A Tiszta szívvel-lel most is fesztiválozó Till Attila első nagyjátékfilmje, a 2008-as Pánik volt. A történetben pszichés betegségek legkülönbözőbb formáiba ássa bele magát: Zsuzsi mindent megkapott az élettől, ám mégis egyre többször kap pánikrohamot; anyja vásárlásbeteg, öccse pedig egyfolytában szorong, látomások kínozzák. Till Attila nemrég kifejtette nekünk, mi vonzza őt a másságban:
“Az, hogy mindig a kitaszítottak, vagy a kívülállók érdekelnek, nem egy tudatos döntés, nekem is el kellett gondolkodnom azon, hogy miért lehet ez. Azt hiszem, én a társadalom peremén élő embereknél találom meg magamat a legjobban.”
Kovács András: A ménesgazda
A magyar filmtörténelem egy fajsúlyosabb klasszikusa, Gáll István regénye alapján készült A ménesgazda is programon van a héten. Kovács András filmjében, az 50-es évek politikai, gazdasági és társadalmi ellentétei egy vidéki lótenyészetben csapnak össze: az iskolázatlan, de dolgos Busó Jánost kinevezik egy határmenti tanya ménesgazdájának, ahol tisztességes és virágzó munkája ellenére a helyi tisztek folyamatosan megalázzák és lenézik a parasztfiút. A főszereplő, Madaras József a 60-as, 70-es és 80-as évek egyik legnépszerűbb színésze volt: Kardos, Bacsó, Szabó, Sára, Rózsa, Simó, Zolnay és sok más alkotó egymás után kapkodtak érte - leggyakrabban Jancsó Miklóssal dolgozott együtt, összesen 15 alkalommal.
Pálfi György: Szabadesés
Pálfi György koreai koprodukcióban készült filmje, a Szabadesés két évvel ezelőtt debütált Karlovy Varyban, ahonnan a zsűri különdíjával, és a legjobb rendező Kristály Glóbuszával távozott, beutazta az egész világot, a hazai mozikat, majd a dobozban landolt, ahol időről időre újra műsorra kerül – most éppen kora hajnalban. A bemutató idején, a társasház tetejéről folyamatosan mélybe ugró Molnár Piroska minket is magával rántott:
“egy jobb napokat rég nem látott világ, vagy még inkább, egyfajta megfoghatatlan esélytelenség atmoszférájának lenyomata. Vízió olyan ajtókról, amik vezetnek valahová, ahol nem kavarog más, csak szavak helyett képekben kifejezett, a köz-térbe kilépve kényszerűségből elfojtott, mégis létező energiák. “
Louis C.K.
A kortárs stand up egyik legzseniálisabb alakja, a 40-es éveiben járó, két gyerekes, elvált, kopaszodó, és a végletekig szorongó Louis C.K, akinek nevében a C.K. a Székely név angolosításából született, apai nagyapja ugyanis magyar zsidóként vándorolt el Amerikába. Neurózisainak bugyrában az új Woody Allen-nek is kikiáltott Louis néhány évvel ezelőtt lehetőséget kapott az FX amerikai független kábelcsatornától, hogy egy 25 perces sorozatban (Louie) kiönthesse a bánatát a mindennapok szürkeségéről, gyereknevelésről, vagy akár szexuálisan frusztrált kalandjairól. LCK az életből kiábrándult, tabudöntögető humora nem ismer határokat - az epizodikus jellegnek és a kevés összefüggő történetszálnak köszönhetően bárhol bele lehet kapcsolódni Lajos kalandjaiba, ráadásul az összes évadot feliratosan vetíti a Comedy Central.
Ha már az újkor Woody Allenjének beillő humoristát bemutattuk, a 81 éves nagy előd egy kevésbé ismert, de a többihez hasonlóan remek filmjével, A rádió aranykorával zárjuk a heti dobozolást. Az állandó nosztalgiahullámot meglovagló Allen ezúttal a 40-es évekbe látogat vissza, de csak hangban jelenik meg a történetben - a narrátor szerepében felidézi az egyszerű polgári zsidó családban eltöltött gyerekkorát, a rádió berobbanását a hétköznapokba, ami magával hozta a mindent ellepő jazzt és a füstös mulatók világát.
Augusztus 1., hétfő
Szabadesés (Pálfi György, 2014) HBO, 01:35
Augusztus 2., kedd
Louie (Louis C.K., 2015) Comedy Central, IV/1. 00:00, IV/2. 00:30
Augusztus 3., szerda
A ménesgazda (Kovács András, 1978) Duna, 21:25
Augusztus 4., csütörtök
Pánik (Till Attila, 2008) M1, 22:05
Augusztus 5. péntek
A rádió aranykora (Woody Allen, 1987) Cinemax, 9:55