Kétségbeesve keresem idillt
„Olyan hangja van, hogy kész!” – sóhajt föl a film kezdetekor Bán Mari. A „másságát” nyíltan fölvállaló nő – hajdanán az A.E. Bizottság, és a Mora Lisa dobosa – öt éve él a faluszélen fölépített, ízléses házában, anyagi gondokkal küszködve. Szomszédasszonya, a harmincöt éves, háromgyermekes Kalányos Mari agresszív, alkoholista férjével vegetál. Mígnem „Telepes” Mari kinézi magának a másik Marit. Emellett konokul a fejébe veszi, elviszi a férfitól az asszonyt, hogy együtt élhessenek, idillben.
„A Mari nagyon szépen beszél velem… Amikor egy szebb szót meghall az ember, igencsak meglepődik.” – mondogatja a rózsaszín zsebkendőjét gyakran szorongató Kalányos Mari, akin tizenhárom évesen tett erőszakot majdani ura – és azóta is rendszeresen bántalmazza. Ám – idővel meglátjuk -- történt-történjék bármi, Kalányos Mari képtelen szabadulni húsz évvel idősebb „rabtartó”-jától. Visszatér férjéhez, aki hónapokig azzal zsarolta, ha Bánnal marad, elveszi a gyámügy a gyerekeit.
Bódis Kriszta érzékeny munkája egy zavarba ejtően bonyolult-kusza érzelmi kötődés történetét mondja el. Amelyet bár (már az alcímben is) szerelemnek neveznek, magam sokkal inkább látom két ember - meddő - kitörési kísérletének. (Másfelől: erősen bizonytalan vagyok, nevezhetjük-e a kapcsolatot meleg szerelemnek, hogyha Kalányos – érzésem szerint – egyértelműen heteroszexuális.)
Bódis egy évig kísérte nyomon a két nő vergődését |
Tartalom ohne amfora
„Ne bőgj az élet tarka lom/amfora ohne tartalom.” – így Varró Dániel, poéta. Bódis Kriszta művében mindez pont’ fordítva áll. Jobb, ha nem vizslatjuk az „amforát”, mert a doku, a külcsíny tekintetében, jelentős kívánnivalót hagy maga után. A fényképezés (kézikamera), a kép, a hang, nem különben a vágás minősége kétségbeejtő. Oka, sejthetően, a szerény költségvetés. Mindennek ellenére: ez a film – hallva-nézve a megdöbbentő monológokat, szaggatott párbeszédeket – egészen különös képzettársításokat hívott életre bennem; bizonyos pillanatokban úgy éreztem, mintha egy tradicionális népdalt hallgatnék - keserűségről, kilátástalanságról, elenyésző időről, az összetört reményről.
Ezért is viszolyogtató, hogy Bódis Kriszta eredeti, egyéni hangú munkáját belengi némi (média)hisztéria. Találkoztam olyan megnyilatkozásokkal, miszerint Bódisnak hála, végre kinyílik vaksi szemünk, és a rendszerváltozás után tizenhét esztendővel beleütközünk a nagy magyar leszbikus (meleg) rögvalóba.
Tagadhatatlan, Bódis az első hazai dokumentarista, aki két nő szerelméről forgatott. Csakhogy a hallgatást nem ő törte meg. 1982-ben készült el Makk Károly ötvenes évek végén (!) játszódó nagyjátékfilmje, az Egymásra nézve, amelyet a közismerten leszbikus író, Galgóczi Erzsébet kisregénye ihletett. (Az egyszerre két tabut is ledöntő film dramaturgja Galgóczi volt.) A Makk-életmű egyik legragyogóbb munkáját Arany Pálmára jelölték. A hazudni képtelen újságírót alakító lengyel színésznő, Jadwiga Jankowska-Cieslak elnyerte Cannes-ban a legjobb női alakítás díját.
Tímár Péter megtörtént eseten alapuló, 1988-as thrillere, a Mielőtt befejezi röptét a denevér is egy kriminális-pusztító meleg szerelem körül gravitál - főszerepben a briliáns Máté Gáborral. Ez a félelmetes bravúrdarab sosem kapta meg a nívójához méltó fogalmi apparátust, figyelmet. Ahogyan Esztergályos Károly tavaly bemutatott Férfiaktja sem. Mundruczó Kornél első nagyjátékfilmje, a Dunakorzó meleg-prosti világában játszódó Nincsen nekem vágyam semmi (2001) úgyszintén nem egykönnyen feledhető alkotás.
Bódis dokumentumfilmje jóval összetettebb, kifinomultabb mű annál, mintsem hogy a hazai leszbikus, illetve feminista körök kisajátítsák maguknak. Ez a film nem egy szubkultúra belügye, nem propagandafilm; több annál: két ember titkokkal, fájdalmakkal teli kapcsolatának megrázó közelképe.