Tim Robbins, a színész-aktivista kisköltségvetésű, az iraki háborúról szóló digitális filmjével jött Velencébe, mely egy, Los Angeles és New York után Londonban is bemutatott, úgynevezett "off-Hollywood" színmű nyomán készült. Robbins Velencében csatlakozott egy Bush elnököt kárhoztató
Passzív és kérdések nélküli társadalom |
Tim Robbins: Embedded-Live |
"Az utóbbi 9 hónapban komoly megmozdulás érezhető ennek a téves háborúnak a kapcsán", nyilatkozta egy vasárnapi sajtótájékoztatón az ismert színész, aki korábbi rendezéseiben sem nagyon titkolta politikai irányultságát.
Az amerikai választások és az iraki konfliktus több amerikai sztárt politikai megnyilatkozásokra sarkallt már Velencében. Tom Hanks a várhatóan "nagyon mocskos" novemberi választások meghatározó fontosságáról győzködte a Reuters riporterét. A sztár úgy érzi, a jelenlegi kormányzat nem azt az utat járja, amit hazájának Hanks szerint járnia kellene.
A nyilatkozatokon kívül természetesen az amerikai filmek egy része is, különféle módon, igyekszik politikailag állást foglalni. A bárányok hallgatnak rendezője, Jonathan Demme új thrillerje, az Amerikában pár héten belül moziba kerülő The Manchurian Candidate olyan passzív és kérdések nélküli társadalmat mutat be, amelyet a félelem kultúrája alakított ki.
Kissé más jellegű, de örökké aktuális problémára kérdez rá az új Shakespeare-adaptáció, A velencei kalmár is. A főszereplő Al Pacino szerint a film sikeresen megoldja a darab és az antiszemitizmus kapcsolatának régóta tartó vitáját. A szombati vetítést követően a rendező Michael Radford (1984, Neruda postása) újságíróknak elmondta, hogy a történetet nem lehet csupán a keresztények és a zsidók közötti feszültség alapján értelmezni, inkább két hadilábon álló kultúra nagyon is modern problémájáról szól, akik szokásaikban és hitükben képtelenek megérteni egymást.
Saját húsából egy fontot |
Michael Radford: A velencei kalmár |
Radford, filmjének elején feliratokkal meséli el a 16. század zsidóüldözéseinek hátterét. A bevezető jelenet az összetört, meggyötört, gettóba zárt Shylock-kal fejeződik be. Shakespeare darabja egy antiszemita kereskedő (Jeremy Irons) történetét meséli el, aki saját húsából ígér egy fontot Shylock-nak, ha nem tudja visszafizetni a kölcsönt. Végül azonban a bíróság Shylock ellen fordul. A darab hosszú bevezetőjében Shylock ékesszóló előadásában beszél a zsidókkal szembeni előítéletek fölött érzett fájdalmáról.
Amerika belsejébe vezet egy másik, a hétvégén bemutatott film. John Travolta az A Love Song for Bobby Long című filmben egy robbanékony, részeges, lepukkant délvidéki férfit alakít, aki gitárján néha népi balladákat penget. A filmet a korábbi dokumentarista, Shainee Gabel rendezte, és egy kibukott főiskolás (Scarlett Johansson) történetét meséli el, aki elhunyt édesanyja New Orleans-i otthonát szeretné megtalálni. A házban a részeg, megőszült Travolta és egy volt tanítványa lakik. A lány eleinte utálja ezt a közeget, aztán, ahogy lenni szokott, egy különös családi hangulat kezd kialakulni körülöttük.
A filmben a déli mentalitás metafizikai és alkoholista vonulatai is megjelennek, mint Travolta jellemezte: miként "egy kortárs Tennessee Williams"-
Különös családi hangulat |
Shainee Gabel: A Love Song for Bobby Long |
A nagy társadalmi problémák mellett persze személyesebb alkotások is megjelennek a fesztiválon. Francois Ozon 5×2 című filmje öt epizódból áll, és egy beteges kapcsolat törénetét meséli el fordított sorrendben. További érdekessége a filmnek, hogy maga a forgatás is visszafelé történt, és egészen végéig a színészek sem tudták, mi is az előzménye az megformált figurák kapcsolatának.
"Nem az számít, ahogy a dolgok befejeződnek, hanem hogy hogyan kezdődnek el", nyilatkozta a francia rendező. "Azt akaratam lefilmezni, ahogy az emberek egymásra néznek, és ahogyan valamelyikük túl sokat lát - ami aztán szakadékot teremt közöttük."
Sikerrel fogadta a fesztiválközönség vasárnap a japán Hayao Miyazaki új munkáját is, a Howl's Moving Castle című animációt. A zsúfolásig telt vetítésen már 5 perc után lelkes taps robbant ki. A Chihiro Szellemországban rendezője ezúttal a brit Diana Wynne Jones azonos című gyerekkönyvéből készített filmet, mely a versenyprogramban fut Velencében. A boszorkányosság és a tudomány világába helyezett történet egy románc kialakulásáról szól, egy Howl nevű varázsló és a 18 éves Sophie között, akit egy varázslat 90 éves vénasszonnyá változtat.
Ahogy a dolgok kezdődnek |
Francois Ozon: 5×2 |
A Velencei Filmfesztivál szeptember 11-éig tart, a záróest háziasszonya Sophia Loren lesz.