Humor felszabadult nevetés nélkül
A film, akár az 1 hét vagy az Undorgrund szintén a társadalom peremén élők életét mutatja be. Böbe a kurva, Imike a lány pasija, egyben stricije, harmadikként ott van még Böbe barátnője, Irén, egy korosodó utcalány, valamint Laci a drogdíler rendőr. „A rendszerváltás utáni káoszban eltévedt emberek drámai helyzeteit, identitásválságát akartam bemutatni egy kiélezett szerelmi drámával.”
A kiélezettségről elsősorban Imi karaktere, a strici gondoskodik, aki annak ellenére, hogy a maga módján szereti a lányt, egy végletekig zsigeri, ösztönös lény, ezért az erőszak is fontos szerepet kap a filmben, de az volt a cél, hogy mindez semmiképpen se legyen öncélú. „Az erőszaknak és a szexnek a történetből, organikusan kell következnie, hogy a néző úgy érezze, ezt csak így lehet elmesélni!”
Laci, a "vérgeci" és Imi a "zsigerlény" Menszátor Héresz Attila és Horváth Kristóf |
A Gyengébb napok - akár Császi korábbi filmjei - szociológiai jellegű is, mert a társadalom peremén élőket igyekszik minél hitelesebben bemutatni. Ugyanakkor nem dokumentarista munkára számíthatunk, hanem egy keserű groteszk humort is használó filmre. Olyan „duplafenekű jelenetekre” törekedtek az alkotók, amelyeken a humor ellenére nem lehet felszabadultan nevetni.
A film végleges hossza immár ismét 25 perc körül mozog. Eredetileg ennyit terveztek az alkotók, és a rohamtempó ellenére jól sikerült 6 napos forgatás után 36, majd 30, végül a producer Kántor László és a berlini előzsűri javaslatára 25 perces lett a Gyengébb napok. A film átjutott a Berlini Filmfesztivál kisfilmes szekciójának előválogatásán. A mintegy 1000 film közül 30 kerül majd a német fővárosba látogató közönség elé, és mindössze tíz fog versenyezni.
Szex és erőszak szervesen a történtben
Tavaly tavasszal még arról számoltunk be , hogy a rendező „bevállalós” színésznőket keres a főszerepre – mivel az erőszak mellett a szex is szerepet kap a vásznon. Végül a Bándi Zsolt vezette Spot Casting ügynökség talált rá Kovács Évára, aki eddig főként kisebb színházakban vállalt szerepeket (Esztrád Színház, Kókay János Társulat, Ködszurkálók Színházi Egyesület).
A másik prostit Murányi Tünde alakítja, aki saját jeleneteiben korábbi tapasztalataival komoly segítséget nyújtott a rendezőnek. A zsigerből reagáló Imit Horváth Kristóf – tavaly még ő volt a filmben az egyetlen fix ember –, a „vérfagyasztóan geci” Lacit Menszátor Héresz Attila alakítja.
Másik Szőke András operatőr nemcsak a kamera mögött tevékenykedett, hanem Molnár Róbert novellaötletét a rendezővel és Zoltán Gáborral együtt, közösen készítették el. Másik Szőke igazi alkotótársként végigkövette az egész filmet, az operatőri teendőkön kívül is sokat tett a Gyengébb napokért, a koncepciótól a vágásig.
Körfolyosós fíling a dzsungelből
Werkfotó a Gyengébb napok forgatásán |
Császi Ádám másik alkotótársa a vágó, Kollányi Tamás, aki a rendező szerint maximális odaadással dolgozott vele, és a film többszöri átvágása miatt sem csökkent a lelkesedése. A hangmérnök Balázs Gábor a „kötelező” munkán kívüli ötletekkel ugyancsak hozzájárult film elkészítéséhez.
A tizen-, huszonévesek számára alapkövetelményt jelentő gyors klipes vágású képeket számos beállításból rögzített jelenetekkel, a gyors montázst a mozgásfázisok részleteinek kivágásával érték el az alkotók. Arra törekedtek, hogy öncélúság nélkül érdekes, nem konvencionális, furcsa képeket kapjanak el a kamerával. A tavasszal kezdődött forgatás nagyon sűrű volt, és a viszonylag rövid, kéthetes előkészítés után hat nap alatt napi 26-28 beállításból rögzítették a jeleneteket.
„Úgy érzem ezzel a filmmel rátaláltam arra a formára, ahogy a továbbiakban dolgozni szeretnék.” Szociografikus érzékenység, provokatívan naturalista ábrázolás és keserű groteszk humor említett hármasa adja Császi filmes látásmódját. Az eredményről pedig meggyőződhetünk a következő Szemlén, és a január közepi döntés után kiderül, hogy vajon ott lesz-e a Gyengébb napok a Berlini fesztivál mezőnyében.