Sima ügy

A metafizikus bűnjátékként aposztrofált színdarab első, háromszereplős változatát 2009. elején játszották a Spinoza Színházban, Guiseppe Tornatore Puszta formalitás-ával azonos címmel. A film és a darab alaptörténete szerint az éjszaka kellős közepén mezítláb és bőrig ázva bevisznek egy embert a rendőrőrsre. Még nem tudják ki ő, még ő sem tudja, miért van itt.
Az amnéziában szenvedő nagy írónak, Onoff-nak az írásai iránt rajongó rendőrkapitány óvatos kérdései mellett kell tisztáznia magát a gyilkosság vádja alól. A vádló és a vádlott, az író és az olvasó feszült párbeszéde a csupán formális kihallgatás síkján elmozdul, és többféle értelmezési lehetőséget kínál. Fogarasi Gergely átiratában kezdettől fogva volt egy alapvető koncepcióváltás a filmhez képest, de az előadás folyamatosan fejlődik, változik. A klasszikus, háromszereplős darab mostanra egy sokszereplős "video-álomszínházzá" nőtte ki magát, és Sima ügy címen járja be Budapest alternatív helyeit, ahogyan a közönség is bejárja a kreatívan használt tereket az előadás közben. A rendező és a Labor 42 csoport további filmeket tervez színpadra vinni a jövőben, többek közt a Szaffi-t és a Kutyaszorítóban-t.  

A Sima ügy május 27-én a Gödörben, június 14. és 28. között pedig három alkalommal a Tűzraktérben lesz látható, a darab előzetese pedig itt.
(Az előadásra belépő nincs, kilépő fizethető önkéntes alapon, 666-forintig.)

Fotó: Bendó Zsuzsanna

Trainspotting


"Kétfelvonásos üzenet a szintetikus örömök birodalmából, a feladó Mark Renton és baráti köre, hogy mihez is kezdj az életeddel, ha nem jut eszedbe semmi, mert ennél rosszabb már úgyse fog. Kalauz kezdőknek és haladóknak, akik a mennyországot keresik odalenn, kivéve persze, ha mégis az életet választották." A Trainspottingot Németh Ákos fordította és vitte színpadra, a magyar viszonyokhoz igazítva. A Tivoli előadása nem Danny Boyle '96-os kultuszfilmjét akarta lekoppintani, a cél sokkal inkább az volt, hogy egy hazánkban is égető problémára, a fiatalok drogfogyasztására hívják fel a figyelmet, a film népszerűségét felhasználva. A Budapesti Kamaraszínház előadása abban tér el leginkább pokoli atmoszférájú angol címadójától, hogy a magyar változat végkicsengése optimista. Mark Renton magyar reinkarnációja (Karácsonyi Zoltán) leteszi a tűt, és megköti a maga kompromisszumait az élettel.    

A Trainspottingot ebben az évadban május 29-én játszák utoljára a Tivoliban.

Fotó: Tóth Nóra

39 lépcső


Alfred Hitchcock 39 lépcsőfok című filmjének színpadi adaptációja 2009. márciusától látható a Madách Színházban. A krimik és pszicho-thrillerek mesterének 1935-ben készült filmjét először Angliában vitték színpadra 2005-ben, és azóta is nagy sikerrel játszák Londonban és a Broadway-n. Az adaptáció története szerint Richard Hannay 37 éves, jól szituált, jóképű és unatkozó agglegény egy napon egy West End-i kabaré előadásán összeakad egy elbűvölő fiatal nővel, és ettől a pillanattól kezdve vége az egyhangú létnek, Hannay egy csapásra őrült gyilkossági- és kémhistória középpontjában találja magát. A vérbeli krimit a színpadon komikusra hangolták, s ezzel egy hamisítatlan bűnügyi paródiát hoztak létre. A darab érdekessége, hogy mindössze négy színész - Gálvölgyi János, Pusztaszeri Kornél, Szerednyei Béla és Tóth Enikő - alakítja mind a harminc karaktert.

A 39 lépcső az idei évadban június 30-ig látható a Madách Színházban.

Fotó: Madách Színház