A pszichiáter is ember
Kora délutáni filméhségünk vezetett a Menta Sátor programjára. Dr. Stark András pécsi pszichiáter és filmesztéta Mentális leképezés avagy őrület és gyógyítása a filmművészetben címmel tartott vetítéssel kísért előadást.
Az Ébredések Alapítvány, a program szervezője pszichiátriai betegek segítését tűzte ki célul: küzdenek a megbélyegzés ellen az által, hogy a betegségekről többet lehessen tudni, és így a társadalomban csökkenjenek a félelmek és előítéletek.
Dr. Stark András az őrület filmes vetületeiről |
Dr. Stark András 9 filmrészlet alapján azt vizsgálta, a különböző korszakokban született filmek, melyekben pszichiáterek a főhősök, hogyan látják az orvos szerepét, mennyiben és hogyan tükrözik egy kor ízlését, ítéletét.
Az első részletet az 1937-ben született Maga lesz a férjem című filmből választotta az előadó. A Gaál Béla rendezte vígjátékban Kabos Gyula egy pszichiátert alakít, aki a rendelőjébe lánykérés céljából érkező fiatalembert kezdi vizsgálgatni, és egy klasszikus félreértés-szituációban Kabos elmebetegnek nézi a furcsán viselkedő vőlegényt. Stark András arra hívta fel a figyelmet, hogy a Kabos által alakított doktor attitűdje a szerepek éles különválasztásán alapszik (normális, nem normális). Ennek következtében mindenkit a betegség kontextusában vizsgál – a probléma az, hogy így mindenkiben lehet hibát találni.
Ez az egyoldalú szemlélet már felbomlik Woody Allen Zeligjében. A főhős egy kaméleonember, aki mindig azzal azonosul, akivel éppen beszél. Egy pszichiáterrel való beszélgetés során meg van győződve arról, hogy ő is pszichiáter, és megjelenik a kérdés: ki a beteg és ki az orvosa? Ez probléma a 60-as, 70-es években egészen az antipszichiátriai gondolatokig eljut, illetve a teljes relativitásig. Sidney Lumet Equus című filmjében, mely Peter Shaffer drámájából született, a pszichiáter (Richard Burton) egy 17 éves fiúval foglalkozik, aki lovak szemét szúrta ki. A pszichiáterben azonban komoly dilemmát okoz, hogy mi is az ő feladata, sőt, saját életének hazugságaival is szembesülnie kell. Az elmebetegség normális válasz lehet egy nem normális világra – félő, hogy az orvos elpusztítja azt a szenvedélyt, amit létrehozni már nem bír, hogy átlagossá farag egy személyiséget.
A további filmrészletek (Bergman: Jelenetek a bábok életéből, Soderbergh: Szex, hazugság, videó, Robert Redford: Átlagemberek, Bergman: Szemben önmagunkkal, J. Demme: A bárányok hallgatnak, és C. Donner: Mi újság, cicababa? – író: Woody Allen) folyamatosan rombolták szét azt a képet, ahol a pszichiáter egy magaslatokra helyezett, hibáktól és lelki problémáktól tiszta ember. Mint dr. Stark András állította: „mi pszihiáterek mind a nárcizmus üldözöttei vagyunk.”
Jodorowsky pánikmeséi
Sőrés Zsolt bevezetője Jodorowskyról és a pánik-esztétikáról |
Jodorowsky a Szent hegy alkimistájaként |
A Szent hegy nehezen leírható, csaknem kétórás, rendkívül bonyolult film. Szürreális világok tárulnak fel, és egy csapat az alkimista vezetésével (Jodorowsky alakítja) az örök élet lehetőségét kutatja. A kalandok során rémálmok keverednek a valósággal, biblikus motívumok extrém szexualitással, néhol olyan meglepő látomásokkal, melyek egyszer csak bizarr humorrá változnak. Ez a pulzálás a kegyetlenség és a humor között jellegzetes ízt ad ennek a munkának.
Jodorowsky filmje ugyanakkor túllőtt a Sziget Fesztiválon, sem közönség, sem megfelelő körülmények nem találtattak, hogy befogadható legyen.
Egyetleneim a tömegben!
Egy az Egyetleneim már elkészült kockáiból |