Miguel Gomes megkerülhetetlen figurája a kortárs portugál mozinak, filmjei (Tabu, The Tsugua Diaries, The Face You Deserve) rendre kitüntetett figyelmet kapnak A-kategóriás filmfesztiválokon. Úgy tűnik, Gomes olyan típusú rendező, akiből az elismerés nem konzervatív, kényelmes utak járását, hanem a kísérletezés szabadságát váltja ki – legújabb filmjére egyszerre jellemző a nagyregényes terjengőzés és a műfaji játékosság. A Grand Tourban a portugál szerzői filmes olyan gigantikus toposzokkal dolgozik, mint a Kelet-Nyugat ellentét, a gyarmatosítás örök és egyre aktuálisabb kérdése, és a szellemi útkeresés. Mindez fekete-fehér, némafilmes stílust idéző stúdiófelvételek, és jelenkori dokumentarista jelenetek ötvözetébe oltva.
Hét év – ennyi ideje nem látta egymást a jegyben járó Edward és Molly. A Burmában élő tisztségviselő, Edward (Gonçalo Waddington) egy nap táviratot kap, hogy londoni jegyese (Crista Alfaiate) meg fogja látogatni. Először kimegy a kikötőbe egy nagy csokor liliommal, aztán szűkszavúan megírja a nőnek, hogy sürgős tennivalója akadt, és meg sem várva Mollyt hajóra száll. Így indul a (szó szerint) Grand Tour, egy irracionális döntés alapján hozott váratlan utazás Thaiföldön, Szingapúron, Vietnámon, Japán, és Kína egzotikus tájain, és az idősíkok között egyaránt.
Egyszerre vagyunk hőseinkkel a 20. század elején a Brit Birodalom által gyarmatosított Távol-Keleten: Edward után Molly is útnak indul, és ahogy egyre közelítenek egymáshoz, annál kevésbé világos, hogy miért is indultak el. A jegyespár útját dokumentarista felvételek szakítják meg – a jelen, s ezáltal az élet körkörössége thaiföldi motorosok hangyabolyszerű mozgásán, kínai piacokon madzsongozó öreg férfiak arcán, és vietnámi kártyajósok olcsó utánzatszerű szemüvegén csillan meg.
Bár Gomes filmje újat egyáltalán nem mond témájáról, lenyűgöző az, hogy milyen mélyen érti az utazás ősi szimbolikáját. A Grand Tourban az úton levés megkérdőjelezhetetlen spiritualitása kerül középpontba, a két hős ellentétes ívű útján keresztül. A filmbeli házaspár ugyanabba az irányba tart – Molly Edward után indul, de míg Edward sodródik a Távol-Kelet rítusokkal teli világában, Molly kontrolláltan mozog közös boldogságuk illúziójában bízva. A film első órájában Edward a felelősség, a házasság vagy a társadalmi szerepe elől menekül, a Kelet eddigi materiális gyarmatosítását spirituális gyarmatosításra cserélve, de tapasztalatai formálni kezdik, egyre inkább az utazás teszi őt magáévá, és nem ereszti.
Molly útja dinamikus, aktív, ő ellenkezőleg cselekszik – szerelmének visszaszerzése a cél, minden más csak eltereli a figyelmét. Nem engedi be a férfitól elterelő hangokat, más férfiak ígéreteit, de egy váratlan betegség őt is lelassítja. Edward értelmetlennek látszó utazása megváltoztatja őt, Molly hajszája pedig teljesen okafogyottá válik.
A Grand Tour finom mágikus realizmusa azt érezteti, hogy ez nem egy egyedi történet, bárkivel megtörténhet, újrajátszható, felcserélhető, átértelmezhető. Egyszerre némafilmesen mesterkélt, távolságtartó, máskor megható és érzéki. Szándékos modorosságát ellenpontozza a valós helyszíneken, Kelet-Ázsia különböző pontjain rögzített képek sorozata, amelyek nem mindig kapcsolódnak szorosan a cselekményhez, mégis erőteljesen rezonálnak a film hangulatával.
A mesterséges és a dokumentarista réteg thaiföldi bábelőadások képeivel olvad egybe – ez a disszonancia elidegenítés helyett egységet alkot, egymásba olvad a konstruált és a megfigyelt valóság.
A Grand Tour mögött érződik egy teoretikus analitikussága, Gomes ugyanis filmkritikusból lett filmrendező. A nagy témák iránti vonzódás, a heterogén stílusvilág szikár esszéfilmmé is tehették volna, de az erős képi metaforák, a történet lassú csordogálása, a kizökkentő, mégis a film szövetébe szépen beilleszkedő dokumentarista felvételek elsősorban érzékivé minősítik Gomes filmjét.
Bár néha ismétlődő és koncentrált figyelmet igényel, a Grand Tour olyan, mint egy igazi utazás – kalandokkal és magányos pillanatokkal teli, néha eksztatikus, máskor kényelmetlen. Csak hagynunk kell, hogy megtörténjen velünk.
A Grand Tour már látható a mozikban, forgalmazója a Cirko Film.