karl MARKOVICS
A férjezett bolti eladó, Gabi Kovanda, élete a családja és a munkája körül forog, mígnem egy nap minden megváltozik. Hirtelen megjelenik valaki az életében, valaki, akivel futólag már ismerték egymást: Isten! A „Superwelt” Isten és a világ története: egy világé, amelyben a főhős egy pénztárgép mögött áll, és amelyben a sosem látott és hallott Isten mindenütt jelen van. A „Superwelt” olyan, mint egy kisebb csoda. Egy szuperjó csoda. A rendező video üzenetben köszönte meg a díjat. Karl Markovics kiemelte: már második alkalommal kapta meg Miskolcon az ökumenikus zsűri díját. 2011-ben Lélegzés című filmjéért négy díjat is nyert a CineFesten, így igazi miskolci „fesztivál-veteránnak” számít.
Nemzetközi Ökumenikus Zsűri különdíja:Why Me?/De Ce Eu?
Rendező/Director: Tudor GIORGIU
A fiatal és ambiciózus ügyész, Chritian maga is meglepődik, mikor egy igen érzékeny ügyet bíznak rá: korrupcióval vádolt idősebb kollégája ellen indul eljárás. Az ügy, ami ugródeszka lehetett volna karrierjében végül pont ellentétes hatást kelt. A vádlott ragaszkodik ártatlanságához, de Christiant felettesei arra kényszerítik, hogy állítsa bíróság elé a férfit – akár megfelelő bizonyítékok hiányában is. Giurgiu radikális, keserű víziója egy zűrzavaros országot tár a szemünk elé, ahol a mindenható állam hallgatásba burkolózik, ha a törvényhozói és végrehajtói hatalom egymásnak falaz. Az egyénnek választania kell: vagy fejet hajt és éli a maga életét vagy azt kockáztatja, hogy örökre a süllyesztőbe kerül. Az elismerést Vágási Emőke vette át, mint a film magyar coproducere. A díjat az ökumenikus zsűri képviseletében Heinz-Martin KRAUSS evanglius lelkész adta át.
FIPRESCI díj:Aferim!
Rendező/Director: Radu JUDE
1835, Kelet-Európa. Két lovas poroszkál Havasalföld kietlen vidékén, Costandin, a csendőr, és a fia. Egy ’cigány rabszolgát’ keresnek, aki megszökött nemes urától, de a kalandok azután sem érnek véget, hogy megtalálják Carfin-t a ’rabszolgát’. Sőt…Fekete-fehér balkán western, ami meglepően hitelesen kelti életre az akkori zűrzavaros időket és olyan tematikus ívet rajzol, mely egészen a jelenig ér. A román új hullám vezéralakja, Radu Jude és műve a legjobb rendezőnek járó Ezüst medvét kapta idén a Berlinálén. Radu Jude már volt a miskolci CineFesten 2012-ben, amikor a Mindenki a Mennybe megy című filmjéért szintén FIPRESCI-Díjat kapott.
Az alkoholbetegség, a sehová sem tartozás témakörét járja körbe Till Attila harmadik nagyjátékfilmje, az És mi van Tomival?, ami október 31-én kerül a mozikba
Október 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.
Szimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.