A Kemény vaj egy roma prostituált története, aki saját esetén keresztül meséli el az elszegényedett és kiszolgáltatott nők sztoriját. A regény Bódis Kriszta „falujárásai” mentén formálódott egésszé valós személyek valós élményeiből. Ami azonban szétfeszítette volna egy dokumentumfilm kereteit, az remekül kiteljesedett a regény formában. Nem csoda hogy nagyon hamar felkeltette a filmesek érdeklődését. A rendezőnő elmesélte, hogy egyszerre három producer versengett a könyvért, aminek jogai a Magvető Könyvkiadónál voltak. A Terézanyu producere, Bodzsár István például azt ígérte a szerzőnek, rá se fog ismerni a végeredményre. Bódis Kriszta azonban hajlott a szocios, dokus megoldások felé, valós helyszínekkel, eredeti figurákkal. Tekintve pedig, hogy „dokufilmes” múltjából jól ismeri a helyszíneket és a közeg sem idegen számára, felmerült, hogy maga rendezze a filmet. A játékfilmezés gondolatával egyébként már korábban, Gózon Franciscoval folytatott beszélgetései során elkezdett játszadozni. Amikor pedig Csáky Attila, a Cameo Filmtől, aki már az első publikált fejezet láttán forgatni akart, üdvözölte az elképzelést, a kérdés eldőlt. A neheze, a kiadóval való megegyezés, csak ezután kezdődött, az anyagi háttér megteremtésén pedig jelenleg is lázasan dolgoznak.
A regény Bódis Kriszta „falujárásai” mentén formálódott egésszé A rendezőnő a Falusi románc forgatásán |
A forgatókönyv első verziója elkészült, s jelenleg a forgatókönyv-előkészítés fázisában jár. Bár már ez a változat is sokak tetszését elnyerte, a rendezőnő biztos benne, hogy tovább kell gyúrni a történetet. Az laikus elképzelés, hogy a regény „filmes” lenne, mondta az alkotó. Bódis Kriszta szerint attól, hogy erős a képi világa, a regény még nem film, s nem forgatókönyv. A regény által felvázolt szerkezet azonban nem változott. A film a főhős szemszögéből láttatja majd ezt a „tárgyiasult, furcsa helyzetet, aminek ő nem alakítója, csak részese”. Ami igazán nehéz lesz, az a mondanivaló rétegeinek megőrzése, hiszen nem könnyű elkerülni a sematikusságot. Külön problémát vet fel a történet vége, amit a könyvben könnyebb volt nyitva hagyni, valamint a főhős személye. Mert bár a Kemény vaj egy roma lányról szól, ez a regényben „egyszer sincs kimondva”, csak sejthető. A lényeg ugyanis, hogy egy női sorstörténetről van szó, minden más körülmény csak metaforikus. Ezt a metafora-szintet lesz kemény dió megtartani a filmes közegben, szögezte le a leendő elsőfilmes.
Női sorstörténetről van szó Jelenet a Falusi románcból |
Bódis Kriszta és Gózon Francisco már elkezdte a helyszínek feltérképezését, sőt már szereplőkben is gondolkodnak. A rendezőnő elsősorban amatőrszereplőkre kíván építeni, de nem zárkózik el a profik közreműködésétől sem. Magát a főhőst, lévén három különböző életszakaszt kell megjeleníteni, több szereplő alakítja majd. A legnehezebb a 14-15 éves kamaszlány megtalálása lesz. Ez az a kor ugyanis, amikor a lány prostituálódik. Bódis Kriszta szerint ebbe a szerepbe csak olyan bújhat majd, aki ismeri az élményt. Ezért casting helyett egy komoly előkészítő szakaszt tervez. Minimum féléves kölcsönösségen alapuló filmes kurzus során, amolyan kulturális misszió segítségével kíván rálelni az „igazira”. Bár rengeteg olyan jelenetet tervez, ami valós helyzeteken alapuló rekonstrukció, fikciót fogunk látni, még ha közel is van a valósághoz, ígéri az alkotó, aki 2008-ban készül nekilátni a munkának.