2003. 11. 28. filmhu
Áttekintés az MMK átalakítási
folyamatának eddigi eredményeiről
Az ÁSZ vizsgálat nyomán feltárt működési anomáliák megszüntetése, a filmszakma részéről megfogalmazott változási igények, valamint a kormányzat elvárásainak való megfelelés érdekében 2003. év elején megkezdődött az MMK elosztási rendszerének átalakítása. A filmszakmai szervezetek, és elsősorban a Filmszakmai Kerekasztal véleményét is figyelembe véve, az MMK vezető testülete, a Kuratórium a filmtörvény előkészítésébe történő bekapcsolódás mellett, folytatja az elosztási struktúra átalakítását. Ennek a folyamatnak legfontosabb állomásait és a filmtörvény bevezetéséig még várható lépéseit az alábbiakban ismertetjük.
A Kuratórium működése:
2003. január végén a Fővárosi Bíróság jogerős végzésével bejegyzésre került az MMK új alapító okirata, és a Kuratórium kiegészült az újonnan megválasztott elnökkel és taggal.
A bejegyzést követően a Kuratórium haladéktalanul megkezdte munkáját és meghozta azokat a legfontosabb intézkedéseket, melyeket az Állami Számvevőszék javasolt. A Kuratórium visszamenőleg érvényesítette és megerősítette azokat a döntéseket, melyeket az ÁSZ jogszerűtlennek minősített.
A Kuratórium visszamenőleg megerősítette a szakkollégiumok döntéseit, valamint a titkárság kötelezettségvállalásait. A döntésekről tájékoztatást adott a közalapítvány Ellenőrző Bizottságának és felkérte a bizottságot, hogy véleményezze az elvégzett feladatokat, valamint vizsgálja meg az ÁSZ által született intézkedések jogszerűségét. Az Ellenőrző Bizottság a lefolytatott vizsgálat eredményéről tájékoztatta a Kuratóriumot és az ÁSZ elnökét
A Kuratórium ezzel az intézkedés-sorozattal helyreállította az MMK működésében a jogszerű állapotokat. A meghozott határozatokról a Kuratórium tájékoztatást adott a közalapítvány alapítóinak, a NKÖM miniszterének és az ÁSZ elnökének.
Az Ász elnöke 2003. június 25-i levelében a teljes intézkedés sorozatot elfogadta és a vizsgálatot lezárta.A NKÖM a pályázati rendszer szabályosságának biztosítására, valamint a közpénzek felhasználásának átláthatóságára való tekintettel a költségvetési támogatási szerződés megkötésének feltételéül szabta, hogy az MMK alakítsa át belső szabályzatait, pályázati rendszerét, elszámoltatási, ellenőrzési és szankcionálási szabályait a megváltozott körülményekhez és a számvevőszéki elvárásokhoz. Ennek nyomán az MMK Kuratóriuma átdolgoztatta és megvitatása után elfogadta a közalapítvány új:
Szervezeti és Működési Szabályzatát,
Vagyonkezelési és Befektetési Szabályzatát,
Pénzügyi Szabályzatát,
Elszámoltatási és Ellenőrzési Szabályzatát.
A pályázatok megjelentetése előtt kidolgoztatta a szakkollégiumok működési elveit, a pályázatok elbírásának szempontjait is tartalmazó pályázati feltételrendszert, és a szakkollégiumok pályáztató munkájának speciális szabályait. Ennek nyomán születtek meg a pályázati kiírások, melyek már tartalmazták az MMK-val szembeni előbb említett elvárásokat és az érvényesítendő elbírálási szempontokat is.
A pályázatokhoz kapcsolódóan új Elszámoltatási Szabályzat, szakkollégiumi ügyrendek és új támogatási szerződések készültek, melyek teljes körűen rendelkeznek a szerződések nem teljesítéséből fakadó hátrányos jogkövetkezményekről.
A Kuratórium a NKÖM részére megküldte a pályázati rendszer lebonyolításra vonatkozó szabályok gyűjteményét, az átalakított belső szabályzatokkal és dokumentumokkal, valamint a pályázati adatlap és elszámoltatási nyomtatványok mintapéldányaival együtt, melyet a NKÖM elfogadott. Ennek nyomán került a 2003. évre vonatkozó, a költségvetési támogatás felhasználására szolgáló NKÖM-MMK szerződés megkötésére.
A Kuratórium az első félév óta heti rendszerességgel ülésezik, hogy eleget tudjon tenni az új helyzetben a rá háruló feladatoknak. Ezt egyrészről az ÁSZ vizsgálatot követő intézkedések, másrészről a kifogásolt döntési rendszer átalakítása tették szükségessé. Ahhoz, hogy a közalapítvány működtetése zavartalanul és jogszerűen történhessen, a Kuratórium végzi a rendszeres, operatív jellegű munkát is.
A támogatások folyósításának rendszerében kialakításra került az utalványozás új formája és gyakorlata, valamint a bankszámla feletti rendelkezésnek, az alapító okiratnak megfelelő gyakorlási módja.
Az Ellenőrző Bizottság működése:A készülő új Alapító Okirat rendelkezik az Ellenőrző Bizottság 3-ról 5 tagúra történő bővítéséről, amitől a jogszerű működés kontrolljának erősödése várható.
Az EB felügyeleti tevékenységét az Alapító Okirat módosításával szélesebb alapokra kívánjuk helyezni, ami a testület részéről fokozottabb, az eddigieknél rendszeresebb ellenőrzési munkát, illetve gyakoribb ülésezést kíván meg.
A Szakkollégiumok működése:
A szakkollégiumok mandátuma 2002. év végén járt le. Az alapítók javaslatai alapján a Kuratórium 2003. december 31-ig kijelölte a szakkollégiumok tagjait és elnökeit. Az Art-mozi, Filmklub és Üzemeltetői illetve a Forgalmazói Szakkollégium megszűnt, és a két terület támogatását 2003. január 1-től a Filmterjesztési Szakkollégium látja el.
Az új szakkollégiumok elnökeinek figyelmét a Kuratórium levélben hívta fel a pályázatok jogszerű lebonyolítására, jelezve, hogy döntést minden esetben a Kuratórium jogosult hozni. A szakkollégiumok a döntésekhez elvégzik a szakmai előkészítő munkát és javaslatot tesznek a kedvezményezettek támogatására. A pályázati pénzek felhasználására vonatkozó nyilatkozat, döntés, szerződéskötés, valamint módosítás egyedül a Kuratórium hatásköre.
A szakkollégiumok új pályázataikat az átdolgozott Általános Pályázati Feltételek valamint az egyes szakkollégiumok pályázati és döntési elveit tartalmazó konkrét pályázati feltételek alapján hirdették meg. A szakkollégiumok működését az újonnan elfogadott SZMSZ valamint az egyes szakkollégiumokra vonatkozó ügyrend határozza meg. A NKÖM szerződés az MMK részére tartalék keret képzését írta elő, aminek eredményeként a Kuratórium minden szakkollégiumot kötelezett a keret egy bizonyos részének tartalékba helyezésére.
Az új típusú pályázati formák bevezetése és a nagyobb odafigyelést igénylő folyamatos pályáztatási munka megkívánta szakkollégiumoktól is a gyakoribb ülésezést. Az ÁSZ jelentés megállapításai alapján a jövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetni a pályázatok eredményeinek értékelésére és a nyilvánosság teljesebb körű tájékoztatására. Ennek érdekében a szakkollégiumokat időszakonként beszámolási kötelezettség terheli. A tartalék keret felhasználását a Kuratórium a beszámolók elemzését követően engedélyezheti.
A pályázati rendszer átalakítása:
Több ponton változott a pályázatok lebonyolítása.
Ezek lényege a következő:
A döntési mechanizmus strukturális változásai: a pályázatokat érintő döntések kizárólag a Kuratórium hatáskörébe tartoznak. A szakkollégiumok mind a pályázati kiírások, mind a konkrét döntések tekintetében javaslattételi fórumként működnek. Ugyanez vonatkozik a szerződések megkötésére, módosítására, valamint az elszámolások elfogadására is.
A pályázatok lebonyolítása: a Kuratórium által jóváhagyott pályázati feltételek szerint történhet. Ennek szabályait az Általános Pályázati Feltételekben, valamint a szakkollégiumokra vonatkozó konkrét pályázati feltételekben fektette le a Kuratórium.
Új típusú pályázati formák bevezetése: a filmterjesztés területén a pályázaton szétosztható keret kb. 80 %-a normatív támogatás formájában vehető igénybe a különböző szakmai szereplők által. Egyeztetés folyik a filmgyártás területén bevezethető normatív elemek kialakításáról is.
Szigorúbb elszámoltatási és ellenőrzési rend bevezetésére került sor: Ennek lényeges elemeit az újonnan elfogadott Elszámoltatási Rend és a tervezett Ellenőrzési Szabályzat tartalmazza. Az elszámoltatás és ellenőrzés konkrét szabályai a kedvezményezettekkel megkötött támogatási szerződésekben is megfogalmazódnak. A szerződések minden esetben tartalmazzák a nem teljesítés esetére alkalmazható szankciókat is. Az MMK munkaszervezetén belül kialakítottuk az Ellenőrzési csoportot, és valamennyi gyártási terület és a terjesztés támogatásainak szakmai ellenőrzésére filmszakmai számvevőket alkalmaztunk.
Tartalékkeret keret képzése: ennek kapcsán év közben lehetőség nyílik esetleges korrekcióra a pályázati rendszeren belül. Az egyes területek pályázati kereteinek felhasználását a Kuratórium év közben áttekinti és engedélyt ad a szakkollégiumoknak a tartalék felhasználására.
Több pályázat egész évben nyitva áll: lehetőséget teremtettünk elsősorban a filmterjesztési területen, illetve a Kuratórium hatáskörébe tartozó pályázatoknál folyamatos pályázásra.
A játékfilmek támogatásának megváltozott feltételei:
A produkciók költségvetésének 100 %-os készenléti állapotában történhet meg a finanszírozás megkezdése
A nyertes produkciók támogatási ígérvényt kapnak, mely alapján lehetőségük nyílik a további források felkutatására. A szándéknyilatkozatok kiadásával a korábbinál több produkciónak tudunk lehetőséget adni, hogy társproducereket és hazai vagy külföldi forrásokat keressenek.
Lehetőséget biztosítunk a játékfilmek előkészítéséhez a megítélt keret egy bizonyos részének felhasználására (5 %-os előkészítési keret).
A játékfilmes támogatások felső határát 50 millióról 100 millió forintra emeltük fel.
A magyar film piaci helyzetének erősítése érdekében került sor a „látogatottsági pályázat” kiírására. Ez a kezdeményezés már a normatív támogatás irányába mutat és sikeres lebonyolítása esetén alapja lehet a nézettségi mutatók szerint kialakított normatíva bevezetésének.
Meghirdettük a TV filmek gyártására vonatkozó pályázatunkat (az ORTT-vel közösen), ami 1 milliárd forintos keretet biztosít (400 millió Ft MMK keret, 400 millió Ft ORTT keret, 200 millió Ft televíziós beszállások) a műfaj újraélesztéséhez. Ez két szempontból is mérföldkőnek tekinthető a magyar filmgyártás rendszerváltást követő történetében, hiszen először vezetett sikerre a koordináció az ORTT-vel és megegyezés született a közös alap létrehozására, másfelől a szakma régi igényét váltjuk valóra a TV filmek gyártásának újraindításával.
2003. évben várható új pályázatok:
A készülő filmtörvény szellemében pályázat meghirdetése várható a forgatókönyvek fejlesztésére és alkotói műhelyek támogatására ez év október végén.
A magyar részvételű koprodukciós filmek gyártására vonatkozó pályázati kiírás várhatóan november közepén jelenik meg.
A 2004. évre vonatkozó pályázati naptár elkészítését és közzétételét az év végére tervezzük.
Az ellenőrzési rendszer működése:
Az ellenőrzés rendszerének átalakításával a megnövelt költségvetési támogatás felhasználásának hatékonyságát, jogszerűségét és szakmaiságát kívánjuk megerősíteni, aminek során a közhasznú szervezetekről szóló törvény, az üvegzseb törvény, és a közalapítványok gazdálkodására vonatkozó számviteli szabályozók figyelembevételével alakítottuk ki az elszámoltatás és az ellenőrzés új rendszerét.
A kuratóriumi döntések meghozatalát követően a saját területüket felügyelő
projekt menedzserek végzik a támogatási szerződések előkészítését, de az egyes támogatott projekteket egészen a pályázat lezárásáig figyelemmel kísérik.
A pályázati pénzek felhasználását
filmszakmai ellenőrök felügyelik, akik a támogatottakat a pályázat megvalósulásának helyszínén szakmai szempontok szerint segítik és ellenőrzik.
A támogatási összegek elszámolását a projektek bizonyos fázisaiban illetve a pályázat lezárását követően a
pénzügyi elszámoltatók végzik, szorosan együttműködve a projekt menedzserekkel és a filmszakmai ellenőrökkel.
A belső és külső ellenőrzést is ellátó
ellenőrök az elszámolások hitelességét, a pályázati célok megvalósulását, a kifizetések jogszerűségét vizsgálják.
A kiépített négy szintű ellenőrzési struktúra megfelelő biztonságot jelent a közpénzek felhasználási szabályainak a kedvezményezettek részéről történő betartatására.
Mellékletek:
1. sz. melléklet:
Tájékoztatás az ÁSZ elnökének az MMK működéséről készült ÁSZ jelentés javaslataira tett intézkedésekről2. sz. melléklet:
Az ÁSZ elnökének levele az intézkedések elfogadásáról és a vizsgálat lezárásáról