Gérard Pirès: Les chevaliers du cielA statisztikában szereplő 11 ország átlagosan 14%-ot veszített nézőtáborából, olvasható a Cineuropán. 2004-ben ugyanis 528,1 millió nézőt számláltak ebben az időszakban, míg idén 454,2 millióval kellett beérnie az ágazatnak. A britek 8,8%-os csökkenést könyvelhetnek el, a franciák 13,4%-ot, az olaszok 13,3%-ot, a norvégok 9%-ot, a hollandok 10-et, a svédek 15-öt, Svájc 16,4-et, Litvánia 17,4-et, Finnország 19,2-őt. Más európai országokból egyelőre nem érkeztek meg a kért adatok a hivatalhoz.

A francia mérleg

A National Film Centre már az októberi francia statisztikát is nyilvánosságra hozta, eszerint ebben a hónapban 17,15 millió belépést regisztráltak, és ez 14,1%-kal kevesebb, mint a tavaly októberi eredmény. Az egész francia közönség 2005-ben 137,64 milliós nagyságú, ez pedig ugyancsak 14%-os visszaesést mutat 2004 első tíz hónapjával összehasonlítva.

Ugyanakkor a francia filmek megőrizték magas piaci részesedésüket: 37,8%-kal állnak az 51,5%-os amerikai mozi mellett. Más európai filmek aránya 4% körülire becsülhető. A hazai filmek számára ígéretesen indult a november is, miután Gérard Pirès (Taxi) új repülős akciófilmje, a Les chevaliers du ciel (Az ég lovagjai) öt nap alatt több mint félmillió látogatót vonzott a mozikba. A második helyen pedig Christian Carion Merry Christmas című filmje áll, szintén félmillió látogató fölött.

Az inkább színészként ismert Richard Berry La Boîte noire (A fekete doboz) című filmjére 10 nap alatt 365 ezren váltottak jegyet, Polanski Twist Oliver-je pedig a negyedik heténél jár és 1,2 millió francia látta eddig. Az európai választékból a franciák a Cannes-díjas, belga-francia koprodukcióban készült A gyermek című Dardenne-filmet találták megnyerőnek (300 ezer néző), valamint az angol Neil Marshall The Descent című thrillerét, melyre 366 ezren voltak kíváncsiak 5 hét alatt.

Az erős hazai sem elég Csehországban

Égi rangját védi
Jiri Strach: Andel pane
A cseheknél szintén jó hír, hogy folytatódik a hazai filmek kasszasikere, miként ez az egész őszi szezonban jellemző volt. Mindez mégsem elegendő, hogy visszafordítsa a mozik zuhanó látogatottságát, ami 25%-os visszaesést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest. A november 4-ei hétvégén a cseh top 10-ben nem kevesebb mint 4 hazai filmalkotás szerepelt. 

Jiri Strach tündérmeséje, az Andel pane (Az Úr angyala) egy olyan angyalról szól, aki égi rangját földi küldetés révén szeretné megmenteni. Ez a film vezeti a toplistát, 19 mozi tűzte műsorára és egyetlen hétvégén 50 ezer eurót kaszált. Petr Vachler Doblba című alkotása öt héten át vezette a listát, most a harmadik helyre esett vissza. Bohdan Slama A boldogság közelében című műve továbbra is jól szerepel: 8 hete van moziban, több mint 144 ezren látták eddig, és még mindig stabil helye van a legnézettebb tíz között. Akárcsak David Moravek furcsa című munkájának: Hrubes a Mares jsou kamaradi do deste (kb. Hrubes és Mares barátok, akár esik, akár fúj).

Habár az össz-mozilátogatottság idén a világban mindenhol csökkent, a szakértők szerint a cseheknél az arány riasztó mértékű. Az első 9 hónapban kevesebb mint 7 millióan mentek moziba, kétmillióval kevesebben, mint tavaly ilyenkor.

A norvégok a Mozinappal erősítettek

Célpontban a család
Arild Fröhlich: Pitbullterje
Norvégiában november 5-én, szombaton tartották a Nagy Mozinapot (Den store kinodagen). Ezen az egyetlen napon 160 ezer jegy kelt el, háromszor annyi, mint egy átlagos szombaton. Mégis csupán Arild Fröhlich Pitbullterje című családi filmje volt az egyetlen hazai munka, aminek hasznára vált a 123 filmszínházba félárú jegyekkel csalogató mozinap. 

A film minden lehetséges rekordot megdöntött az egyetlen hétvége alatti 53 ezres nézőszámával, amiből 31.500 a szombati eredmény. Ezzel a Pitbullterje a következő három film összsikerét is meghaladta. Az új bemutatók közül a brit Goal!, a Gilliam-féle Grimm és a svéd God Save The King (Isten óvja a királyt!) csak 11 ezer, 6 ezer, illetve alig kétezer nézőt vonzottak a mozikba.

Peter Næss Love Me Tomorrow (Szeress holnap) című filmje immár 7. hetét töltötte a nézők körében, és a mozinapnak köszönhetően további csaknem 10 ezer látogatóval növelte táborát. Ezzel az év legnézettebb norvég filmje lett (295 ezer néző), és az éves toplistán is az előkelő negyedik helyet vívta ki a Charlie és a csokigyár, a Madagaszkár és a Star Wars III. után.

Holland gyerekmozik a lista élén

Hollandiából is lehet jó híreket hallani: a hazai filmek piaci részesedése és nézőszáma is növekedett a tavalyihoz képest. 2004-ben a holland filmekre 2,2 millió jegyet sikerült eladni, 9%-át a teljes bevételnek. Idén még két hónap hátra van, de máris 1,9 milliónál jár a nézőszám és 12.4%-os a részesedés. Mindez a gyengébb amerikai felhozatal mellett a 30-on aluli, illetve a gyermekek korosztályát megnyerő hazai filmeknek köszönhető. Persze a teljes jegyeladás októberben itt is nagyjából 10%-os veszteséget könyvelhetett el a tavalyi adatokhoz képest.  
    

Szünidőben nekilódul
Mischa Kamp: Het paard van Sinterklaas
A leglátogatottabb hazai filmek a gyerekeknek készült Kaméleon 2. (400 ezer néző), a Zoop Afrikában (350 ezer néző, és még 16 hét után is 50 moziteremben játsszák), valamint a Lepel (206 ezer) voltak. A Pluk van de Petteflet című film, amely már 1 éve, tavaly november óta műsoron van, 2005-ben 240 ezer nézőt produkált. A kamaszokat megcélzó vígjáték, a Het schnitzelparadijs 330 ezer nézőjével a 8. hét után is 70 teremben fut. A Vet hard! című akciókomédia szintén ezt a korosztályt csalogatta be a mozikba, és csaknem 200 ezer nézőt hozott. 

A Lepel kivételével valamennyi film népszerű könyveken, tévésorozatokon, vagy korábbi mozidarabokon alapul, így előre bebiztosította a közönségét. Ezzel három holland film is átlépte a tavalyi legnézettebb alkotás nézőszámát. Ráadásul hamarosan két további munka is csatlakozhat a sorba, mindkettő gyereknek készült. A szünidőben várhatóan nekilódul majd a Het paard van Sinterklaas (A Mikulás paripája) - ott ugyanis így jár-kel az egyébként hajóval érkező Sint-Niklaas -, de máris 150 ezer nézőnél jár, és most még további 5 teremben műsorra tűzték a korábbi 60 után. A másik várományos egy népszerű gyerekkönyv, a De griezelbus (A hidegrázó-busz) adaptációja, melyet decemberben mutatnak be Hollandiában.

Dániában is húzóágazat a család

Claus Bjerre rendezése, a Far til fire-gir aldrig op (Négyek apja) című dán film egy csapásra a toplisták élére került odahaza. Csaknem 410 ezer nézőt vonzott két hét alatt a 119 termes vetítésre, megelőzve Anders Thomas Jensen Európa-díjra esélyes Ádám almája című filmjét, ami korábban 355 ezer nézővel tartotta az első helyet a hazai filmek terepén.

Ha apát kirúgják...
Claus Bjerre: Far til fire-gir aldrig op
A Négyek apja az 50-60-as évek sikeres dán film-szériáját idézi meg. Egy apáról és négy aranyos gyermekéről szóló, népszerű képregény újabb epizódját dolgozza fel, melyben a cég profiljába nem illő apát kirúgják állásából. Így aztán egyik gyermeke modell lesz, egy másik egy zenekar összeállításán fáradozik, a harmadik az iskolában tehetségversenyt és show-műsort rendez, a negyedik pedig a család problémáit még ennél is sajátosabb módon igyekszik megoldani. A film Bjerre második egészestés munkája a '95-ös Cirkus Ildebrand című gyerekfilm után. 

Hamarosan részletesen beszámolunk a magyar mozipiac és a magyar filmek látogatottságának adatairól is.