Interjú Nagy András operatőrrel, a Gamma-kiállítás szervezőjével
- Mi is ez a Gamma-kiállítás?
- Ez a kiállítás a budapesti TechShow kiállítás sorozat részeként jött létre a Bárka Színházban. A Horgas Péter szervezi évek óta a sorozatot. A TechShow rendezvényen több fotókiállítás, színházi előadás, és látványtechnikai szempontból megközelített filmes előadások is találhatók a hónap végéig. A Gamma, az operatőrök fotókiállítása október 13-án, pénteken fél hatkor nyílik és 28-ig lehet megtekinteni. A tárlaton Medvigy Gábor, Sas Tamás, Grunwalsky Ferenc, Kardos Sándor, Matkócsik András, Szaladják István, Erdély Mátyás, Vörös Dániel, Pohárnok Gergely, Buk Miklós és Nagy András operatőrök képei szerepelnek.
- A két generáció fotói megjelölés mit jelent?
- Amikor szerveztem a kiállítást, végighívtam a magyar operatőrök nagy részét és a jelentkezőkből két generáció állt össze. Az egyik, az inkább ötvenhez közelítő (Medvigy, Grunwalsky, Kardos), a másik pedig szinte frissen végzett, a főiskoláról most kijött emberekből áll. Nem volt cél, nem volt tudatos, hogy két generáció képei kerüljenek ki - így alakult.
- De a Jövőképek elnevezéssel mégis megpróbáltátok összehozni őket, nem?
- Igen. Engem elsősorban az érdekelt, amikor fölkértek ennek a kiállításnak a szerkesztésére, hogy azok az emberek, akik mozgóképben, folyamatban gondolkodnak, hogyan tudnak egyetlen állóképben sűríteni, és egy vagy több képben történeteket elmesélni. Ezekre a képekre jellemző, visszakanyarodva a filmes eszközökhöz, hogy sűrítenek. A Jövőképről pedig: egyre többen keresnek különböző eszközöket, különböző kifejezési formákat és érezhető az, hogy akik fiatalon képet csinálnak, mennyire táplálkoznak az elődök dolgaiból. Ez a kontraszt elég jól átjön ezen a kiállításból. Van egy íve, van egy folyamata.
- A fiatalok tanultak elődeikből?
- Igen, úgy gondolom. Viszont bátran el is rugaszkodnak tőlük. Sokszor nem tartják be a hagyományokat, azokat a formákat, amelyeket az elődök csinálnak, hanem abból indulva, de azt szétrúgva, teljesen új utat keresnek.
- Milyen technikával készültek a képek?
- A hagyományos negatív-pozitív eljárástól, a felkent emulzión át, a digitális nyomatokig szinte minden megtalálható. Technikailag nagyon sokrétű képek láthatók.
- Jellemző, hogy melyik generáció milyen technikát használ?
- Nem, mert nem állíthatjuk, hogy az idősebbek csak a hagyományos technikával dolgoznak. Grunwalsky xeroxokat, fénymásolatokat adott. Kardos Sanyi Hórusz gyűjteményéből való képei amatőr printerből elhalászott, elrontott, kifacsart, ráöntött, keresztül lyukasztott, túlégetett dolgok. Mindenki keresi a maga útját.
- Egy más embert, operatőrt ismer meg, aki látja a képeket?
- Igen is, meg nem is. Nagyon sok embernek kialakult a stílusa, amit finomítani kell a filmkészítéskor, mert alkalmazkodni kell a rendezőhöz. A Gammán minden kötöttség nélkül, szabadon gondolkodhatnak. Az alapvető stílusjegyek felismerhetőek.
- Tudnál rá példát mondani?
- Kardos Sanyi gyűjtött képei. ő évek óta foglalkozik azzal, hogy tud úgy elrontani egy képet, hogy az nagyon izgalmas és szép legyen. Abszolút a végletekig elmennek ezek a képek, valószínűleg egy filmben ilyet nem engedhetne meg magának. Erdély Mátyás pedig a színekből táplálkozik, és nagyon erős sötét dolgokat csinál. Itt ezt is megengedheti magának. Tehát, felismerhetők a stílusjegyek.
- Térjünk vissza arra, hogy az operatőr, munkájából adódóan, mozgásban, folyamatban gondolkodik, itt pedig állóképekbe sűrít!
- A mozgásban gondolkodás ott jelentkezik, hogy sok sorozat, kép-pár, három kép van, amelyek egymás mellett szerepelnek ezen a kiállításon. Biztos, hogy sűrítenek. Tehát, nem arról van szó, hogy van három kép, amelyek csak egymás mellett értelmezhetőek, hanem ezek a képek önmagukban is kifejezőek és megállják a helyüket. S hogy két-három dolgot rendelnek egymás mellé, ez mutatja, hogy ők igazából mozgóképben gondolkodnak.
- Az operatőr viszont már gyakorlott fényképész is, amennyiben ő fotóz forgatás helyszínelésénél.
- Ezek a képek nincsenek szoros kapcsolatban az operatőri szakmával. A kiállításon, nincsenek forgatásokról készült képek, nincsenek helyszínfotók, hanem mindenkinek - úgymond - a szabaidejében, hobbiból készített képei szerepelnek.
- Miért pont operatőrök fotóiból rendezitek a kiállítást?
- A magyar operatőr társadalom egy kis család. Ezek az emberek egy, közös dologhoz tartoznak, egy eszközt használnak arra, hogy kifejezzék magukat. Képeken keresztül kommunikálnak, vizuális nyelvet beszélnek. Ez a kapocs.
Sulyok Máté
A kiállítás képeiből:
Igor és Iván Buharov, Hans Blume
Garas Dániel
Grunwalsky Ferenc
Kardos Sándor
Medvigy Gábor
Nagy András
Sas Tamás
Szaladják István
Erdély Mátyás